kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸

بازگشت بحران سیاسی به افغانستان/احمدزی: هیچ تقسیم قدرتی با عبدالله در کار نیست

«اشرف غنی احمدزی» اعلام کرد که با کاندیدای دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان توافقنامه تقسیم قدرت امضاء نکرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمدزی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: بنده توافقنامه تقسیم قدرت با «عبدالله عبدالله» امضاء نکرده‌ام. البته کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امضای یک توافقنامه بین خود و کاندیدای دیگر انتخابات را پذیرفت، اما گفت: بر اساس این توافقنامه، برنده انتخابات بازنده را به عنوان رئیس شورای اجرایی تعیین می‌کند و او نیز مطابق دستور رئیس‌جمهوری وظایف خود را انجام می‌دهد.
طی یک ماه اخیر به دلیل اعتراض عبدالله عبدالله به نتایج انتخابات، دوکاندیدا با یکدیگر گفت‌وگوهایی داشته‌اند و دو بار نیز توافقنامه امضاء کرده‌اند. در پی امضای این توافقنامه‌ها، کارشناسان شکل‌گیری یک نظام پارلمانی به جای ریاستی را پیش‌بینی می‌کردند.
برخی از ناظران نیز معتقد بودند، این شیوه تقسیم قدرت میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری، آینده سیاسی افغانستان را با تنش‌های بیشتری همراه خواهد کرد.
احمدزی در اظهارات دیروز خود تاکید کرد: طبق قانون‌اساسی، نظام سیاسی افغانستان ریاستی است. طبق این قانون، رئیس‌جمهور در 20 مورد صلاحیت اجرایی مستقیم دارد و در 21 مورد دیگر هم دارای صلاحیت (غیرمستقیم) است. احمدزی گفت که وجود همزمان دو مرکز برای تصمیم‌گیری غیرممکن است.
به اعتقاد کارشناسان، این نوع اظهارات نشان می‌دهد که احمدزی از هم‌اکنون در مورد پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری اطمینان کامل دارد.
دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان بین عبدالله‌ عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24خرداد سال جاری برگزار شد.
در دور اول انتخابات که در 16فروردین برگزار شد، عبدالله 45درصد آرا و احمدزی 31/5درصد آرا را بدست آوردند و به دور دوم راه یافتند.
در دور دوم انتخابات افغانستان، احمدزی بر اساس نتایج ابتدایی 56/44 درصد آرا را کسب کرد و پیشتاز اعلام شد.
بر اساس این نتیجه، عبدالله نیز 46/56 درصد آرا را کسب کرد؛ اما عبدالله نتایج ابتدایی را نپذیرفت و گفت زیر بار حکومت تقلبی
نمی‌رود.