kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

روسیه: غرب باید ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین را متوقف کند

مسکو ارسال تجهیزات جنگی از سوی اتحادیه اروپا و کانادا برای ارتش اوکراین را نقض تعهدات حقوقی و توافقات بین‌المللی دانست.
بحث ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین مدتی است به دلیل اوضاع حاکم بر این کشور داغ است. درحالی که غربی‌ها به رهبری آمریکا ارسال کمک‌های بشردوستانه روسیه به اوکراین را محکوم و مسکو را به ارسال تجهیزات جنگی در قالب کمک‌های بشردوستانه متهم می‌کنند، خبر می‌رسد کشورهای غربی به ویژه اعضای اتحادیه اروپا و کانادا علناً درحال تجهیز ارتش نارنجی اوکراین برای سرکوب استقلال‌طلبان هستند.
نخست‌وزیر کانادا تصریح کرد سومین محموله سلاح‌های جنگی خود را برای ارتش اوکراین ارسال کرده است، اظهاراتی که بلافاصله با واکنش مسکو مواجه شد.دیروز خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد، وزارت خارج روسیه بیانیه‌ای منتشر کرد که براساس آن کشورهای غربی به نقض توافقات بین‌المللی در امور مربوط به تجارت سلاح محکوم شده‌اند.
براساس این بیانیه، غربی‌ها با تجهیز ارتش اوکراین بند دوم از ماده ششم توافقنامه ارسال تسلیحات متعارف را که کشورهای اتحادیه اروپا هم آن را امضا کرده‌اند، نقض می‌کنند. براساس این بند، ارسال بسیاری از این تجهیزات ممنوع است.
با وجود این، وزارت دفاع کانادا دیروز اعلام کرد یک فروند هواپیمای ترابری نیروی هوایی کانادا سومین و آخرین محموله شامل تجهیزات و مهمات نظامی را از پایگاه «ترینون» به مقصد اوکراین اعزام کردند.دیروز همچنین واکنش‌های وزیر دفاع روسیه درباره سرکوب استقلال‌طلبان با تسلیحات سنگین نظامی در رسانه‌ها بازتاب یافت.«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه ضمن یک مکالمه تلفنی با «چاک هاگل»، همتای آمریکایی خود تأکید کرد ارتش اوکراین از توان نیروی هوایی، تانک، توپخانه، موشک و سلاح‌های سنگین دیگر در سرکوب استقلال‌طلبان و حتی غیرنظامیان استفاده می‌کند. وزیر دفاع آمریکا نیز در این‌باره گفت، همتای روسی‌اش به وی اطمینان داده که در کاروان کمک‌های بشردوستانه‌ای که به اوکراین اعزام شده‌اند، هیچ سرباز یا تسلیحات جنگی وجود ندارد.»
غربی‌ها چند روزی است تبلیغات گسترده‌ای را درباره این کاروان روسی به راه انداخته و اعلام می‌کنند، مسکو درحال اعزام نیرو و تجهیزات جنگی به خاک اوکراین است. «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور غربگرای اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر تصریح کرد مسکو درحال تسلیح استقلال‌طلبان اوکراینی است. انگلیس نیز همراه با این تبلیغات، سفیر روسیه را احضار کرد.
مرکل نیز در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین از مسکو خواست مانع از ارسال تجهیزات جنگی به استقلال‌طلبان شود. برخی گزارش‌ها حاکی است، مناطق شرقی اوکراین که شاهد درگیری بین استقلال‌طلبان طرفدار روسیه و ارتش نارنجی اوکراین است، آبستن تحولات مهمی است. «احتمال ورود مستقیم روسیه به جنگ اوکراین»، تحلیلی است که غربی‌ها علاقه زیادی به برجسته کردن آنها پیدا کرده‌اند.
اوکراین ماه‌هاست که از تبعات خانمانسوز کودتای رنگی غربی‌ها می‌سوزد و با جنگ و خونریزی و خطر تجزیه دست و پنجه نرم می‌کند.