kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
یک کارشناس اقتصادی:

تامین مالی بازار سرمایه از طریق فروش اوراق مشارکت امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس امور اقتصادی سیاست‌‌های مربوط به بازار سرمایه در بسته خروج از رکود دولت را مورد بررسی قرار داد.
مرتضی صفاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به سیاست‌های مربوط به بازار سرمایه در بسته خروج از رکود دولت گفت: فروش اوراق قرضه از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد اما دولت می‌خواهد آن را وارد بازار سرمایه کند. از طرف دیگر تامین مالی شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، اما در این بسته به فروش اوراق مشارکت و پروژه محوری تاکید بیشتری شده است.
صفاری در ادامه افزود: این بسته بازار سرمایه را یک بازار بلندمدت دیده است در حالی که افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند و در آن فعالیت می‌کنند با ریسک بالا مواجه‌اند و افرادی که به دنبال ریسک پایین هستند وارد بازار پول می‌شوند و فعالیت‌هایی مثل سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت و خرید و فروش اوراق عرضه انجام می‌دهند.
این کارشناس امور اقتصادی افزود: انتظار دولتمردان این است که انتشار اوراق قرضه در بازار سرمایه صورت بگیرد و این کار دشواری‌های خاصی دارد، زیرا کسانی که در بازار سرمایه شرکت دارند با نرخ بهره و نرخ بازدهی بالا مواجهند و اگر بخواهیم محدودشان کنیم سرمایه‌گذاری محدود می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی بازار سرمایه از طریق فروش اوراق مشارکت امکان‌پذیر نیست بیان کرد: تاکید دولت بر تامین مالی در بازار سرمایه خیلی خوش‌بینانه است، البته صندوق‌های زمین و ساختمان هنوز وارد نشده‌اند و باید عملکرد آنها ارزیابی شود و ببینیم در بازار جذابیت دارند یا نه.