kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

جدیدترین شماره کیهان فرهنگی، با گفت‌وگوهای اختصاصی و مقالات و آثار متنوع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی چاپ و در پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.
«پاسداشت حریم فرهنگ‌مداری» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که در آن مدیر مسئول با اشاره به تکلیف‌گرایی در عرصه فرهنگی کشور نوشته است: اگر کار فرهنگی هوشمندانه و معطوف به اصول و پایه‌ها و ارزش‌های انقلاب و نظام که بر پیشانی انقلاب اسلامی حک شده است، انجام نگیرد اگر به جای ارزش‌ها و عاملین آنها، به ضد ارزش‌ها و عاملین آن‌ها توجه شود، اگر به جای پاسداران و موافقان و عاملان ارزش‌ها، مخالفان و معاندان و معارضان ارزش‌ها ارج و قرب ببینند، این «اگرها» و هزاران «اگر» دیگر نشان می‌دهد ما و همه کسانی که به نحوی در عرصه فرهنگی مسئول قلمداد می‌شویم یا نظام و اهداف و آرمان‌هایش را نمی‌شناسیم و درک درستی از سیاست‌های نظام در این حوزه نداریم، یا خود را برخلاف صریح میثاق ملی و اساسی کشور که خونبهای شهیدان گلگون کفن ملت ماست، عاری از تکلیف می‌دانیم.
دکتر اصلانی در پایان افزوده است: به امید آن که صاحبان مقام در قوای مختلف تقنینی، قضایی و اجرایی بتوانند در چارچوب رسالت و وظیفه خویش سیاست‌های فرهنگی نظام را بشناسند و در تحقق آن تلاش لازم را مبذول دارند.
«تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نیازمند توجه به واقعیت‌های اجتماعی» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر حسن سبحانی است که در بخشی از آن می‌خوانید: نظام بانکی ما در شرایطی که کشور بسیار محتاج تولید و اشتغال ناشی از آن است، فریاد می‌زند که به هر کس تولید نکند جایزه می‌دهم! نرخ‌های سود بالای بیست و چند درصد ارائه می‌شود و مردم احساس می‌کنند که اگر نقدینگی خود را در مسیر تولید و زحمتکشی به کار بیندازند به اندازه نرخ سود بانکی و به این راحتی نمی‌توانند کسب درآمد کنند، آن هم نرخ سود معاف از مالیات. لذا اقتصاد در رکود به سر می‌برد ولی مسابقه برای گرفتن امتیاز بانک بی‌داد می‌کند.
در گفت‌وگوی بعدی از زبان دکتر محمدرضا پورابراهیمی می‌خوانید: به نظر من روح اصل 44 همانی بود که حضرت آقا ابلاغ کردند،  یعنی افزایش کارایی و کاهش تصدی‌گری واقعی در اقتصاد. اما در عمل نه تنها اتفاقی نیفتاده بلکه پاسخگویی هم از بین رفته است و این یعنی وضعیت بدتر از قبل شده است.
«الگودهی نخبگان، حرف یا عمل؟» عنوان گفت‌وگوی بعدی با روح‌الله ابوجعفری  و «ساز مخالف لیبرالیسم در اقتصاد مقاومتی» عنوان چهارمین گفت‌وگوی مجله با سعید حسن‌زاده است.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «پیامدهای جنگ 200 ساله صلیبی بر جهان اسلام» نوشته اصغر کشوری، «غزه در خون؛ چرخش منفعلانه اصلاح‌طلبان با تأخیر پنج‌ساله» به قلم قاسم غلامرضایی، «سیری در شعر شیعی» از دکتر علیرضا غلامی بادی، «جنگ علیه غزه؛ کنش، نه واکنش اسرائیل» به قلم رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی، «جهاد علمی؛ بیرق انقلاب فرهنگی» از طیبه صالحی تجریشی و...