kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

اعلام جزئیات ممنوعیت فعالیت اصناف در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی

معاون کل وزارت بهداشت جزئیات ممنوعیت فعالیت اصناف و مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی را تشریح کرد.





به گزارش وبدا، ایرج حریرچی درخصوص ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور، گفت: متاسفانه و با کمال تاسف، ۲۵۷ شهر کشور شامل تمام مراکز استان‌‌ها قرمز شدند و مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسید و شهرهای آبی ما فقط به تعداد ۱۱ شهر است که کمتر از چند دهم درصد شهرها است.
حریرچی با بیان اینکه متاسفانه برخی از محدودیت‌هایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به طور مناسب خصوصا در این دوره اعمال نشده است، با اشاره به برخی از این محدودیت‌ها، اظهار داشت: به عنوان مثال، مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند؛ این مشاغل شامل بوستان‌‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آنها مال می‌‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی است.
وی تاکید کرد: همچنین، مراکز شماره گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، لوازم ‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، آتلیه ‌های عکاسی، آژانس‌‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران و کافی شاپ، باید در شهرهای قرمز کلا تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدن‌‌سازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌‌های رانندگی، همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.
حریرچی ادامه داد: نظارت بر این تعطیلی‌ها برعهده وزارت بهداشت است، دستگاه مسئول وزارت صمت است و اتحادیه‌‌ها و انجمن‌های صنفی مربوطه همکار این موضوع هستند. از مردم خواهش می‌کنم که هر کجا که تخلفی اتفاق می‌افتد، به وزارت صمت و دستگاه‌‌های نظارتی اطلاع‌رسانی
کنند.
کدام مشاغل در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند؟
وی اظهار داشت: لیست مشاغل گروه سه که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها که در کل ساعات شبانه‌روز باید تعطیل باشند. همچنین، آموزشگاه ‌های موسیقی و زبان با حضور ده نفر و موزه‌‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند.
معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: ما به عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استان ‌ها و به خصوص تهران، هنوز بسیاری از پاساژها باز هستند، رستوران ‌ها و بنگاه املاک و سایر مشاغل که باید تعطیل باشند، باز هستند.
حریرچی گفت: از مردم می‌ خواهیم که به دستگاه‌های نظارتی از سوی سامانه ‌ها موارد تخلف را اعلام کنند و دستگاه‌‌های مسئول هم حتما اعمال قانون خواهند کرد.
استاندار: قرنطینه تهران منتفی است
استاندار تهران با تاکید برمنتفی بودن قرنطینه کردن تهران، از توقف فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته خبر داد.
به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه شورای اداری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ در تهران روند شیوع بیماری کرونا فزاینده است و مراجعات سرپایی، بستری و فوتی‌ها روند افزایشی دارد. باید خودمان را برای اجرای مصوبات ستاد ملی و جذب همکاری مردم همچون گذشته آماده کنیم.
بندپی ادامه داد: از سایر اقشار و صنوف مشمول محدودیت‌ها درخواست می‌کنیم به صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند و برای دو هفته فعالیت‌های خود را متوقف کنند. بی‌تردید چیزی اضافه بر مصوبات ستاد ملی قابل اجرا نیست. درخصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهرهای قرمز از یک سوم نیروهای خود به صورت حضوری استفاده کنند. قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است.
وی درخصوص تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت:‌ سال گذشته نیز این موضوع مطرح بود اما هنگامی که کاهش فعالیت‌ها را داریم قطعا رفت و آمدها کاهش پیدا می‌کند و براساس مصوبات قانونی شهر با تراکم جمعیت نباید مواجه باشد.
استاندار تهران بار دیگر با تأکید بر اینکه فعالیت گروه‌های ۱ (ضروری) در تهران ادامه دارد و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود، افزود: برخی مشاغل داوطلبانه فعالیت خود را متوقف کردند و برخی نیز تذکر گرفته‌اند.
بندپی گفت: متأسفانه هنوز شهر دارای تراکم جمعیتی است و گویا این پیام دریافت نشده که کرونای جهش یافته انگلیسی را جدی بگیرند. درخواست ما این است که با توسعه دولت الکترونیک و بهره‌گیری از دورکاری، مردم برای مدت دو هفته همکاری داشته باشند تا مدیریت بیماری محقق شود. از شروع اعلام وضعیت قرمز برای تهران روز گذشته مصوبات ابلاغ شده لذا از دیروز به مدت دو هفته این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد و در صورت نیاز تمدید می‌شود.
زالی: تعطیلی کامل تهران یک نظر فنی و علمی است
در همین حال فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا درکلان شهر تهران ایجاد محدودیت‌های بیشتر و تعطیلی کامل تهران را نظری کاملا فنی، علمی و کارشناسی دانست که با اعمال آن وکاهش تردد در هفته‌های پیش رو با کاهش بار بیماری روبه رو می‌شویم.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی تنها راه برون رفت از شرایط پیچیده و دشوار کرونایی را تعطیلی کامل شهر و اعمال محدودیت‌های بیشتر دانست و استمرار این محدودیت‌ها را تا رسیدن به حد استاندارد ضروری ذکر کرد.
زالی با بیان اینکه جان شمار زیادی از مردم در معرض خطر ابتلا به کروناست، از شرایط شیوع گسترده کووید ۱۹ در کشور و تهران ابراز نگرانی کرد و اعمال تصمیمات سریع و بی‌کم و کاست را مورد تاکید قرار‌داد.
وی، تعطیلی کامل تهران را با هدف کاهش زنجیره شیوع کرونا را مطالبه جدی کادر بهداشت، درمان و مردم دانست و تسریع روند واکسیناسیون را راهکار مناسبی برای پیشگیری از شکل گیری سویه‌های جدید ویروس دانست.