kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
برای اولین بار بعد از برکناری

مبارک: برخی تصمیماتم اشتباه بود

حسنی مبارک برای اولین بار در جریان محاکمه‌اش، شخصا از خود دفاع کرد و برخی از اشتباهات خود را پذیرفت.
رئیس جمهور مخلوع مصر دیروز در آکادمی پلیس قاهره که خود او تأسیس کرده به دفاع از خود پرداخت. وی در این دفاعیه به گزارشی درباره فعالیت‌‌ها و تلاش‌هایی که در دوران نظامی و ریاست جمهوری داشته اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مبارک در این دفاعیه گفت: من بیش از 26 سال به این کشور کمک و خدمت کردم و در همه جنگ‌های مصر بعد از انقلاب 25 جولای حضور پیدا کردم.... هیچ گاه حاضر نشدم تا زمانی که اشغالگری وجود داشته به اسرائیل سفر کنم و از حقوق شهروندان فلسطینی در نوار غزه دفاع کردم اما با تلاش‌‌ها برای تهدید امنیت کشور مقابله کردم.
وی یادآور شد که بار‌ها و به ویژه در اصلاحاتی که در آخرین سال‌های قدرتش اعمال کرده نسبت به خطر دخالت دین در سیاست هشدار داده بود...در زمینه پاسخ دادن به درخواست‌های مردم و معترضان پیشنهاد داده بودم که انتخابات زودهنگام برگزار شود و به این ترتیب قدرت به صورت مسالمت آمیز منتقل شود. وی همچنین مدعی شد که کناره گیری اش از قدرت برای حفظ خون مردم مصر بوده و افزود که بر اساس دیدگاه شخصی و با توجه به توانمندی‌های شورای نظامی قدرت را به آن‌ها واگذار کردم.
مبارک گفت: ادعای کامل بودن ندارم و من هم مانند همه انسان ‌ها دچار خطا شده‌ام، به نظر می‌رسد در برخی از تصمیماتی که گرفتم موفق نبوده ام اما به خداوند سوگند می‌خورم که هر تصمیمی را که گرفتم با نیت کمک و خدمت به مردم بوده است.
وی همچنین افزود: محمد حسنی مبارکی که امروز در پیشگاه شما حاضر شده هیچ‌گاه فرمان قتل معترضان را صادر نکرده است، من همواره جنگجویی برای دفاع از مردم کشورم بوده‌ام و هیچ گاه دستور مرگ یک مصری را نداده‌ام. مبارک تأکید کرد که هیچ گاه دستوری در زمینه ایجاد اغشتاش در کشور نداده‌ام در حالی که تمام تلاش من در طول زمان خدمتم حفظ تمامیت کشور بوده است. وی افزود که حکم دادگاه هرچه باشد او با روحی راضی آن را خواهد پذیرفت و گفت: امیدوارم که مصر بار دیگر از جای خود برمی‌خیزد. مبارک که احساساتی شده و با بغض سخن می‌گفت افزود: شاید این آخرین باری باشد که با وطن سخن می‌گویم و وجدان آرامی دارم و به مردم مصر می‌گویم که مصر امانتی در دستان شماست که باید آن را حفظ کنید.
قاضی در پایان سخنان مبارک صدور حکم در این پرونده را به 27 سپتامبر موکول کرد.کارشناسان مصری پیشتر تأکید کرده‌ بودند که مبارک سعی می‌کند بعد از گذشت 4 سال از محاکمه، در این دفاعیه احساسات مردم مصر را به نفع خود تغییر دهد.