kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه نژادپرستی / مردم آمریکا: تازه اول راه است

با گسترش اعتراض‌ها علیه جنایات نژادپرستانه پلیس آمریکا، مردم این کشور بر ادامه تظاهرات علیه خشونت‌های پلیس تاکید کردند.
به‌رغم اینکه پلیس آمریکا تلاش‌ها برای توجیه قتل «مایکل براون»، نوجوان سیاهپوست و 18 ساله اهل شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری»‌ را با زدن برچسب «سارق» به وی آغاز کرده است، خبر می‌رسد، اعتراض‌ها در حال سرایت به سرتاسر آمریکاست.
به نوشته «راشاتودی» معترضان پس از اینکه نخستین علائم تبرئه پلیس قاتل را از زبان، رئیس پلیس شهر شنیدند، به این اطمینان رسیده‌اند که «دارن  ویلسون» که «براون» 18 ساله را به ضرب 8 گلوله به قتل رسانده نیز همچون افسران قاتل دیگر که تبرئه شده‌اند، تبرئه خواهد شد.
«توماس جکسون»، رئيس پلیس فرگوسن گفته، «مایکل براون» ساعاتی پس از سرقت سیگار از سوی پلیس به قتل رسیده است. اظهاراتی که بر خشم معترضان و منتقدان افزود. منتقدان می‌گویند، بر فرض صحت این ادعا، پلیس هنگام تیراندازی به این نوجوان اصلاً از موضوع سرقت خبر نداشته بنابراین چرا وی را به ضرب 8 گلوله به قتل رسانده است. به گفته معترضان، این نوجوان نه به خاطر سرقت سیگار، بلکه به خاطر رنگ پوستش به قتل رسیده است.
به گزارش شیکاگو تریبیون، صدها نفر از ساکنان شیکاگو با راهپیمایی در خیابان‌ها دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود: و اتفاقی که برای براون افتاد، برای ما هم اتفاق می‌افتد.
معترضان می‌گویند پلیس نژادپرست آمریکایی باید مجازات شود.
جمعه شب نیز خبر رسید صدها معترض ساکن فرگوسن بار دیگر با پلیس ضد شورش و مسلح آمریکا درگیر شدند. در این روز همچنین حملاتی از سوی معترضان به برخی فروشگاه‌های این شهر به نشانه اعتراض صورت گرفت.
روزنامه «دیلی بیست» نیز طی گزارشی نوشت، خیابان‌های حومه میسوری مملو از بطری‌های گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی است و اعتراض‌ها در این کشور با وجود گذشت یک هفته از حادثه قتل نوجوان سیاهپوست همچنان ادامه دارد.
یکی از معترضان به دیلی‌بیست گفت: «تظاهرات متوقف نخواهد شد، تازه اول کار است.»
معترضان آمریکایی همچنین خواستار تصویب قانونی شدند که براساس آن نیروهای پلیس آمریکا موفق به نصب دوربین‌های کوچک تصویربرداری روی لباس‌هایشان شوند؛ تا بدین ترتیب نتوانند جنایات خود را تکذیب کنند.
روزنامه آمریکایی «یواس‌اس تودی» نیز طی گزارشی نوشت سالانه 400 نفر در آمریکا به دست پلیس کشته می‌شوند که بیشترشان جزو اقلیت‌های نژادی یا مذهبی هستند. براساس گزارش اف.بی.‌آی 18 درصد قربانیان خشونت پلیس آمریکا که آفریقایی-آمریکایی هستند زیر 21سال سن دارند.
چرا پلیس آمریکا خشن است؟
پایگاه خبری «وترنزتودی» طی گزارشی به ریشه‌یابی دلایل افزایش خشونت پلیس آمریکا پرداخته و پاسخ داده که چرا پلیس این کشور به جای تامین امنیت مردم، امنیت را از آنها سلب می‌کند.
به گزارش تسنیم، این پایگاه خبری در پاسخ به سؤال خود آورده: یکی از دلایل مهم شدت عمل پلیس که نمونه‌ای از آن را در شهر فرگوسن مشاهده کردیم، به مرکزی بازمی‌گردد که مسئولیت آموزش نیروهای پلیس آمریکا را بر عهده دارد. یعنی «مؤسسه امور امنیت ملی یهودیان»!
در این گزارش آمده است که مؤسسه امور امنیت ملی یهودیان از طریق برنامه‌ای موسوم به «برنامه آموزشی نیروی انتظامی» و با استفاده از ارتباطات سطح بالای خود با کاخ سفید، کنگره، وزارت دفاع و امنیت ملی آمریکا ده‌ها هزار تن از افسران پلیس آمریکا در سطح فدرال، ایالتی و محلی را آموزش داده است.
به نوشته این وبگاه، دو مقام ارشد سابق پنتاگون شامل داگلاس فیت و ریچارد پرل که هم‌اکنون از مشاوران بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هستند نقشی کلیدی در این تغییر و تحول داشته و (ماهیت) نیروهای پلیس آمریکا را از «خدمت کردن و حفاظت» به «ضرب و شتم و قتل»، که همانند نیروهای امنیتی اسرائیل است تبدیل کرده است.
در همین زمینه، ریچارد فیونتس، سرپرست پلیس ایالتی نیوجرسی پس از شرکت در یک نشست آموزشی و سفری که از سوی مؤسسه امور امنیت ملی یهودیان حمایت شده بود اظهار داشت که اسرائیلی‌ها شیوه عمل ما در قبال امنیت ملی را تغییر دادند.
یک روزنامه آمریکایی چندی پیش با انتشار تصاویر نظامیان آمریکا در سطح شهرهای مختلف این کشور و حضور گسترده خودروهای زرهی و جنگی نوشته بود:‌ «اینجا غزه نیست، فرگوسن آمریکاست.»