kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
گزارش کیهان از صحنه‌آرایی فریبکارانه آمریکا و اروپا

فریب نخورید! شرط بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هاست

آمریکا با مشارکت ‌تروئیکای اروپا و رژیم اسرائیل، با صحنه‌سازی فریبکارانه در پی آن است تا مطالبه ایران در توافق هسته‌ای را به بازگشت آمریکا به برجام تقلیل دهد. این اقدام فریبکارانه در حالی است که شرط بازگشت آمریکا به برجام، لغو همه تحریم‌ها و سپس تایید آن توسط ایران از طریق راستی آزمایی است.



سرویس سیاسی-

پنجشنبه هفته گذشته، وزیران خارجه 4 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، پس از برگزاری یک نشست مجازی، درخصوص مسائل مختلف از جمله ایران بیانیه‌ای منتشر کردند.
وزیران خارجه این 4 کشور در بخش مربوط به ایران، موضع‌گیری گستاخانه و خصمانه‌ای علیه کشورمان اتخاذ کردند. نکته قابل توجه اینجاست که در بیانیه مذکور به تعهدات آمریکا و ‌تروئیکای اروپا در برجام، هیچ‌ اشاره‌ای نشده است.
در این بیانیه، سه کشور اروپایی از نیت! اعلام‌شده آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و از سرگیری گفت‌وگوهای عمیق و قابل‌اتکا میان سه کشور اروپایی و آمریکا استقبال کردند.
سه کشور اروپایی و آمریکا بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام تأکید کردند. این 4 کشور در یک موضع‌گیری خصمانه مدعی شدند که چنانچه ایران به رعایت دقیق تعهداتش در برجام برگردد آمریکا نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود. 
در همین راستا، سه کشور اروپایی و آمریکا در اقدامی زیاده‌خواهانه از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به‌خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در ایران خودداری کند.
آدم‌کش‌ها
ژست حقوق بشری گرفتند!
دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که در آدم‌کشی و جنایت و فروش سلاح به ‌تروریست‌ها و رژیم‌های جنایتکار به‌منظور قتل‌عام زنان و کودکان بی‌گناه در اقصی نقاط جهان و از جمله غرب آسیا(خاورمیانه) مشهور بوده و کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر- حتی در داخل خاک کشورهای خود- دارند، در اقدامی بی‌شرمانه مدعی شدند که عزم خود را برای قوی‌تر کردن برجام و همکاری با شریکان منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی جهت رسیدگی به نگرانی‌های گسترده‌تر امنیتی مربوط به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، جزم کرده‌اند.
وزیران خارجه این 4 کشور در اقدامی مداخله‌جویانه، جاسوسان دوتابعیتی را بزک کرده و در اقدامی زیاده‌خواهانه از ایران خواستند همه اتباعی را که بازداشت شده‌اند، آزاد کند. آنها همچنین نگرانی عمیق خود را از تداوم نقض فاحش حقوق بشر در ایران ابراز کردند.
فریبکاری با اقدامات بی‌ارزش
آمریکا همزمان با انتشار بیانیه گستاخانه و خصمانه علیه ایران، مجموعه اقدامات فریبکارانه‌ای را نیز کلید زد.
در همین راستا خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت که به رویت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ‌ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب‌نشینی کرده است.
این اقدام فریبکارانه و بی‌ارزش درباره «مکانیسم ماشه» (بازگشت خودکار تحریم‌ها) در حالی است که در ماه‌های گذشته، ادعای دولت ‌ترامپ درباره مکانیسم ماشه به‌خاطر خروجش از برجام، مورد پذیرش اعضای شورای امنیت قرار نگرفته بود و جز تحقیر آمریکا، خاصیت دیگری نداشت.
به گزارش فارس، در همین رابطه دولت «دونالد ‌ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مردادماه سال جاری بعد از شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تحرکاتی ناکام را برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آغاز کرد.
در همین رابطه آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد سال جاری قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه با ۱۱ رأی ممتنع(از جمله ‌تروئیکای اروپا)، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.در ادامه خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند. دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی ‌علیه ایران نیستند.
حالا دولت بایدن در اقدامی فریبکارانه تقلا کرده تا طرحی که پیش از این ناکام مانده بود را به‌عنوان «امتیاز جدید» به ایران غالب کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش اقدام آمریکا درباره مکانیسم ماشه، نوشت: آمریکا اذعان کرد که ادعاهای پمپئو درباره قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ اعتبار قانونی ندارد؛ ما هم موافق هستیم.آمریکا باید در پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱، تمام تحریم‌هایی که توسط ‌ترامپ احیا و باز اعمال شده بود را بی‌قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد.بعد از آن، ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم».
این واکنش آقای ظریف در حالی است که اولا تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران محدود به دوره ‌ترامپ نیست و دولت اوباما رکورددار تحریم‌ها علیه مردم ایران است و ثانیا ایران بعد از راستی‌آزمایی درخصوص لغو تحریم‌ها، به تعهدات بازخواهد گشت. اکنون ما در برجام طلبکاریم و نه بدهکار و برهمین اساس ارائه تضمین از سوی مقامات ایرانی خطاب به طرف غربی، شائبه ارسال پالس ضعف دارد.
لازم به ذکر است که خبرنگار «سی ان بی‌سی» درباره پیشنهاد آمریکا برای گفت‌و‌گو با ایران نوشت: «هرگونه تخفیف تحریم‌ها از جمله درباره فروش نفت، نه فوری، بلکه در ماه‌های آتی و بعد از مذاکرات اتفاق می‌افتد».
در ادامه اقدامات فریبکارانه واشنگتن، یک مقام این کشور به رویترز گفت واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های‌تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.
در همین رابطه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به شبکه سی ان ان گفته آمریکا به منظور تسهیل دیپلماسی و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای این محدودیت‌های سفر را رفع می‌کند. این در حالی است که این محدودیت‌ خلاف موازین سازمان ملل بوده و ملغی کردن چنین محدودیتی، وظیفه قانونی آمریکا بوده و بنابراین هیچ‌گاه چنین اقدامی، «امتیاز برجامی به ایران» به‌حساب نمی‌آید.  
در ادامه اقدامات فریبکارانه آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس مونیخ گفت: آمریکا آماده تعامل دوباره در چارچوب ۱+۵ درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است.
بایدن در ادامه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه مقابله کنیم و در این مسیر من با شریکان اروپایی و سایر شریکانمان همکاری نزدیکی خواهم داشت.
همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه 1+5 و ایران را خواهد پذیرفت.
این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد:«برجام برای ما کف است نه سقف؛ ما می‌خواهیم از توافق فراتر برویم و آن را تقویت کنیم و مدتش را افزایش دهیم»!
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی که گفته این کشور دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه 1+5 و ایران را خواهد پذیرفت، نوشت: خیلی وقت است 1+5 وجود ندارد.
وی افزود: یادآوری: به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ١+۴ است.
خطیب‌زاده عنوان کرد: به یاد بیاورید، ‌ترامپ اتاق [برجام] را‌ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: حرکات نمادین خوب است. اما برای احیای ١+۵، آمریکا باید عمل کند: تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد. این‌ترتیب کلیدی است: تعهد، اقدام، جلسه.
امتیازات غیرراهبردی و نمایشی
در ماه‌های گذشته، دانیل بناییم، مشاوری از مشاوران جو بایدن در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفته بود:«به منظور بازگرداندن ایران به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران داده شود. دادن امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».
دولت بایدن در پی آن است تا در حوزه‌های راهبردی، همزمان با ادعای نکوهش فشار حداکثری ‌ترامپ، این سیاست را در قالب «فشار هوشمند» و با فرمول «پوشاندن دست چدنی با دستکش مخملی» پیاده‌سازی کند.
گستاخی اروپا
مقامات اروپایی علی‌رغم بی‌عملی و بدعهدی در برجام، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و اظهارات خصمانه‌ای علیه کشورمان مطرح کردند.
در همین رابطه، پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نشست خبری در اظهارنظری خصمانه، تصمیم آمریکا درباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فراهم‌کننده شرایط بازگشت تهران به پایبندی به برجام دانسته و مدعی شده که تهران باید تعهدات خود را رعایت کند تا تحریم‌ها رفع شود.
وزارت خارجه انگلیس نیز با ادعای اینکه ایران طرفی است که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، با گستاخی از ایران خواست هرچه سریع‌تر به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد.
 همچنین ‌هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان که کشورش در محقق‌کردن وعده‌های برجامی ناکام مانده مدعی شد اقدامات اخیر ایران بازگشت آمریکا به این توافق را به خطر می‌اندازد.
به‌جای فلسفه‌بافی به تعهدات خود عمل کنید
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به اقدامات خصمانه ‌تروئیکای اروپا از جمله صدور بیانیه و تعیین تکلیف برای ایران، در توئیتی نوشت: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و‌ تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید: به‌جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران،‌ تروئیکای اروپایی/ اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث ‌تروریسم اقتصادی ‌ترامپ علیه ایران پایان یابد. تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و ‌تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. ما «اقدام» را با اقدام پاسخ می‌دهیم.
لازم به ذکر است که اروپا در برجام 11 تعهد داشته است که بنابر تأکید مقامات ارشد دولت تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.
رژیم اسرائیل، تکرار بازی «پلیس خوب- پلیس بد»
رژیم صهیونیستی در اقدامی تکراری باز هم در نقش «پلیس بد» ظاهر شده است. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای راه را برای دستیابی ایران به زرادخانه هسته‌ای باز می‌کند.
نتانیاهو همچنین نسبت به اقدام دولت بایدن درخصوص مکانیسم ماشه ابراز ناراحتی کرد.
در اردیبهشت 97، پایگاه اینترنتی جی‌استریت نوشت: ۲۶ مقام نظامی بلندپایه سابق اسرائیل در بیانیه‌ای از دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا خواستند در توافق هسته‌ای با ایران بماند.
بر اساس این گزارش، در این بیانیه ضمن تصریح بر کارایی داشتن توافق هسته‌ای به دونالد ‌ترامپ گفته شده با این توافق اسرائیل امن‌تر شده است و رئیس‌جمهوری آمریکا نباید این مسئله را اندک بشمرد.
«گادی ایزنکوت» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز - فروردین 97- در مصاحبه با «هاآرتص» گفته بود: «توافق هسته‌ای با ایران با همه نواقصی که دارد، اثربخش بوده و تحقق چشم‌انداز هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال متوقف کرده است».
همچنین- تیرماه 96- در دوسالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی(کارمی ‌گیلون رئیس ‌‌اسبق شین‌بت) در فارین‌پالیسی نوشت:«برجام برای اسرائیل یک موهبت بود».
«جان کری» وزیر اسبق امور خارجه آمریکا نیز سال 95 در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها- گفت: «هیچ‌چیز بهتر از توافق هسته‌ای(برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
این مستندات در حالی است که نتانیاهو در پشت ‌تریبون همواره خود را مخالف سرسخت برجام جا می‌زد.
در روزهای گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «امروز با نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کردم و بر تعهد پایدار ایالات متحده به امنیت متحدمان، اسرائیل تأکید نمودم. تیم‌های ما برای تقویت همکاری‌های استراتژیک آمریکا- اسرائیل درخصوص تمام مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران، به‌صورت مداوم در تماس هستند».
جریان تحریف به خط شد
همزمان با اقدامات فریبکارانه و نمایشی آمریکا و اروپا، جریان تحریف نیز به خط شده و این اقدامات بی‌ارزش را «امتیازات ویژه» جا زده و در پیشنهادی خطرناک مدعی شده‌اند که ایران باید ضمن امتناع از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، رویکرد اجرای گام به گام تعهدات را با آمریکا اجرا کند.
همین طیف در سال‌های گذشته در یک قلم مدعی بود که هر روز تاخیر در اجرای برجام حدود 400 میلیارد تومان خسارت برای ایران در پی دارد! ادعایی مضحک که این طیف هیچ‌گاه بابت آن و خسارت‌هایی که به‌دلیل همین دروغ‌ها به کشور تحمیل شد، از مردم عذرخواهی نکرد.
مسئله بدیهی این است که دولت آمریکا ضمن امضای خروج از برجام، تحریم‌ها را بازگردانده و نمی‌تواند بدون برداشتن همان تحریم‌ها (برجامی و پسابرجامی)، به توافق برگردد و عضوی از آن باشد!
صفحه اینستاگرام دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مطلبی نوشت: «آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ کار برجام شرط معیّن کند ایران است... و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد؛ و آن این است که اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت».
در حال حاضر خواسته جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است و آن اینکه باید تحریم‌ها به‌صورت کامل لغو شود، به طوری که ایران بتواند بدون سنگ‌اندازی و ممانعت، صادرات و واردات داشته باشد، نفت بفروشد و پول آن را دریافت کند و بتواند با درآمد خویش تجارت کند. در غیر این صورت، تهدیدات تکراری و توخالی و اقدامات بی‌ارزش و نمایشی اخیر، هیچ خللی در اراده قاطع ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و گام‌های بعدی نخواهد داشت.
 اشاره به یک نمونه از مواجهه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با دشمن خالی از لطف نیست؛ در گرماگرم جنگ سوریه و مبارزه جانانه سردار سلیمانی با ‌تروریست‌های تکفیری مورد حمایت مشترک آمریکا، اسرائیل، اروپا و آل‌سعود، «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا که در آن هنگام ریاست سازمان «سیا» را بر عهده داشت، نامه‌ای محرمانه و با قید فوریت برای حاج قاسم می‌نویسد و نماینده مورد وثوق او نامه را برای شهید سلیمانی می‌برد تا مستقیماً به او تحویل بدهد. حاج قاسم عزیز با صلابتی مثال‌زدنی از گرفتن نامه خودداری می‌ورزد. فرستاده پمپئو تأکید می‌کند که این نامه را شخص رئیس‌ سازمان سیا که بعد از رئیس‌جمهور آمریکا برجسته‌ترین مقام رسمی ‌این کشور است برای شما فرستاده است. جواب حاج قاسم همان است که بود و می‌گوید مرا با او کاری نیست. فرستاده پمپئو در ادامه زبان به خواهش و التماس می‌گشاید ولی حاج قاسم با پاسخ قاطع و پُرصلابت خود او را ناامید می‌کند و ناکام بر می‌گرداند.
جدیت در خنثی کردن تحریم‌ها
یک نکته مهم باید در کانون ارزیابی‌ها باشد: در حالی که فشار‌های آمریکا، حداکثری بود، ما توانستیم فروش نفت را که به زیر سیصد هزار بشکه رسیده بود، از مرداد و شهریور امسال به بالای یک میلیون بشکه برسانیم و فروش محصولات فرآوری‌شده نفتی(مثل بنزین) را هم توسعه دهیم.
به عبارت دیگر، خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت و به شکل موثر آغاز شده و ایران دیگر مثل دو سال گذشته، معطل پشت‌هم‌اندازی آمریکا و اروپا نخواهد ماند.