kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

ظریف: آماده همکاری با کشورهای «دی ۸» در حوزه‌های مختلف هستیم

وزیر خارجه کشورمان تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل‌ونقلی و تقویت گردشگری را ازجمله اولویت‌های سازمان «دی ۸» عنوان کرد و از آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها خبر داد.

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نورسلطان (آستانه) به سر می‌برد در نشست «گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه» حضور یافت.
گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی 8 (D8) گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی: ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز چهارشنبه در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه «سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی 8» شرکت و سخنرانی کرد.
 وزیر امور خارجه در سخنان خود ضمن‌اشاره به بحران بی‌سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو یادآور شد یکی از درسهایی که باید از این بحران گرفت این است که چطور یک بحران بهداشتی می‌تواند به بحرانهایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابربرایها در جامعه بین‌المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد.
 ظریف همچنین ضمن‌اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه مردم شریف ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملت‌ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درسهای مثبت دوران کرونا یاد کرد. وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل‌ونقلی، تقویت گردشگری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فنآورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویتهای سازمان دی 8 برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را
اعلام کرد.
نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به‌ریاست وزیر امور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار گردید.
نشست مجازی سران قرار است امروز پنج‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام روحانی و به ریاست نخست‌وزیر بنگلادش برگزار شود.
دیدار ظریف با رئیس‌جمهور
 و وزیر خارجه قزاقستان
محمد جواد ظریف که برای تبادل نظر با مقامات قزاقستان در نورسلطان (آستانه) به سر می‌برد، با قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان دیدار و درخصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار، قزاقستان را از کشورهای دوست و همسایه در خزر دانست و نزدیکی مواضع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را با اهمیت ارزیابی کرد.
ظریف همچنین تلاش برای یافتن مسیرهای همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فی‌مابین را ضروری دانست.
رئیس‌جمهور قزاقستان: ایران شریک کلیدی ما است
به گزارش ایرنا، قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه دانست و بر گسترش همه‌جانبه روابط در بخش‌های اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.
تحولات برجام، روند صلح در افغانستان، روند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت وگو در این دیدار بود.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با همتای قزاقستانی خود دیدار کرد.
سفر ظریف به قزاقستان در ادامه سفر وی به آسیای میانه و پس از سفر به ازبکستان و قرقیزستان انجام می‌شود.