kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
تحلیلگر ارشد انگلیسی:

نقش ایران در برقراری ثبات در منطقه غیرقابل انکار است

کارشناس ارشد اندیشکده سلطنتی انگلیس (روسی) به صراحت تاکید کرد که آمریکا باید نقش ایران در برقراری ثبات در منطقه را بپذیرد.
«شاشانک جوشی»، کارشناس ارشد اندیشکده سلطنتی انگلیس(روسی) مستقر در لندن و متخصص امور خاورمیانه، جنوب آسیا و شبه قاره هند و جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. جوشی دارای تحلیل‌های مختلف در اندیشکده‌های واشنگتن، روسی و رسانه‌هایی چون گاردین، دیلی تلگراف، بی‌بی‌سی، بلومبرگ، ایندیپندنت، سی‌ان‌ان و ده‌‌ها منابع دیگر خبری است.
وی در خصوص نقش ایران در برقراری امنیت در منطقه خاورمیانه و دسیسه‌‌های رقبای ایران  از ‌جمله عربستان سعودی گفت: «عربستان سعودی خواهان مهار ایران در منطقه است اما ایران نیز در مقابل خواهان محدود کردن قدرت ریاض و البته واشنگتن در منطقه می‌باشد. هم‌اکنون رقابتی بین تمامی قدرت‌ها برای نفوذ در این منطقه وجود دارد و عربستان سعودی نیز جدا از این ماجرا نیست. ایران نفوذ بسیار، بسیار گسترده‌ای در عراق و سوریه دارد و این اصلا برای ریاض قابل قبول نیست و نگران‌کننده است. ایران و عربستان در واقع از گروه‌های حامی خود برای برتری در منطقه حمایت می‌کنند.»
به گزارش فارس این کارشناس ارشد انگلیسی در ادامه گفت: «بسیاری در غرب نقش ایران در حفظ ثبات در منطقه را پذیرفته‌اند و اذعان دارند که ایران نقش سازنده‌ای را در خاورمیانه ایفا می‌کند و ما شاهد این مسئله به‌ویژه درخصوص افغانستان بودیم.