kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

راغفر: باید به حمایت از تولید امید بست، نه به بایدن(خبر ویژه)

یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب تصریح کرد: سیاست‌های بایدن از ترامپ هم خطرناک‌تر است.



حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا به ایلنا گفته است: باید توجه داشت که سیاست‌های آقای بایدن از ترامپ خطرناک‌تر است. دولت بایدن برنامه‌های استراتژیک دارد، که محور اصلی آن در سیاست خارجی تضعیف دولت چین است، از سویی پاشنه آشیل چین نیز انرژی است پس تلاش می‌کنند تا رابطه ایران، چین و روسیه را بشکنند تا دسترسی چین به بازار انرژی مختل شود. یعنی پس از آنکه ایران را درگیر مسائل داخلی و بحران عمیق کردند به سراغ روسیه و در نهایت چین بروند و این سیاست کلان آمریکا است. وی ادامه داد: در مورد ایران، در حال حاضر دولت آمریکا از سویی زمینه بحث و مذاکره را فراهم می‌کند و از سوی دیگر توطئه‌های مختلف علیه کشور انجام می‌دهد، بنابراین نباید به سیاست‌های آنها دلخوش کرد. مثلاً همین آزادسازی دارایی‌های ایران به  نوعی توطئه برنامه‌ریزی شده است تا زمینه مذاکراتی فراهم شود که نتیجه‌ای
نخواهد داشت.
 این اقتصاددان خاطرنشان کرد: واقعاً اگر قرار باشد این روند تخریب و تضعیف اقتصاد و جامعه متوقف شود ابتدا باید یک تصمیم‌ اساسی گرفته شود. راه‌حل نیز وجود دارد منتها برخی‌ها نمی‌خواهند راه‌حل‌های مشخص را اجرایی کنند.
راغفر هشدار داد: قطعاً عوامل توطئه‌گر و برانداز اختلال ایجاد می‌کنند و چارچوب کنونی هرچه بیشتر اختلال‌ها و نفوذها را فراهم می‌کند. بنابراین باید نسبت به توطئه‌ها هوشیار باشیم و آن نیز نیازمند سیاست‌های کلی در مورد اقتصاد است که تبدیل به پاشنه آشیل شده است. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئله اصلی در شرایط کنونی جهت‌گیری‌های اقتصادی است که متاسفانه عرصه‌ای‌ را به وجود آورده تا اقتصاد ملی تضعیف شود، گفت: اتفاقاً آمریکا نیز برای این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و متاسفانه نتیجه هم گرفته است. از همین روی باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند و به نحوی باشد که به توفیق اقتصاد کشور منجر شود و تولید رونق بگیرد. تا زمانی که این اتفاقات صورت نگیرد هر اقدام دیگری می‌تواند کشور را در سراشیبی تندتری قرار دهد.