kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
هشدار سازمان ملل درباره بحران عراق

فاجعه بزرگ در راه است 30 هزار ایزدی در محاصره تکفیری‌های داعش

سازمان ملل در مورد وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی در شمال عراق و مرگ احتمالی حدود 30هزار شهروند عراقی هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ادریان ادواردز» کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که شمال عراق در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار دارد. ادواردز گفت: حدود 30 هزار نفر از اهالی سنجار عراق (ایزدی‌ها) در ارتفاعات و کوه‌های این منطقه به دام افتاده‌اند و به خاطر دسترسی نداشتن به آب و غذا، در معرض یک قحطی گسترده قرار دارند. برخی گزارش‌ها حاکی است، نیروهای پیشمرگ عملیات نجات اهالی سنجار را آغاز کرد. به گزارش منابع محلی، تروریست‌های داعش هر لحظه حلقه محاصره خود را علیه آوارگان تنگ‌تر می‌کنند و همه راه‌های فرار را بر این افراد بی‌پناه می‌بندند. طی یکی دو هفته اخیر ده‌ها تن از افراد سالخورده و کودک بر اثر گرسنگی و یا دسترسی نداشتن به دارو، جان خود را از دست داده‌اند.
این در حالی است که آمریکا مدعی کمک‌های انسانی به آوارگان شده است، اما این شیوه امدادرسانی موثر نیست. شاهدان می‌گویند محموله‌های آمریکایی که از هواپیما پرتاب می‌شوند، هنگام برخورد با زمین از بین می‌روند و اگر هم سالم بمانند، در نقاط نامعلومی تخلیه می‌شوند و حتی احتمالا به دست تروریست‌های داعش می‌افتند.
هم‌اکنون در شهر «زافو» واقع در شمال عراق، حدود 100 هزار آواره حضور دارند. در شهر «دهوک» نیز 400 هزار آواره به سر می‌برند. بیشتر این افراد از استان نینوا و شهر موصل گریخته‌اند.در شمال عراق همچنین، یک هلی‌کوپتر ارتش عراق که عازم شهر «سنجار» بود، به دلایل نامعلومی سقوط کرد و پنج نظامی سرنشین آن کشته شدند.
سایر رویدادها
* به گفته وزیر دفاع آمریکا، این کشور 130 مشاور نظامی به شهر اربیل در شمال عراق اعزام کرده است.
* ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داعش را یک تهدید علیه آمریکا دانست.
* انگلیس و آلمان اعلام کردند، برای نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق تجهیزات نظامی ارسال می‌کنند.
* پلیس اندونزی 65 نفر از شهروندان این کشور که قصد داشتند به گروه تروریستی داعش بپیوندند را دستگیر کرد.
* یک مقام امنیتی هند گفت، داعش وحشی‌تر از القاعده است.