kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
معاون سابق بانک مرکزی هشدار داد

تشدید خروج ارز از کشور با گسترش معاملات ارزهای دیجیتالی




معاون سابق بانک مرکزی درباره معمای رمزارزها به مسئولان هشدار داد که فاجعه بیت‌کوین در راه است و خروج سرمایه شدت گرفته است، اگر اقدام عاجل صورت نگیرد، هم مردم و هم حاکمیت ضرر می‌کنند.
ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بیت‌کوین مانند یک ارز است، توضیح داد: هدفی که به عنوان فلسفه وجودی بیت‌کوین عنوان شده یک هدف آنارشیستی بوده در جهت اینکه پول‌ها و ارزها را از بین ببرد و یک پول واحد در جهان وجود داشته باشد که همه‌ مردم با آن معامله کنند بدون آنکه دولتی پشت آن باشد. اما در عمل این فلسفه اتفاق نیفتاده است به‌خاطر اینکه دولت‌ها به شدت در مقابل رواج چنین چیزی مقاومت کرده و می‌کنند و محدودیت‌های خاصی برای آن گذاشته‌اند.
وی تأکید کرد: برخلاف ایران که در موضع ابهام قرار داد و نمی‌داند با این پدیده چه برخوردی کند، برخی کشورها مانند آمریکا ضمن موافقت با خرید و فروش بیت‌کوین به مردم گفته است که باید بیت‌کوین را در کیف پول مشخصی قرار دهید و برای دریافت این کیف پول باید احراز هویت شود بنابراین دیگر ناشناس نیست و اگر بیت‌کوینی در کیف پولی قرار گیرد که ثبت‌نام نشده باشد، قاچاق به حساب می‌آید. این فعال در حوزه فناوری با تأکید بر ابهام‌برانگیز بودن قوانین این حوزه ادامه داد: وزارت صنعت مجوز ماینر داده و برق را با قیمت مشخص به آنها می‌دهند و عده‌ای هم با ماینرهای غیرقانونی از برق رایگان استفاده می‌کنند؛ ماینرهای قانونی ارز را از کشور خارج و تجهیزات وارد می‌کنند، (بنابراین ارزی برای ورود تجهیزات از کشور خارج می‌شود) ضمن اینکه تولید بیت‌کوین برق شدیدی مصرف می‌کند که به شبکه فشار می‌آورد و قیمت آن نسبت به قیمت جهانی پایین‌تر است ولی ماحصل آن بیت‌کوینی است که تولید می‌شود؛ اما در کشور ما تا الان نگفته‌اند که تکلیف این بیت‌کوین چیست.
حکیمی افزود: الان ماین کرده و بیت‌کوین استخراج می‌کنند ولی هیچ تعهدی به کشور بابت ارزی که بابت ماینر از کشور خارج شده و برق ارزانی که مصرف شده ندارند؛ الان با این وضعیت می‌توانند با دستگاه ماینر بیت‌کوین استخراج کرده و در ترکیه خانه بخرند! در این حالت ارز کشور به راحتی خارج می‌شود و خروج سرمایه بالایی خواهیم داشت. تا زمانی که مقررات مشخصی برای این وضعیت وجود نداشته باشد این اتفاق عملاً به صورت خروج سرمایه خودش را نشان می‌دهد. وی در پاسخ به اینکه حتما باید حاکمیت در این موضوع ورود کند؟ تصریح کرد: اگر ورود نکند هم مردم ضرر می‌کنند و هم حاکمیت! حرکت به سمت بیت‌کوین بسیار خطرناک است، به‌خاطر اینکه به صورت خالص موجب خروج ارز از کشور می‌شود.