kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
پس از 46 سال

شرکت‌های فروشنده سلاح شیمیایی به آمریکا در جنگ ویتنام محاکمه می‌شوند

دادگاهی در فرانسه رسیدگی به شکایت یک زن علیه 14 شرکت چندملیتی را آغاز کرد. این شرکت‌ها متهم هستند که ماده شیمیایی موسوم به «عامل نارنجی»را در دوران جنگ ویتنام، به دولت آمریکا فروخته‌اند.




در حالی که 46 سال از پایان جنگ ویتنام می‌گذرد، زخم‌های کهنه این جنگ دوباره سرباز کرده است؛ بر اساس گزارش‌ها، دادگاهی در فرانسه رسیدگی به پرونده‌ای مهم و تاریخی درخصوص استفاده ارتش آمریکا از مواد سمی در جنگ ویتنام را آغاز کرده است. بر اساس گزارش یورونیوز و فرانس 24، «تران تو نگا» زاده سال ۱۹۴۲‌، در جایی که آن زمان هندوچین فرانسوی خوانده می‌شد، به عنوان خبرنگار کار کرده است. او در سال ۲۰۱۴ شکایتی را علیه ۱۴ شرکت که در ساخت و فروش این ماده شیمیایی بسیار مرگبار موسوم به عامل نارنجی دخیل بوده‌اند، ثبت کرده بود. او که مورد حمایت چند سازمان غیردولتی قرار گرفته، این شرکت‌ها را متهم به مسئول بودن در صدمات ایجاد شده به او، فرزندانش‌، افراد دیگر و محیط زیست کرده است.«والری کابانز»، یک متخصص قوانین بین‌الملل، به خبرگزاری فرانسه گفت: به رسمیت شناختن قربانیان غیرنظامی ویتنامی، باعث ایجاد یک سابقه حقوقی می‌شود.
 بر اساس این گزارش، تا کنون تنها کهنه سربازان ارتش‌های آمریکا، استرالیا و کره جنوبی توانسته‌اند در ارتباط با شکایت از تبعات استفاده از این ماده شیمیایی در جنگ ویتنام، غرامت دریافت کنند. به گفته کابانز، این ماده شیمیایی، ویژگی‌های فوق‌العاده سمی داشته و حدود ۱۳ برابر سمی‌تر از علف کش معمولی است.بنا به اعلام سازمان‌های غیردولتی، چهار میلیون نفر در ویتنام، لائوس و کامبوج طی یک دهه، در معرض ماده نارنجی قرار گرفته‌اند. ارتش آمریکا بر اساس برآوردها، ۷۶ میلیون لیتر از این ماده شیمیایی را روی پوشش گیاهی ویتنام، به منظور جلوگیری از پیشروی‌های سربازان کمونیست ویتنام شمالی و محروم ساختن دشمن از غذا و آب ریخته است. آمریکا سال 1971 به استفاده از مواد شیمیایی در این جنگ پایان داده و در سال ۱۹۷۵ بعد از شکست در برابر ویت‌کنگ‌ها، از ویتنام خارج شده است.به گفته سازمان‌های غیردولتی، عامل نارنجی گیاهان را از بین برد، خاک را آلوده ساخت و حیوانات را مسموم کرد و باعث ایجاد سرطان و نقص جسمی در انسان‌ها و حمله به سیستم‌های ایمنی افراد شد. شرکت‌های چندملیتی هم البته مدعی شده‌اند که نمی‌توان آنها را از بابت استفاده ارتش آمریکا از محصول آنها، مسئول دانست.