kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
لاریجانی در صحن علنی مجلس:

لایحه خروج از رکود تورمی یک‌شنبه بررسی می‌شود

مجلس شورای اسلامی در دو جلسه علنی و غیرعلنی، ضمن بررسی تحولات منطقه‌ای، به موضوعات اقتصادی نیز پرداخته و همچنان از ادبیات اخیر رئیس جمهور انتقاد کردند.
روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از اوضاع عراق و تحرکات داعش در این منطقه به نمایندگان ارائه داد.
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه نمایندگان مجلس با دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: شمخانی گزارش خوبی در خصوص کشورهای منطقه ارائه کرد که از تلاش او و همکارانش تقدیر می‌کنیم.
وی یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس را گروهک تروریستی داعش اعلام کرد و گفت: نفوذ داعش که از کجا شروع شد و به کجا رسید یکی از موضوعات مطرح شده بود و حملات ددمنشانه داعش به ایزدی‌ها و ناهنجاری‌های رخداده و کودک‌کشی‌ها از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه دیروز بود.
سخنگوی هیئت رئیسه موضوع مطرح شده دیگر را بحث فلسطین و غزه عنوان کرد و تصریح کرد: در جمع‌بندی‌‌ها دفاع 30 روزه مردم غزه ماحصل تلاش‌های جنگ 6 و 22 روزه گذشته است و خسارات به رژیم صهیونیستی این بار بسیار بالا بود.
وی با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی مبنی بر نادیده گرفتن پیروزی نیروهای مقاومت به ویژه حماس در جنگ غزه عنوان کرد: پیروزی از آن مردم غزه بوده و متاسفانه رژیم صهیونیستی طبق همه ادعا‌ها بیشتر مردم بی سرپناه و زنان را مورد هجمه قرار داده است و نیروهای حماس و نیروهای نظامی کمترین آسیب را دیده اند.
نعمتی همچنین به کنفرانس مصر اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس نمی‌خواستند پیروزی مقاومت و حماس را اعلام کنند، اما همین که نمی‌گویند ما پیروز شدیم یعنی رژیم صهیونیستی شکست خورده است.
به گفته نعمتی، حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی به دعوت هیئت رئیسه بوده و در خصوص کشورهای عراق، فلسطین و افغانستان بحث‌هایی در جلسه غیر علنی مطرح شد.
سخنگوی هیئت رئیسه همچنین با اشاره به تحرکات داعش اظهار کرد: ما در مرزهای کشورمان از نظر دفاعی در آمادگی کامل هستیم و هیچ گونه مشکلی از این بابت نداریم.
وی همچنین پیرامون مسائل افغانستان و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: امیدواریم هر چه سریعتر نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منتشر شود.
در آغاز نشست علنی  خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: قرار بود که موضوع یک فوریت لایحه خروج از رکود تورمی در نشست علنی چهارشنبه بررسی شود، اما به علت اینکه هنوز چاپ این لایحه به اتمام نرسیده و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید فوریت لوایح بعد از چاپ آنها بررسی شود از این رو این لایحه روز یکشنبه 26 مرداد ماه بررسی می‌شود.
لایحه بودجه 94 نیمه اول آذرماه در مجلس
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی فوریت لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با حضور معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت.
محمد باقر نوبخت در حمایت از این لایحه گفت: در سال گذشته بنده قول دادم که بودجه 93 به موقع به مجلس ارائه شود. در زمان بررسی بودجه 93 نیز به نمایندگان قول دادم که بودجه 94 نیز به موقع به مجلس ارائه شده و بودجه‌ریزی عملیاتی خواهد بود.
وی تصریح کرد: قول می‌دهم قبل از پانزدهم آذرماه بودجه سال 94 با روش جدید بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد و با حذف تبصره‌های تکراری به مجلس تقدیم شود تا نمایندگان به جای بررسی تبصره ها، بودجه سنواتی را به صورت درآمد‌ها و هزینه ‌ها بررسی کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان نوبخت گفت: این لایحه بر اساس درخواستی که مجلس از دولت داشت، ارائه شده است.
وی ادامه داد: این همه تبصره که در واقع قوانین دائمی هستند و هر ساله در بودجه می‌آیند وقت مجلس را می‌گیرند، با حذف آنها بودجه فقط شامل درآمد‌ها و هزینه‌ها خواهد شد و نمایندگان می‌توانند در مورد اصل بودجه تصمیم‌گیری کنند.
لاریجانی تاکید کرد: بعد از تصویب بودجه سال 93 که در تصویب آن وقت زیادی از مجلس به دلیل تبصره‌ها گرفته شد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار ارائه لایحه جداگانه برای احکام دائمی قانون بودجه شدیم که مجلس نیز روی این طرح کار کرده است.
در پایان نمایندگان با 159 رای موافق، 24 رای مخالف، 10 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موافقت کردند.
دلواپس از بین رفتن ارزش‌های انقلاب هستیم
در ادامه روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: خداوند شاهد است که ما نگران کمرنگ شدن ارزش‌های انقلاب هستیم مردم انقلاب کردند که از شر اندیشه‌های لیبرالیستی ر‌ها شوند.
وی افزود: اگر شهردار تهران در جهت تکریم بانوان و احیای ارزش‌های انقلابی کاری انجام داد، اعضای دولت با اشاره به بعضی کنوانسیون‌های خارج از کشور به این کار خورده گرفتند.
حسینیان با بیان اینکه ما نگران و دلواپس هستیم، اظهار داشت: ما از عدول ارزش‌های انقلابی می‌ترسیم و دولت به خودی‌‌ها در مقابل قدرتمندان لبخند دیپلماسی می‌زند و در مقابل خودی‌‌ها با چهره عبوس ظاهر می‌شود.
نماینده مردم تهران گفت: بله، ما اعلام می‌کنیم، بزدل سیاسی هستیم و از پایمال شدن ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌ترسیم و در این‌باره با کسی معامله نمی‌کنیم.
همچنین روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات طرحی مقرر کردند قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاح شود. در صورت تصویب نهایی این طرح سازمان تامین اجتماعی مکلف است 7 درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت و اشتغال و 20 درصد سهم کارفرما را از 12 درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمانی به شهرداری از مالک دریافت و کارگران مذکور را بیمه نمایند.
انتقاد نماینده تهران از اظهارات زنگنه
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نطق میان دستور خود به اظهارات اخیر وزیر نفت اعتراض کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر نفت در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دوران بخوربخور تمام شد، اگر در دوران رستم قاسمی یا وزیری هامانه بخوربخور شده چرا شما آنها را مجددا به کار گرفته‌اید.
انتخاب دو عضو دبیرخانه کنفرانس فلسطین
در جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت، با رای نمایندگان محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک دو عضو کمیسیون امنیت ملی جهت عضویت در دبیرخانه دایمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین انتخاب شدند.
جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم پارلمان، به پایان رسید.
براساس اعلام نایب رئیس مجلس، نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت 8 صبح روز یک‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.