kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰

حشدالشعبی: حمله آمریکا به نیروهایمان را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

حشدالشعبی ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به منطقه مرزی عراق و سوریه در «بوکمال»، اعلام کرد که این جنایت بدون پاسخ شدید نخواهد ماند.

« قیس الخزعلی»، دبیرکل «عصائب اهل الحق»(وابسته به حشدالشعبی)، اقدام آمریکا مبنی بر هدف قرار‌دادن پایگاه‌های حشد در مرزهای عراق و سوریه را محکوم کرد و گفت: این اقدام شنیع، نشانگر آن است که سیاست دولت جدید آمریکا در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی است. به گزارش ایسنا، وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی، تنها راه تحقق ثبات در عراق است.
جنبش «نجبا» عراق نیز این حمله را محکوم و تاکید کرد: هدف قرار‌دادن حشد‌الشعبی در مرزهای وطن، جنایتی است که بدون پاسخ و مجازات شدید از سوی مقاومت نخواهد ماند. در بیانیه نجباء آمده است: در زمانی که این کشور عزیز با پیچ و خم‌های خطرناکی در همه زمینه‌ها مواجه است، نیروهای اشغالگر آمریکایی اقدامات خود در نقض حاکمیت عراق را توسعه می‌دهند و علاوه‌بر تجاوز به خاک این سرزمین، تعداد نیروهای خود را افزایش داده و به نصب سامانه پدافندی در داخل شهرها و در مسائل امنیتی و سیاسی دخالت می‌کنند.
همزمان، «هادی عامری»، رئیس‌«ائتلاف فتح» در پارلمان عراق، هم از «مصطفی کاظمی»، نخست‌وزیر این کشور، خواست تحقیقاتی را درخصوص حملات آمریکا در مرزها آغاز کند. وی افزود: اطلاعات ما مبنی بر این است که حشد‌الشعبی هدف قرار گرفته است، نه آن طور که واشنگتن ادعا می‌کند و می‌گوید، جنگنده‌های آمریکایی، مقاومت اسلامی عراق را در سوریه هدف قرار‌داده‌اند. «گردان‌های حزب‌الله عراق» هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این تجاوز ددمنشانه، هواپیماهای شناسایی از پایگاه «الظفرة» امارات بلند شده و از عربستان عبور کرده بودند. گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه اش افزود: این تجاوز نشان می‌دهد که سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ملت‌های ما، با تغییر دولت این کشور، عضو نشده است. گردان‌های حزب‌الله بر حق قانونی مردم عراق در پاسخ به این جنایت‌ بزدلانه تاکید کرد. در سوریه نیز «محمود جوخدار» نماینده پارلمان این کشور، دیروز در واکنش به حمله اخیر، گفت که تنها راه رهایی از اشغالگری نفرت‌انگیز آمریکا و همپیمانانش، مقاومت است و حمله اخیر در مرز سوریه و عراق، با هدف حمایت از گروه‌های تروریستی صورت گرفته است. وی تاکید کرد: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، چهره واقعی خود و سیاست‌های خصمانه آمریکا‌، که با تغییر رئیس‌جمهور آن، تغییر نمی‌کند، را نشان داد. هواپیماهای آمریکایی بامداد جمعه گذشته منطقه بین «بوکمال» سوریه و «القائم» عراق را هدف قرار‌دادند.گزارش‌های اولیه از شهادت یک نفر و زخمی‌شدن چند تن دیگر حکایت داشت.
اظهارات لاوروف
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، جمعه گذشته تصریح کرد‌، مسکو شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد به صورت دائمی نیروهای خود را در سوریه حفظ کند.
وی در این باره توضیح داد: « ما اخیراً اطلاعات متفاوتی از چندین منابع دریافت کرده‌ایم. ما در حال حاضر نمی‌توانیم این اطلاعات را تأیید کنیم و می‌خواهیم مستقیماً از آمریکایی‌ها این مسئله را سؤال کنیم».
وی ادامه داد: «ظاهراً، آنها تصمیم گرفته‌اند که هرگز سوریه را ترک نکنند، حتی اگر این کشور به نقطه نابودی برسد».
آخرین تحولات
یک منبع عراقی گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه
«عین الأسد» واقع در غرب « الأنبار» دست به تحرکات و پروازهای بی‌سابقه در نوار مرزی عراق و سوریه زدند.
به گزارش فارس، آمریکایی‌ها از بیم واکنش نیروهای حشد‌الشعبی، دست به این تحرکات زدند. به گفته منبع مذکور که نامش ذکر نشده، نیروهای حشد‌الشعبی نیز در تمامی پایگاه‌های خود جهت مقابله قاطعانه با هر گونه حوادث احتمالی، تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای را به اجرا در آوردند.
«قصی الأنباری» یک مقام سازمان «بدر» در الانبار‌، هدف از تحرکات جدید آمریکا در نوار مرزی را وارد کردن داعشی‌ها به عراق اعلام کرد.
خبر دیگر اینکه، طی دیروز کاروان لجستیک نظامیان آمریکایی دو بار در مرکز و جنوب عراق هدف قرار گرفت.
به اعتقاد کارشناسان، از آنجا که بایدن قصد ابقای نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را دارد، حملات علیه منافع واشنگتن در این دو کشور، تشدید خواهد شد.