kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها مملو از بیمار است

ادامه تاخت‌وتاز کرونا با فوت 304 بیمار جدید و شناسایی 25582 مورد ابتلای دیگر

روند افزایشی موج چهارم کرونا در کشور همچنان ادامه دارد به نحوی که 304 نفر دیگر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.




موج جدید کرونا در کشور که با پایان یافتن تعطیلات نوروز خودنمایی خود را آغاز کرده است، این روزها هر روز بیشتر از روز قبل در حال قدرتنمایی است.
بر اساس آنچه دیروز مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد؛ از 24 تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که
سه هزار و ۹۸ نفر از آنها بستری شدند.
در اطلاعیه این مرکز با اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۹۴ نفر رسیده آمده است: متاسفانه در طول این مدت، ۳۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۵۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است و همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، همچنین تا کنون ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۶۲ هزار و ۶۴۲ دوز رسید.
بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونا است
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونا در بیمارستان‌ها کاملا پر است و مرگ‌های رو به رشد ناشی از این بیماری را شاهد هستیم، گفت: تا زمانی که شرایط بیماری توسط مردم جدی گرفته نشود، این اوضاع سخت ادامه خواهد داشت.
دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا به شدت رو به افزایش است، اظهار داشت: تخت‌های اختصاص یافته به بیماران بستری کاملا پر است و مرگ‌های رو به رشد ناشی از کرونا را شاهد هستیم.
مردانی با بیان اینکه هنوز مشکلی در تجهیزات پزشکی و داروها به وجود نیامده است، افزود: فعلا تنها مشکل در پر بودن تخت‌های بیمارستانی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند درگیری‌های گسترده ریوی دارند که این موضوع آنها را نیازمند بستری در بخش‌های ویژه می‌کند.
علائم بیماران در ابتلا به نوع جهش یافته
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره علایم بیماری در ویروس جهش یافته کرونا، گفت: علائم بیماران در ابتلا به نوع جهش یافته مانند نوع کلاسیک است و تنها سرعت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و نسبت به نوع ووهان ویروس، کودکان و جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند. بروز علائم گوارشی هم در ابتلا به نوع جهش یافته اتفاق می‌افتد اما موضوع شایعی نیست.
مردانی افزود: بهترین زمان مراجعه به پزشک بروز علائمی همچون تنگی نفس، فشار قفسه سینه، تب طولانی و احساس کمبود اکسیژن است.
وی تأکید کرد: تا زمانی که شرایط بیماری توسط مردم جدی گرفته نشود، این اوضاع سخت ادامه خواهد داشت. با عدم سفر رفتن، عدم حضور در مجامع و مهمانی‌ها، دورکاری شاغلان و... می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.
ابتلای ۴۸ درصد از پرسنل اورژانس تهران به کووید۱۹
در همین حال معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران درخصوص تعداد پرسنل مرکز اورژانس تهران که تاکنون به کووید۱۹ مبتلا شدند، به ایسنا گفت: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در کشور تا حال حاضر ۴۸ درصد پرسنل اورژانس تهران به ویروس کرونا مبتلا شدند.
سید حسن حسینی زاده با بیان اینکه تا کنون چهارنفر از پرسنل مرکز اورژانس در پی ابتلا به ویروس کووید۱۹ شهید شده‌اند، افزود: در حال حاضر نیز سه نفر از پرسنل اورژانس تهران به علت ابتلا به کووید۱۹ در بخش ویژه بستری هستند.
حسینی درخصوص آمار واکسیناسیون پرسنل اورژانس تهران، اظهار داشت: ۲۵ درصد از پرسنل عملیاتی اورژانس دوز اول و دوم واکسن خود را دریافت کردند. این افراد به عنوان مبارز در خط مقدم ویروس کرونا فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: این افراد به مصدومان، مجروحان، بیماران سکته قلبی و مغزی و بیماران تنفسی و... خدمت‌رسانی می‌کنند، در حالی که اطلاعاتی از ابتلا یا عدم ابتلای افراد به بیماری کووید۱۹ ندارند به همین دلیل تمام تجهیزات حفاظت فردی برای این افراد تهیه و تامین شد.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد پرسنل این مرکز نیز در هفته جاری واکسن دریافت خواهند کرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای تکمیل واکسیناسیون پرسنل مرکز اورژانس تهران صورت گرفته است.
پایان فاز اول واکسیناسیون کرونا
در کشور تا نیمه اردیبهشت ماه
معاون بهداشت وزارت بهداشت از پایان فاز اول واکسیناسیون کرونا و شروع فاز دوم تا نیمه اردیبهشت ماه 1400 خبر داد.
علیرضا رئیسی، گفت: با محموله 700 هزار دوز واکسن «آسترازنکا» که به تازگی از «کوواکس» به دست ما رسیده است، خوشبختانه پیش‌بینی این است که با روند واکسیناسیونی که داریم، بتوانیم تقریبا فاز اول واکسیناسیون را تا نیمه اردیبهشت تمام کنیم.
رئیسی افزود: تعدادی از واکسن‌ها از کشور چین اهدا شده که حدود 400 هزار دوز دست ما خواهد رسید و تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه می‌توانیم وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم و فاز دوم واکسیناسیون کرونا را هم شروع کنیم. به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: قبلا هم واکسن اسپوتنیک داشتیم که به دستمان رسیده بود. مقداری هم واکسن از هند خریداری کردیم. از هند 500 هزار دوز خریده بودیم که 125 هزار دوز رسیده است. لذا در مجموع با این تعداد واکسن می‌توانیم فاز یک واکسیناسیون کرونا را تمام کنیم.