kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

رئیس سازمان امور مالیاتی: از 40 درصد اقتصاد ایران مالیات دریافت نمی‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه حدود 40درصد از اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف از پرداخت مالیات معاف است بر دریافت مالیات از خانه‌های خالی تأکید کرد.
علی عسکری با اشاره به سهم بالای بخش‌های معاف از مالیات (محدود بودن پایه‌های مالیاتی) افزود: باتوجه به معافیت صادرات محصولات کشاورزی از پرداخت مالیات می‌توان گفت حدود 15درصد از محصول تولید ناخالص داخلی کشور از پرداخت مالیات معاف است.
وی خاطرنشان کرد: با اضافه کردن معافیت مالیاتی گسترده بخش نفت حدود 40درصد از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: علاوه بر این معافیت‌های دوره‌ای، معافیت‌های سرمایه‌گذاری مجدد، معافیت مناطق آزاد و سایر معافیت‌ها منابع قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را از بودجه دولت دور نگه داشته است.
وی درباره مشکلات نظام مالیاتی کشور افزود: اگر نظام مالیاتی کشور را مشتمل بر سه رکن اصلی منابع درآمدی مودیان مالیاتی، قوانین و مقررات مالیاتی و سازمان وصول بدانیم در آن صورت مشکلات آن را می‌توان در قالب این سه دسته مطرح کرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: محصول تولید ناخالص داخلی، ساختار ترکیب آن بین بخش‌های اقتصادی و به ویژه نحوه توزیع آن در میان گروه‌های مودیان در کشور از مهمترین عوامل تعیین‌کننده ظرفیت مالیاتی است، این درحالی است که برخی از مشکلات اقتصادی نهادی است که ریشه در ساختارهای معیوب کلان اقتصادی دارند و به عنوان عوامل عمده در تحدید پایه‌های مالیاتی کشور محسوب می‌شوند.
وی حجم بالای اقتصاد زیرزمینی را از مشکلات موجود در بخش‌ مالیاتی کشور دانست و اظهار داشت: براساس یک برآورد خوشبینانه هم اکنون دولت از حدود 24درصد از محصول تولید ناخالص داخلی کشور به دلیل فعالیت‌های غیررسمی، نامنظم، ثبت نشده و قاچاق نمی‌تواند مالیات دریافت کند. به گزارش خبرگزاری‌ها، عسکری تصریح کرد: وجود نهادهای عمومی با گردش مالی بالا از دیگر مشکلات است زیرا بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور که ارزش افزوده آن توسط برخی نهادهای عمومی ایجاد می‌شوند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.
وی افزود: از سوی دیگر بخش مهمی از مشکلات نظام مالیاتی کشور ریشه در ساختار معیوب قوانین و مقررات دارد که از جمله آن می‌توان به پیچیدگی قوانین و مقررات مالیاتی، ضعف ضمانت‌های اجرایی قوانین مالیاتی و ساختار نامناسب نرخ‌های مالیاتی اشاره کرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: البته بخش مهمی از این مشکلات در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم دیده شده‌اند. وی اظهار داشت: هرچند وضعیت شاخص‌های مالیاتی کشور در مقایسه با اغلب کشورهای منطقه به دلیل اقتصاد عموماً نفتی یا درجه توسعه یافتگی پایین آنها در سطح نسبتاً خوبی قرار دارد اما در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی در وضعیت مطلوبی نیست.
عسکری گفت: برای مثال نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور در حال حاضر کمتر از 7 درصد است درحالی که میانگین این نسبت در برخی از کشورهای توسعه یافته بالغ بر 22 درصد (بیش از سه برابر ایران) بوده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: براساس مطالعاتی که در سازمان امور مالیاتی کشور صورت گرفته اقتصاد ایران در شرایط فعلی ظرفیت دستیابی به نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی بالاتر از 12درصد را دارد. همچنین نسبت مالیات به هزینه‌های جاری بودجه کماکان حکایت از نقش ضعیف مالیات در تأمین هزینه‌های جاری دولت دارد.
وی با بیان اینکه میانگین این نسبت (مالیات به هزینه‌های جاری بودجه) در کشورهای مورد بررسی در سال‌های مختلف بین 54 تا 74درصد و در بعضی از کشورها حتی بیش از 90درصد است، گفت: این رقم در سال‌های اخیر در کشورمان بین 40 تا 45درصد بوده است.
عسکری درباره ترکیب مالیات‌های وصولی باتوجه به تجارب کشورهای مختلف و ماهیت مالیات‌های غیرمستقیم، گفت: به نظر می‌رسد حرکت به سمت مالیات‌های غیرمستقیم آثار مثبتی برروی تمکین مالیاتی، کارآیی سیستم مالیاتی و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد داشت.
به گفته وی، بر این اساس نظام مالیاتی کشور با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و تلاش برای گسترش آن به زنجیره‌های مختلف تولید، توزیع و مصرف در این مسیر حرکت می‌کند.
دریافت مالیات
 از خانه‌های خالی
عسکری همچنین از برنامه‌ جدی سازمان امور مالیاتی کشور برای اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه و واحدهایی که در برج‌ها بدون ساکن هستند، خبر داد و گفت: برای اجرایی شدن این برنامه منتظر ابلاغ قانون هستیم.
وی با بیان اینکه اجرای این برنامه مستلزم شناسایی این واحدها است، اظهار داشت: البته محدودیت قانونی برای این کار نداریم و با ابلاغ قانون با هماهنگی با شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه اطلاعات واحدهای خالی را اخذ و نسبت به شناسایی اقدام خواهیم کرد.
وی با اعلام اینکه در اصلاحیه قانون مالیاتی، اخذ مالیات از خانه‌های خالی دیده شده و در مجلس نیز به تصویب رسیده است، افزود: سازمان امور مالیاتی برای اجرای این برنامه  منتظر ابلاغ قانون است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: براین اساس از واحدهای مسکونی خالی به میزان مدت زمانی که بدون ساکن باشند، مالیات بر آنها وضع می‌شود، به عنوان نمونه، نرخ مالیات بر واحدی که یک سال خالی است، با واحدی که سه سال خالی باشد، متفاوت خواهد بود.
عسکری با ذکر این مطلب که درحال حاضر قانونی برای اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه نداریم، گفت: با ابلاغ قانون براساس آن اقدام و عمل خواهیم کرد.