kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
با همت سپاه ساخته و به بهره‌برداری رسید

افتتاح آزادراه 158 کیلومتری غدیر

آزادراه 158 کیلومتری غدیر که از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند، با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته و به بهره‌برداری رسید.



آزادراه 158 کیلومتری غدیر روز پنج شنبه همزمان با ولادت با سعادت امیرمؤمنان علی(ع) به بهره‌برداری رسید.
به گزارش فارس، در این مراسم حسن روحانی رئیس‌جمهور، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند.
در پی این افتتاح، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با قدردانی از اقدام بزرگ و تحسین‌برانگیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در طراحی، احداث و گشایش به موقع آزادراه راهبردی غدیر، این پروژه را محصول رویکرد، مدیریت و عمل جهادی و انقلابی در پاسخ به نیازهای مردم و کشور دانست.
صفحه زرین دیگری بر صحیفه افتخارات سپاه
در این پیام آمده است: خدای بزرگ را شاکریم که در خجسته زاد روز مولود کعبه، امام عدالت، عبادت، شهامت، شجاعت و مردانگی حضرت علی(ع)، صفحه زرین دیگری بر صحیفه افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه خدمت به مردم و پاسخ به نیازهای کشور افزوده شد. بهره‌برداری از «آزادراه غدیر» که با شعار «راه غدیر، راه آرامش و امنیت» رقم خورد، یک گام مهم و راهبردی در تکمیل راه گذر ترانزیتی غرب و شرق کشور و تکمیل گذرگاه آسیایی و احیای راه کهن ابریشم محسوب می‌شود که به همت مجاهدان سرافراز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و عزم و همراهی دولت محترم، در روزی فرخنده و مبارک به ملت عظیم‌الشأن ایران هدیه شد.
به گزارش فارس به نقل از سپاه نیوز، سرلشکر سلامی ادامه داد: این پروژه عظیم که در شرایط ناشی از جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن و با تلاش قرارگاه در تامین منابع مالی و تضمین زمان بندی مطمئن و کاربست صبر، مقاومت، ایستادگی و عنصر همت، اراده و خودباوری متخصصین و جوانان کشور، تحقق یک دستاورد ۱۰۰ درصد ایرانی را تجلی بخشید، با مزایا و ره‌آورد‌های چندگانه خود بویژه: «کاستن بار ترافیکی، تسهیل و کاهش زمان جابه‌جایی مسافر و ایجاد آرامش و ارتقای ایمنی جاده و کاهش سوانح رانندگی و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوای کلانشهرهای تهران و کرج و مشکلات زیست محیطی و تقویت بسترهای پدافند غیرعامل» که ۱۴ استان کشور، از آن بهره‌مند می‌شوند؛ محصول رویکرد، مدیریت و عمل جهادی و انقلابی و اتکا به توانمندی‌ها، همکاری‌ها و هم افزایی‌های بومی و داخلی را بار دیگر به منصه ظهور رسانید.
فرمانده کل سپاه ابراز داشت: این رخداد مبارک، ارزشمند و تحسین‌برانگیز را که جهشی به سمت خلق موفقیت‌های جدید و پیوسته در اجرای طرح‌های ملی و نقش‌پذیری‌های مشترک با بخش خصوصی و ظرفیت‌های درونی کشور و شتاب بخشیدن به حرکت قطار پیشرفت ایران اسلامی است را به فرمانده جهادی و متعهد، مدیران، کارکنان و متخصصین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه و بلکه آحاد ملت ایران به ویژه مردم شریف استان‌های قزوین، البرز، مرکزی و تهران تبریک عرض نموده و از درگاه خداوند متعال دوام توفیق و افتخارآفرینی‌های آن مجموعه مردمی و خدمت محور را تحت توجهات خاصه حضرت ولی عصر(عج ) و رهنمود‌های حکیمانه پرچمدار اقتصاد مقاومتی در سپهر ایران عزیز، مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) را طلب می‌کنم.
گفتنی است، آزادراه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر و به صورت دو باند و ۶ خطه با عرض ۳۷ متر، با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و همچنین سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم و ۳۰ درصدی دولت تکمیل شده است.
آزادراه غدیر از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج - قزوین شروع می‌شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم - گرمسار امتداد می‌یابد.
آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند؛ مسیر این آزادراه که از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج - قزوین شروع می‌شود، پس از ۴۲ کیلومتر به تبادل جاده‌اشتهارد - ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد، سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم - گرمسار متصل می‌شود.
از نکات قابل توجه در احداث آزادراه ۱۵۸ کیلومتری غدیر، توجه به محیط زیست است. با توجه به قرار داشتن این آزادراه در مناطق بیابانی حاشیه استان‌های البرز، تهران و مرکزی که کانون ایجاد ریزگردهای محلی است قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مبادرت به انجام مطالعات لازم درخصوص کاشت گونه‌های دست‌کاشت و درختچه‌های کم‌آب‌دوست در حاشیه این آزادراه کرد که با کاشت این گونه‌های خاص علاوه‌بر منظره‌آرایی خاص پروژه، به صورت همزمان طرح‌های منابع طبیعی درخصوص کاهش کربن و تثبیت خاک انجام خواهد شد.
آزادراه غدیر سبب کاهش هزینه و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به طور متوسط ۹۰ دقیقه و برای خودروهای نیمه‌سنگین به طور متوسط ۱۱۰ دقیقه می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی در سوختی معادل ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین و هزار و ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل را در بیست سال اول بهره‌برداری به همراه دارد و سبب مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در زمینه احداث صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز از قبیل ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال می‌شود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از آزادراه غدیر با‌اشاره به نقش مهم این آزادراه در ایجاد رفاه، آسایش، سلامتی و امنیت برای مردم کشورمان، افزود: بسیار خوشحالیم این آزاد راه از زمان اجرای آن در سال 94، طبق برنامه زمان بندی شده پیش رفت و تکمیل گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با ابراز خشنودی از بهره‌برداری از آزادراه غدیر افزود:‌ هر چه آزادراه‌ها و راه‌های اصلی گسترش یابد ترافیک روان شده، مصرف سوخت کاهش می‌یابد و به تبع آن آلاینده‌ها نیز کاهش یافته و زمان تردد مسافر و حمل‌ونقل بار نیز کاهش می‌یابد.
لازم به ذکر است، آزاد راه غدیر با مشارکت 30 درصدی وزارت راه و شهرسازی و مشارکت 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء(ص) احداث شده است.
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، پارس جنوبی، آبرسانی خوزستان و... از جمله دیگر پروژه‌هایی است که به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.
هنرنمایی سپاه در مدیریت بزرگ‌ترین
پروژه راه‌سازی کشور
بابک لارتی، معاون آزادراه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در آیین افتتاح آزادراه ملی غدیر که در نقطه صفر پروژه در محدوده شهرستان آبیک قزوین برگزار شد، اظهار داشت: احداث آزادراه غدیر هنرنمایی سپاه در مدیریت بزرگ‌ترین پروژه راهسازی کشور را نشان داد و بار دیگر بی‌نیازی ما در این حوزه را به رخ دشمنان کشید.
‌آزادراه غدیر ترافیک عذاب‌آور
 آزادراه تهران ـ کرج را برای همیشه رفع کرد
به گزارش تسنیم، وی افزود: احداث این آزادراه علاوه‌بر بهبود موقعیت مواصلاتی کشور در خط سیر جاده کهن و تاریخی ابریشم، یکی از استخوان‌های در گلوی شبکه حمل‌ونقل کشور یعنی ترافیک عذاب‌آور آزادراه تهران ـ کرج را برای همیشه رفع کرد.
لارتی با بیان اینکه قرارگاه خاتم به عنوان بازوی توانمند اجرای پروژه بزرگ سپاه پاسداران 70 درصد از اعتبار اجرای این پروژه بزرگ ملی را تامین کرد، ادامه داد: در ضمن طراحی و ساخت این آزادراه 160 کیلومتری به طور کامل بر عهده مهندسان و متخصصان بومی قرارگاه خاتم بود که با یک کار جهادی آزادراه غدیر را در سالروز ولادت مراد شیعیان به تارک افتخارات جمهوری اسلامی ایران گره زدند.
مشارکت ۲ هزار مهندس سپاه در احداث آزادراه‌
معاون آزادراه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه گفت: در روند احداث آزادراه غدیر 2 هزار مهندس سپاه پاسداران به همراه هزار دستگاه تجهیزات راه‌سازی قرارگاه خاتم مشارکت کردند.
مشارکت بسیجی‌وار قرارگاه خاتم
در ساخت آزادراه غدیر
علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین نیز در مراسم افتتاح آزادراه غدیر با تشکر از قرارگاه خاتم و مشارکت بسیجی‌وار این قرارگاه در ساخت این آزادراه گفت: تا پیش از احداث آزادراه غدیر آزادراه قزوین-کرج به عنوان حادثه‌خیزترین محور مواصلاتی استان قزوین محسوب می‌‌شد که اطمینان داریم از این پس بخش زیادی از این حوادث برچیده خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه این پروژه از محل بودجه و اعتبارات قرارگاه خاتم و همچنین پروژه‌های راه‌سازی وزارت راه و شهرسازی تامین شد، نحوه همکاری و مشارکت قرارگاه خاتم به عنوان رکن رکین مدیریت پروژه در سپاه بی‌نظیر بود و البته با توجه به سوابق درخشان این قرارگاه انتظاری هم جز این از قرارگاه خاتم و مهندسان توانمند آن نداشتیم.
معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: بدون شک با احداث این آزادراه علاوه‌بر کاهش زیاد ترافیک استان‌های پیرامون پایتخت، در ایجاد محور گردشگری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور نقش اصلی را ایفا خواهد کرد و مهم‌ترین محور ما برای احیای راه کهن و تاریخی ابریشم خواهد بود که می‌تواند معادلات ژئواستراتژیک منطقه‌ای را به نفع کشور ما رقم بزند.