kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
رئیس سازمان ملی استاندارد:

پالم، ‌روغن بدی نیست!

رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام خبر معرفی 5 کارخانه لبنی متخلف به مراجع قضایی، گفت: پالم، ‌روغن بدی نیست.
پس از مدت‌ها جنجال بر سر وجود روغن پالم در مواد لبنی و اظهارنظرهای متفاوت در این رابطه، سرانجام رئیس سازمان ملی استاندارد از معرفی کارخانه‌های متخلف به مراجع قضایی خبر داد.
نیره پیروزبخت در این زمینه اظهار داشت: محصولات واحدهای تولیدی خیلی زیادی را آزمایش کردیم اما خوشبختانه مشکل زیادی مشاهده نشد!
وی با اعلام اینکه در شیر مشکلی وجود نداشته است، افزود: در لبنیات پرچرب مانند ماست و پنیر چند مورد تخلف مشاهده شده که با آنها برخورد کرده‌ایم.
پیروزبخت با تأکید بر شناسایی پنج کارخانه لبنی متخلف، ادامه داد: البته باید متذکر شوم بحث روغن پالم نبوده و نیست، بلکه در این زمینه بحث چربی‌های گیاهی مطرح است.
وی تأکید کرد: باید وارد این فاز شویم که استفاده از روغن پالم را در محصولات دیگر کم کنیم، چرا که در لبنیات خیلی زیاد نیست.
پیروز بخت با بیان اینکه روغن پالم هم اکنون بیشترین حجم روغن سرخ کردنی را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: بیشترین روغنی که به خاطر تحریم‌ها وارد کشور می‌شد، روغن پالم است که البته روغن بدی نیست.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن پالم ایران از سرانه این روغن در اروپا خیلی کمتر است، تصریح کرد: در اروپا سرانه 12/5 کیلوگرم است و برای ما 10 کیلوگرم است.وی تصریح کرد: در سال‌های 90 و 91 حدود 50 درصد روغن‌های وارداتی پالم بود، ولی امسال به 30 درصد و سال 95 به 15 درصد می‌رسد. رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: مردم نگران نباشند، چرا که با متخلفان برخورد کرده‌ایم و حتی بازرسان به داخل کارخانه‌ها رفته‌اند تا وجود روغن پالم در این کارخانه‌ها را بررسی کنند.
وی گفت: خوشبختانه هم اکنون این موضوع کنترل شده است و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت تمام روغن‌های موجود را جمع‌آوری کرده‌اند.