kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
وزیر خارجه سابق آمریکا :

اولویت در مذاکرات باید غنی‌سازی صفر درصد باشد

وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در یک هفته‌نامه آمریکایی مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد و باید 1+5 در مذاکرات روی غنی‌سازی صفر درصد اصرار کند.
به گزارش فارس «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در نشریه «ویکلی استاندارد» تصریح کرد که در کمپین مخالفان با غنی‌سازی ایران است و تصریح کرد: من همیشه در کمپینی بوده‌ام که ایران حق غنی‌سازی ندارد.
وی با اشاره به تأکید ایران به حق غنی‌سازی خود مدعی شد: برخلاف ادعای ایران، چنین چیزی به عنوان حق غنی‌سازی وجود ندارد. این کاملاً بی‌اساس است. چنین حقی وجود ندارد من به هیچ عنوان یکی از اعضای میز مذاکره نیستم اما فکر می‌کنم که مهم است که یک سیگنال به تمامی آنهایی که آنجا هستند ارسال شود که تا زمانی که مجموعه روشنی از محدودیت‌‌ها بر ایران وجود نداشته باشد، توافقی نمی‌تواند حاصل شود.
وزیر خارجه سابق آمریکا این‌گونه ادامه داد: اولویت باید بر این باشد که هیچ غنی‌سازی صورت نگیرد. غنی‌سازی صفر باعث می‌شود خیال همه راحت شود. اگر آنها برای راکتور تحقیقاتی تهران به مقداری اورانیوم غنی‌شده نیاز دارند، هرگز نباید از غنی‌سازی 5 درصد فراتر روند.
 وزیر خارجه آمریکا در ادامه یادداشت خود به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه علیه فلسطینیان اشاره کرد و نوشت: اسرائیل با موشک‌های غزه مورد حمله قرار گرفت. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. اقدامات حماس در مخفی کردن موشک‌‌ها و تجهیزات فرماندهی و کنترل و ورودی تونل‌‌ها در مناطق غیرنظامی موجب شد که واکنش اسرائیل به این اقدامات دشوار شود. فکر می‌کنم که اسرائیل همان کاری را که می‌بایست برای پاسخ دادن به موشک‌‌ها انجام می‌داد را صورت داد.
وی سپس به انتقاد از روسیه پرداخت و نوشت: روسیه در واقع بخشی از کشور عضو سازمان ملل را به خود ملحق کرده و آن را اشغال کرده است. من نگران هستم که این کشور اقدامات بیشتری برای جلوگیری از موفقیت افزایشی دولت اوکراین برای بازگردان قلمرو خود، صورت دهد. بیش از یکهزار نفر در اوکراین از هر دو طرف کشته شدند، ولی با این حال ما با واکنش بیش از اندازه جامعه بین‌الملل علیه اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود و شیوه‌ای که از خود دفاع کرده شاهد هستیم. این واکنش ناخواسته و ناعادلانه است.