kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹

آیت‌الله سیستانی از مردم عراق خواست برای حفظ آرامش و اتحاد تظاهرات نکنند

همزمان با افزایش مشاجرات سیاسی در عراق بر سر انتخاب نخست‌وزیر، آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» از مردم خواست دست به تظاهرات و اعتراضات خیابانی نزنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرجع عالی شیعیان عراق عصر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزار نشدن تظاهرات در عراق با هدف جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی در این کشور شد. به گفته کارشناسان، صدور بیانیه از طرف آیت‌الله سیستانی، خود نشانه حساس بودن شرایط کنونی عراق است. مرجع عالی شیعیان عراق پیوسته خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی  ملت عراق بوده و هست و این موضع‌گیری ایشان نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است.
تنش‌های سیاسی جاری عراق از روز دوشنبه و از زمانی آغاز شد که «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق «حیدر العبادی» را به جای «نوری مالکی» به عنوان نخست‌وزیر جدید، مامور تشکیل کابینه کرد.
در پی این اقدام، مالکی علیه آن واکنش نشان داد و گفت، تصمیم رئیس‌جمهور مغایر قانون اساسی و فاقد ارزش است. مالکی همچنین گفته بود، علیه اقدام غیرقانونی معصوم، به دادگاه فدرال عراق شکایت می‌کند.
اما دیروز مالکی دست به اقدام سنجیده‌ای زد؛ وی طی بیانیه‌ای، از نیروهای نظامی و امنیتی عراق خواست در بحران سیاسی جاری دخالت نکنند و به وظایف قانونی خود پایبند باشند.
مالکی پیش از این نیز، آمریکا را در نقض قانون اساسی عراق توسط معصوم شریک دانسته بود.
بلافاصله پس از اقدام معصوم به معرفی العبادی به عنوان نخست‌وزیر، مقامات کاخ سفید به همراه سران اروپا و استرالیا جانب معصوم را گرفتند. عربستان، ترکیه و شماری از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل هم جانب رئیس‌جمهور عراق را گرفتند.
در این میان، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق هم گفت با العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق همکاری می‌کند.
طبق قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر باید از سوی حزبی معرفی شود که بیشترین کرسی پارلمان را در اختیار دارد و این در حالی است که حزب «ائتلاف قانون» به رهبری نوری مالکی دارای بیشترین کرسی در پارلمان این کشور است. العبادی از سوی این حزب معرفی نشده است!
مالکی دیشب نیز طی یک نطق تلویزیونی اعلام کرد، رئیس‌جمهور با معرفی العبادی به عنوان نخست‌وزیر، قانون را نقض کرده است. لذا، تا دادگاه فدرال حکم خود را صادر نکند، دولت فعلی به کار خود ادامه خواهد داد. این اظهارات نشان می‌هد که مالکی رسما علیه معصوم به دادگاه شکایت کرده است.