kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
اسناد موجود نشان می‌دهد

برخلاف ادعای مصری رانت 650 میلیون یورویی واقعیت دارد

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی به اظهارات عبدالرضا مصری سخنگوی سابق هیئت رئیسه مجلس در ارتباط با رانت 650 میلیون یورویی پاسخ داد.
سخنگوی سابق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه گفته بود، رانت‌خواری 650 میلیون یورویی کذب محض است و هیچ رانتی در این خصوص داده نشده است.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزوده بود، شخص متهم به رانت‌خواری، خدماتی به شهر و کرمانشاه داشته و با اعتبار خود بخشی از نیاز استان کرمانشاه را برآورده کرده است.
وی ادامه داد، فرد مورد نظر، خوراک مرغ وارد کرده و رانتی رخ نداده است.
در همین حال احمد توکلی نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی که اولین بار در آبان ماه 92 موضوع رانت 650 میلیون یورویی را به اطلاع رئیس‌جمهور رسانده بود، روز سه‌شنبه در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخنانی بیان کرد که به نوعی پاسخ به اظهارات عبدالرضا مصری بود. توکلی گفت: پس از آنکه دادستان دیوان محاسبات اعطای رانت و امتیاز ویژه غیرقانونی را به تاجر خاص رسما تایید کرد و به دلیل این تخلف به سیف و نعمت‌زاده تذکر داده پرونده را برای یک سال تعلیق کرد، متاسفانه 3 عضو کابینه در برابر مقام نظارتی فصل‌الخطاب، مواضعی نسنجیده گرفتند.
توکلی در مورد بیان جزئیاتی از رانت 650میلیون یورویی که از سوی وزارت صنعت به یک تاجر خاص داده شده گفت: در رانت‌بخشی دوم که مهم‌تر است، بانک مرکزی و وزارت صنعت، امتیاز ویژه به تاجر خاص داده شده است. در این رانت‌بخشی بانک مرکزی و وزارت صنعت با تاجر خاص تفاهم‌نامه ویژه‌ای امضا کردند برای اینکه بتواند به خلاف مقررات جاری بار کشتی‌هایش را ترخیص کند و در بازار بفروشد و بعد از 4 تا 6 ماه 650 میلیون یورو را از بانک مرکزی خریده به فروشنده خارجی بدهد.
وی تصریح کرد: این امتیاز ویژه حتی به شرکت دولتی متقاضی نیز داده نشده است. این کار 350 تا 400 میلیارد تومان رانت نصیب تاجر خاص کرده است. مهم‌تر از مقدار این منافع نامشروع، تقویت یک تاجر در بازار خطیر کالاهای اساسی است که با قوت مردم سروکار دارد و جنبه امنیتی پیدا می‌کند.
توکلی تصریح کرد: قانون می‌گوید اگر امکانی را به فردی بدهید و به فرد دیگری ندهید، ممنوع است. دادستان کل تاکنون دو بار اعلام کرده که این تاجر هزار میلیارد تومان بدهی
معوق دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع رانت 650 میلیون یورویی بعضی از رسانه‌ها به غلط، بحث این رانت را طوری مطرح کردند که فردی به این مبلغ سوءاستفاده کرده است در صورتی که همان‌طور که گفته‌ام یک امتیاز خاص به یک تاجر اعطا شده که این غیرقانونی است و ارزش آن 450 میلیارد تومان به نفع او بوده است و متاسفانه انحصار را در بازار کالاهای اساسی که خیلی مهم و سرنوشت‌ساز و امنیتی است بالا برده و نباید این کار انجام می‌شده که باید نسبت به آن حساس باشیم.
اکنون در حالیکه همه اسناد و مدارک و تایید دیوان محاسبات از رخداد یک رانت 650 میلیون یورویی حکایت دارد مخالفت عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با وقوع یک رانت، جای تعجب دارد.