kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
گفتنی است ...

اصناف تعطیل با کرکره‌های نیمه افراشته!



 
آمار ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کووید 19 در حالی بعد از تعطیلات نوروزی، روزانه به صورت تصاعدی بالا می‌رود که به نظر می‌رسد با وجود ابلاغ ممنوعیت تعطیلی مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی، تعداد زیادی از اصناف در سطح شهرتهران از تعطیل کردن واحد خود امتناع کرده و مشغول انجام امور روزانه خود هستند.
دو روز قبل وزیر بهداشت با اعلام وخیم‌تر شدن اوضاع کرونا طی روزهای آینده، هشدار داد که هفته آینده نقشه کشور قرمزتر و حتی سیاه خواهد شد.
رئیس‌شورای شهر تهران نیز روز یکشنبه از افزایش مرگ و میرهای روزانه تهران تا مرز 70 نفر خبرداد و این را نتیجه بی‌تدبیری مسئولان به ویژه تزلزل و تردید ستاد ملی مقابله با کرونا در اعلام ممنوعیت سفر در ایام نوروز دانست.
اما بعد از رها کردن مردم در دامان کرونا در ایام تعطیلات عید و افزایش ناگهانی و تصاعدی ابتلاها و مرگ و میر در حال حاضر، مسئولان ستاد کرونا برای جبران تصمیم نسنجیده خود، اقدام به ابلاغ دستورالعمل تعطیلی مشاغل غیر ضروری کرده‌اند تا شاید بتوانند کمی از خسارات آتی «آن تصمیم نسنجیده» کم کنند، با وجود این شرایط بحرانی و ابلاغ تعطیلی‌ها از روز شنبه، براساس مشاهدات به نظر می‌رسد تعطیلی شهرهای قرمز به صورت واقعی اتفاق نیفتاده است و مشاغل به خصوص در محدوده‌های پرتردد به صورت نیمه تعطیل یا با کرکره‌های نیمه باز مشغول پاسخگویی به مشتریان هستند و نهاد و سازمانی بر آنها نظارت ندارد.
البته تا حدی باید شرایط اقتصادی واحدهای صنفی به ویژه بعد از تعطیلی دو هفته‌ای عید نوروز و ابلاغ تعطیلی مجدد برای جبران اشتباهات قبلی ستاد کرونا را نیز درک کرد اما نباید فراموش کرد که اکنون اولویت جان مردم است. هرچند تصمیم به برقراری محدودیت‌ها می‌تواند عاملی مفید برای کاهش شیب صعود ابتلا به کووید 19 و مرگ و میرها باشد، اما این تصمیم خوب ولی دیر هنگام بدون ضمانت اجرایی و ورود دستگاه‌های نظارتی مانند نیروی انتظامی،اصناف و... و همچنین همراهی واحدهای صنفی کاری از پیش نخواهد برد.
گفتنی است، مدیران ستاد کرونا با محوریت دولت که با اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب اخیر خود به سادگی و با تدابیر خاص خودشان نقشه کرونایی کشور را از «رنگ زرد» به «رنگ قرمز» تبدیل کردند، باید فکری به حال ضمانت اجرایی محدودیت‌های ابلاغی هم بنمایند تا مردم بیش از این، از این تدابیر مشعشع آسیب نبینند.