kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵

اصولگرایان به‌دنبال وحدت و مشارکت حداکثری /اصلاح‌طلبان درگیر اختلافات داخلی

پس از گذشت چند ماه از آغاز گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که تقریباً از اوایل مردادماه امسال آغاز شد، آخرین رفتارهای انتخاباتی جریانات و احزاب سیاسی شکل و جهت مشخص‌تری پیدا کرده و بخش قابل‌توجهی از اخبار و تحلیل‌های این روزها را به خود اختصاص داده است.



سرویس سیاسی-

شایان ‌ذکر است تاکنون، ۷ چهره سیاسی، حسین دهقان (وزیر پیشین دفاع)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، عزت‌الله ضرغامی (رئیس پیشین صداوسیما)، علی مطهری (نماینده سابق مجلس)، حسن سبحانی (اقتصاددان و نماینده اسبق مجلس) و محسن رهامی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) و سعید محمد (فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء) به‌طور رسمی و تلویحی از حضور خود در انتخابات 1400 خبر داده و تقریباً در محافل سیاسی و رسانه‌ای حضور فعالانه‌تری پیدا کرده‌اند.
از سوی دیگر چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محمدجواد ظریف، سیدحسن خمینی، محمدرضا عارف و... هم گزینه‌هایی هستند که در محافل سیاسی و رسانه‌ای مورد توجه احزاب و جریانات قرار گرفته و تاکنون آمدن و یا نیامدنشان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این، برآیند مجموع مواضع و اظهارات شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی حاکی از آن است که جریان اصولگرا به‌ویژه گروه‌هایی مانند شورای وحدت اصولگرایان، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جامعه روحانیت مبارز و... بر گزاره «وحدت» و «مشارکت حداکثری» تأکید می‌کنند و جریان اصلاح‌طلب و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم ضمن تشتت آرا درخصوص حضور یا عدم حضور در انتخابات و همچنین کاندیدای مورد نظر خود در 1400 (کاندیدای اصلاح‌طلب یا نیابتی) بیشتر متمرکز حل اختلافات داخلی و تشکیلاتی خود هستند.
انشعاب فکری
در میان مدعیان اصلاحات
همین دیروز بود که هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با برنا با بیان اینکه «انشعاب فکری در جریان اصلاحات وجود دارد» گفت: «بسیاری از جوانان رویکرد اصلاح‌طلبان را قبول ندارند.» محمدرضا تاجیک، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم چند روز پیش در گفت‌وگویی با انتقاد از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت: جریان اصلاح‌طلبی با یک بحران و فقدان پایگاه اجتماعی مواجه شده است؛ گفتمانش از طراوت برخوردار نیست، سترون و منجمد شده است؛ شکل یک ایدئولوژی به خود گرفته است؛ جریان اصلاح‌طلبی از طراوت و خلاقیتش خارج شده و به‌طور فزاینده به عرصه سیاست کلان و حکومت هل داده شده است.
وی به مدعیان اصلاحات هشدار داد که نباید در انتخابات پیش‌رو به سمت کاندیدای نیابتی بروند. اتفاقی که به گفته او از سوی بزرگان این جریان آغاز شده و جلساتی با برخی کاندیداها برگزار شده است.
حزب کارگزاران
به کدام گزینه می‌رسد؟
لاریجانی، سیدحسن خمینی
یا محسن هاشمی
با اینکه فائزه هاشمی در مصاحبه با شرق گفته است که «کرباسچی موافق حمایت از لاریجانی در 1400 است» اما علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که گزینه این حزب، محسن هاشمی است.
وی درباره حمایت برخی رسانه‌های اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات 1400 گفت: شاید گروه‌های دیگری به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور ورود آقای حسن خمینی به عرصه انتخابات و حمایت از ایشان باشد، اما توصیه بنده به ایشان این است که کاندیدای ریاست‌جمهوری نشود.
نمازی درباره احتمال حمایت حزب کارگزاران از کاندیداتوری سیدحسن خمینی تصریح کرد: تا آنجا که بنده اطلاع دارم کاندیدای نهایی حزب کارگزاران آقای محسن هاشمی است.
با این‌ حال، محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درخصوص شرکت در انتخابات شورای شهر تهران و ریاست‌جمهوری گفت: در انتخابات شوراها شرکت نمی‌کنم و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قرار شد گول نخورم. سال آینده بازنشسته می‌شوم و باید ببینم که من را به کار برمی‌گردانند یا نه. اگر برگردانند به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنم.
عباس آخوندی هم
دنبال کاندیداتوری!
از سوی دیگر، پایگاه خبری فردا در مطلبی از کاندیداتوری عباس آخوندی (وزیر پیشین مسکن دولت روحانی) خبر داد و نوشت: شانس آخوندی اما در این انتخابات زیاد به نظر نمی‌رسد. او نه گزینه حزبی است و نه از پشتوانه جریانی برخوردار است. کارنامه‌اش که هم نقطه سفید ندارد. شخصیتی مردمی یا محبوب نیست. تکبر و تبختر او نیز بعد از آن برخورد جنجالی با خبرنگار در حاشیه هیئت دولت برای همه عیان شد. یک سرچ اینترنتی هم برای اطلاع از دستاوردهای وی در چندین سال کار اجرایی کافی است. او از مخالفان جدی طرح مسکن مهر بود و آن را «مزخرف»، «به زیان منافع ملی» و «سیب گندیده» خوانده بود. وضعیت فعلی بازار مسکن که حاصل عملکرد آخوندی و همفکرانش در دولت روحانی است نیز به‌خوبی روشن می‌کند که نگاه وی چقدر به نفع مردم و در جهت منافع ملی بوده است!
کواکبیان: گفتند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید،
گفتم چشم!
مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری هم در گفت‌وگو با برنا از کاندیداتوری خود خبر داد و بیان کرد: گفتند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید، گفتم چشم.
البته وی اضافه کرده است که «خودم اعلام کاندیداتوری نکرده‌ام بلکه نامزد حزب هستم».
علی مطهری از وزیر خارجه دولتش رونمایی کرد!
علی مطهری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم که پیش ‌از این اعلام کرده مستقل وارد می‌شود در گفت‌وگو با روزنامه خراسان درباره ترکیب احتمالی کابینه گزینه‌اش برای وزارت امور خارجه گفت: برای وزارت خارجه بهتر از آقای ظریف را نداریم و هرکسی روی کار بیاید به نظرم باید از ایشان استفاده کند. درباره معاون اولی هم افرادی در ذهن من هستند اما فعلاً نمی‌خواهم اسم بیاورم.
وی همچنین با اشاره به رد صلاحیتش در انتخابات اخیر مجلس گفت: من دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم و به نظرم در آن زمان هم شورای نگهبان اشتباه کرد.
حضور رئیسی، مسئله اجماع
را تسهیل می‌کند
در جریان اصولگرا هم اظهارات این روزهای آنها، حول مسئله وحدت و مشارکت و گزینه اجماع‌ساز مطرح می‌شود. مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مصاحبه با روزنامه ایران با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درخصوص حضور یا عدم حضور حجت‌الاسلام رئیسی گفت: اتفاقاً به‌دلیل مسئولیتی که آقای رئیسی دارند همان‌قدر که از حضور ایشان حمایت می‌شود، تردید هم وجود دارد. اما انکار نمی‌شود کرد که رأی 16 میلیونی ایشان در انتخابات سال 96 و اقبالی که مردم به ایشان داشتند نقطه اتکای خوبی است. موضوع دیگر این است که حضور ایشان می‌تواند مسئله اجماع را تسهیل و امکان به نتیجه رسیدن را بیشتر کند. وقتی ایشان بیاید توقع می‌رود که عموم دیگر نامزدهای انقلابی به سود ایشان کناره‌گیری کنند و با ایشان همراهی داشته باشند.
تأکید اصولگرایان
به مشارکت حداکثری در انتخابات
چمران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: مشارکت هر چه بیشتر باشد بدون شک بهتر است. اینکه بعضی می‌گویند اصولگراها می‌خواهند مشارکت کم باشد اتهام واهی است. مشارکت بیشتر باشد قوام و انسجام کشور و انقلاب را تقویت خواهد کرد. پس شکی نیست که همه باید تلاش کنند که مشارکت افزایش پیدا کند.
رویکرد جبهه پایداری
برای رسیدن به وحدت
صادق محصولی، دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی «جمهور» که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار می‌شود؛ در خصوص رویکرد پایداری نسبت به وحدت با سایرین بیان کرد: برای انتخابات یک مدل طراحی کردیم که ۴ مرحله دارد. در این مدل، دورنمای ما برای انتخابات ۱۴۰۰ این است که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی خود برسیم. البته این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول ما، خطوط قرمز ما هستند. حفظ اصول از واجبات است.
محصولی ادامه داد: طبق این مدل، در مرحله اول بنا بر این است که حداقل یکدیگر را تخریب نکنیم، مرحله دوم این است که در رابطه با گفتمان، به‌طور مشترک کار کنیم و بر مبنای گفتمان، شاخص‌های مشترک تعریف کنیم. در مرحله سوم نیز برای مبنای شاخص‌های مشترک، به سمت حداکثری‌سازی اشتراکات لیست در انتخابات شورای شهر و نزدیک کردن سبد نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری حرکت کنیم. مرحله آخر نیز رسیدن به لیست واحد و نامزد واحد است.