kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت تولید و عرضه خرما در کشور

دبیرکل انجمن خرمای ایران گفت: بعداز ماه رمضان به دلیل وجود دلال‌ها قیمت خرما بالا بود اما اکنون با توجه به کاهش تقاضا قیمت‌ها افت نازلی داشته است.


علی‌اصغر موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از بی‌توجهی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت به سودجویی دلالان خرما، از کاهش بیش از 60درصدی قیمت خرما پس از ماه رمضان خبر داد و افزود:
در ماه رمضان خرما 600-700 گرمی به قیمت 5000 تا 6000 تومان در بازار عرضه می‌شد درحالی که اکنون همین بسته‌ها 2000 تومان فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که این کار را می‌کنند قصد دارند خرما را به قیمت نازل‌تری از نخلداران بخرند که این مسئله موجب تحمیل ضرر و زیان به نخلداران شده است.
دبیرکل انجمن خرمای ایران قیمت خرما را در نخلستان‌های کرمان کیلویی 2200 تومان و در نخلستان‌های بندرعباس کیلویی هزار تومان عنوان و اظهار کرد: این قیمت به نسبت هزینه‌های نخلداران هیچ توجیهی ندارد.
وی راهکار تنظیم بازار خرما را خروج دلال‌ها از بازار این محصول عنوان کرد و گفت: تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای رفع این مسئله داشته‌ایم اما وزارت صنعت و تجارت واکنشی‌ به این موضوع نشان نمی‌دهد و وزارت جهاد کشاورزی نیز توجه چندانی به این بخش ندارد.
دبیرکل انجمن خرمای ایران اعلام کرد: با توجه به شرایط می‌توان گفت قیمت خرما  2000 تا 3500 تومان در بازار برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود که البته می‌توان خرما را تا بسته‌ای هزار تومان هم در دستفروشی‌ها تهیه کرد.
موسوی راه‌حل این مشکل را تشکیل مجدد ستاد خرمای کشور و ارائه کمک‌های مالی و تسهیلات به کارخانه‌ها برای بسته‌بندی خرما عنوان و اظهار کرد: باید بتوان بازار خرما را ساماندهی و با ایجاد برنامه‌ریزی‌هایی خرمای ایرانی را به طور رسمی وارد بازار بین‌المللی کرد.