kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
از سوی مؤسسه جهاد استقلال

برنامه تولید و تنظیم بازار علوفه کشور تدوین شد

برنامه تولید و تنظیم بازار واردات علوفه تدوین و به وزیر جهاد کشاورزی ارایه شد.
محمدرضا شافعی‌نیا مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در جمع خبرنگاران به مناسبت آستانه هفته دولت گفت: این برنامه با پیشرفته‌ترین روش‌های مدیریت اقتصادی روز جهان در عرصه کشاورزی و به منظور تنظیم بازار و ایجاد تعادل بازار داخل و واردات علوفه تدوین شده است.
وی اظهار داشت: طبق این برنامه تولید اقتصادی براساس میزان مصرف طراحی شده است.
رئیس مؤسسه جهاد استقلال، تصریح کرد: همچنین طبق این برنامه تشکل‌های مرغداران باید بدانند چه زمانی نهاده مورد نیاز را از محل تولید داخل یا وارداتی تأمین و با چه قیمتی خریداری کنند که در این سیستم خرید و فروش به شکل مداوم رصد می‌شود تا شاهد کاهش یا افزایش محصول در بازار علوفه دامی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه تولید اقتصادی بخش کشاورزی هم اکنون در وزارت جهاد کشاورزی در دست بررسی است، گفت: این برنامه پس از تأیید اجرایی می‌شود و کشاورزان با آگاهی کامل از حلقه‌های تولید و واردات محصول به فعالیت کشاورزی خود می‌پردازند.
رئیس مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: تأمین غذا سهم 38 تا 58 درصدی در سبد خانوار دارد که باید این موضوع را بیش از هر مورد دیگر اقتصادی مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون برای ایجاد زیرساخت‌های بخش کشاورزی برنامه‌هایی را با استفاده از فناوری‌های نوین خارجی و داخلی در دستور کار قرار داده‌ایم که نتایج خوبی برای بخش کشاورزی در برداشته است، به طوری که بکارگیری از دستگاه‌های نوین، تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های تمام شده تولید (انرژی، آب، سم، کود) و افزایش بهره‌وری تولید بخش کشاورزی داشته است.
وی با تأکید بر اینکه بکارگیری از فناوری‌های نوین در ایجاد اشتغال نیز نقش بسزایی دارند، اضافه کرد: پیشرفته‌ترین فناوری‌های نوین و ماشین‌آلات پیشرفته وارداتی دستگاه‌های بذرکار در استان زنجان مورد آزمایش قرار گرفت که اجرای این طرح کاهش 30 درصدی هزینه‌های تمام شده تولید و افزایش 2 برابری تولیدات غلات، ذرت و سیب‌زمینی را در پی داشته است.
شافعی‌نیا افزود: در گذشته سهم مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بین 2 تا 3 درصد بوده که هم اکنون این رقم به 6 تا 7 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: در این راستا 100 دستگاه تراکتور و 50 دستگاه کمباین به بخش کشاورزی کشور تزریق شده است.
وی درباره تأمین علوفه مورد نیاز دامی، ادامه داد: سال گذشته 250 هزار تن کنجاله سویا توسط این مؤسسه وارد کشور شد که سهم 10 تا 12 درصدی از مجموع واردات را به خود اختصاص داد اما همین 10 درصد در کاهش 40 درصدی قیمت سویا در بازار نقش بسزایی داشته است به طوری که به محض پهلو گرفتن کشتی کنجاله وارداتی به قیمت 950 تومان در بندر، قیمت 2هزار تومانی سویا در بازار به 1200 تا 1300 تومان کاهش یافت.
وی تأکید کرد: این مؤسسه برای حمایت دولت و بخش کشاورزی نهاده‌ها و ماشین‌آلات نوین مورد نیاز را به طور مستقیم از کشورهای مبدأ بدون واسطه و دلال خریداری می‌کند و با کمترین سود در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌دهد.
وی درباره تأمین مواد ژنی دامی مورد نیاز کشور گفت: این مؤسسه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اروپایی موفق به تولید 800 هزار دوز مواد ژنی مورد نیاز برای تولد گوساله‌های شیری در کشور شد که هر دوز مواد ژنی با دلار 1200 تومان برای دامدار 40 هزار تومان هزینه دربر داشته است.
وی اظهار داشت: با تولید این میزان مواد ژنتیکی دامی در کشور، هر دز به قیمت 13 هزار تومان بدست تولیدکنندگان می‌رسد که صرفه‌جویی قابل توجهی در بخش ارزی کشور در پی دارد.
شافعی‌نیا گفت: طی سالهای گذشته برای تأمین مواد ژنی مورد نیاز دامداری‌های صنعتی 16 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد که هم اکنون فقط برای لایسنس این مواد ژنی 2/5 میلیون دلار به آنان پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون این تکنولوژی از کشورهای ژاپن، هند،‌آلمان و فرانسه وارد می‌شود.