kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:

هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نداشته و نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی یا غیر برجامی نداشته و نداریم.



سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درخصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس‌جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر و اینکه آیا قبل از انتشار این نامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در جریان این پیشنهاد قرار گرفته بود و همچنین امکان موافقت ایران با این مذاکرات و ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران همکاری با افغانستان را تبدیل به برگ امتیازی برای مذاکرات برجامی با آمریکا کند نیز تصریح کرد: ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی یا غیر برجامی نداشته و نداریم.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل و در چارچوب این سازمان، هنوز دعوتنامه‌ای‌ از سازمان ملل درخصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم بررسی خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد:‌ نگاه ما به دوستان دوستی است و هیچ وقت نگاه ابزاری به هیچ یک از دوستان خود در منطقه نداشتیم. افغانستان برای ما به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچکس نیست.
منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر آزادی ۳ میلیارد دلار از منابع مالی ایران در کره جنوبی، عراق و عمان گفت: درخصوص منابع ایران در کره  جنوبی هنوز اقدام عملی ندیدیم و صحبت‌ها به اندازه کافی شده و منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «جرمی هانت» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مورد نازنین زاغری و توصیه آن به ظریف برای بازگشت وی به انگلیس خاطرنشان کرد: اظهارات ریاکارانه‌ امروز جرمی هانت، اقدامات مخرب و سنگ اندازی‌های چند سال قبل او را نمی‌پوشاند. خودش بهتر از هر کسی می‌داند که اگر آن سنگ‌اندازی‌ها و اقدامات مخرب نبود آنچه امروز اتفاق افتاد، چند سال پیش اتفاق می‌افتاد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص عملکرد اروپا در برجام و اینکه آیا وزیر خارجه ایرلند وعده‌ای را برای اجرای تعهدات اروپا داده است، خاطرنشان کرد: اروپا مشق خود را انجام نداده و بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران داد و هیچکدام را انجام نداد.
مردم یمن
در مقابل بمب‌های اروپایی و آمریکایی
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره ایران قبل از بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها قدم اول را برنداشتند و تحریم‌های فراسرزمینی و یکجانبه که دولت قبلی اعمال کرد حتی بر روی کاغذ هم برداشته نشده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهام عربستان به ایران درخصوص حمله پهپادی یمن به این کشور نیز گفت: ریشه بحرانی که در یمن امروز شاهدیم، جنگ است. جنگی که ولی‌عهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته‌ای با کشتن مردم یمن می‌تواند به پایان برساند. ۶ سال است که مردم یمن در مقابل بمب‌های اروپایی و آمریکایی و پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های عربستان و بمباران‌های مختلف که تا به حال چندین بار بخش‌هایی از یمن با بمب‌های خوشه‌ای فرش شدند، با دست خالی دفاع کنند.