kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

برجام یک موافقت­نامه امنیتی بود و ربطی به تحریم­‌ها نداشت!




سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهر‌سازی دولت تدبیر و امید منتشر کرد. در بخش مقدمه (اشاره) این مصاحبه آمده است: «توافق‌نامه برجام در چند ماه توانست رشد اقتصادی دورقمی را برای ایران به ارمغان بیاورد[!!] اما دونالد ترامپ زیر توافق هسته‌ای وین زد و خواهان بازبینی برجام شد... عباس آخوندی در این زمینه معتقد است: «روحانی خودش تضعیف برجام را کلید زد، درحالی‌که نباید این کار را می‌کرد.»
شرق این گفت‌وگو را با یک فریب آغاز کرده و به عنوان نخستین سؤال، پرسیده: «تصمیم‌های نمایندگان پارلمان [مجلس] موجب افزایش تنش سیاسی و انفعال نسبت به صندوق‌های رأی در جامعه شده است[!!] در ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات چه تصمیم‌هایی نباید از سوی مجلس گرفته شود تا بیش از این بذر ناامیدی در جامعه پاشیده نشود؟»
با خواندن جملات آنچه در ذهن مخاطب نقش می‌بندد این است که مجلس یازدهم با تصمیم‌هایش موجب انفعال نسبت به صندوق رای شده است! اما از زمانی که این مجلس روی کار آمده (از خرداد 1399) تا کنون انتخاباتی نبوده که جماعت اصلاح‌طلب با استناد به آن چنین ادعایی را مطرح کنند.
آخوندی که به مدت 6سال در دولت تدبیر و امید، وزیر راه و شهر‌سازی بوده در پاسخ گفته: «در‌حال‌حاضر ما با پديده بی‌دولتی مواجهیم؛ قاعدتا اقدامات مجلس می‌تواند این حس را به مردم منتقل کند که تا چه‌اندازه این پديده عمیق است. در نتیجه، این اقدامات می‌تواند به کاهش یا افزایش چالش‌ها بینجامد. متأسفانه درحال‌حاضر آنچه از سوی مجلس صورت می‌گیرد، بیشتر تشدید حس بی‌دولتی است، گویی مجلس یک دولت مستقل است؛ به‌صورت مستقل عمل می‌کند و ارتباطش با دولت جاری و مستقر قطع است، این مسئله در جامعه احساس بسیار بدی ایجاد می‌کند.»
مجلس در موارد گوناگون از قبیل بودجه 1400 از دولت خواسته تا برای بهبود اوضاع در فرآیند اصلاح کمک و مشارکت کند یا در مورد کمک‌های معیشتی به مردم قالیباف علنا گفت که مهم این است که در این شرایط به مردم کمک شود و این مهم نیست که به نام مجلس باشد. همچنین او به دولت گفت که آن را به نام خود انجام دهد اما متاسفانه از دولت تدبیر و امید آبی گرم نشد. آنچه روی داد دقیقا عکس این بود یعنی دولت حتی قوانین مصوب مجلس را ابلاغ هم نمی‌کند. در چنین شرایطی مجلس باید چه کاری انجام دهد که به مذاق حامیان دولت یعنی روزنامه شرق و عباس آخوندی خوش بنشیند؟!
آخوندی همچنین گفته است: «این عدم شفافیت به یک نوع بی‌اعتمادی عمومی در جامعه منجر شده است. مردم می‌گویند کاندیداها فقط حرف می‌زنند اما پس از رسیدن به قدرت کار دیگری می‌کنند. این نکته مهم منشأ بی‌اعتمادی در جامعه شده است.» این در حالی است که خود او در زمانی که برای گرفتن رای اعتماد به مجلس رفته بود قول داد که واحدهای مسکن مهر را به اتمام برساند اما به وعده و قولش عمل نکرد!
در ادامه سخنان بالا عباس آخوندی که پس از تلف کردن یک زمان 6ساله در وزارت راه و شهر‌سازی در پایان کارش بادی در غبغب‌انداخت و گفت به اینکه حتی یک خانه نساخته افتخار می‌کند؛ گفته است: «سخنان روحانی در انتخابات 96 اشتباه نبود بلکه بزرگ‌ترین اشتباه و مشکل او فاصله از این مواضع بود و این فاصله سبب شد او اعتبارش را از دست بدهد. روحانی می‌دانست که برجام بدون «FATF» بی‌مفهوم است. دست‌کم به این موضوع در سال 1396 پی برده ‌بود. مگر برجام جز یک موافقت‌نامه امنیتی چه بود؟»
این همه دروغ و دغل را چگونه می‌توانند تکرار کنند؟ اینها همان جماعتی هستند که از آب خوردن تا هوای شهرهای کشور را به برجام گره می‌زدند و حالا آخوندی در یک فریبکاری آشکار می‌گوید مگر برجام جز یک موافقت نامه امنیتی چه بود؟
اصرار مدعیان اصلاحات به امتیازدهی یکطرفه ایران
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«گفت‌وگوي تلفني رئيس‌جمهوري فرانسه با جو بايدن، ابعاد مختلفي داشته است که يکي از موضوعات موردبحث در اين گفت‌وگو برنامه هسته‌‌اي ايران بوده است. رهبران دو کشور در اين گفت‌وگو که نخستين رايزني آنها پس از مراسم تحليف بايدن محسوب مي‌شود، تمايل خود را براي همکاري مشترک به منظور برقراري صلح در خاورنزديک و خاورميانه و به‌‌ويژه مسئله هسته‌‌اي ايران ابراز کردند».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«اين اتفاقات همزمان شده است با سياست‌هاي اشتباهي که مجلس در پيش گرفته است و اجازه نمي‌دهد تا ايران از بهترين فرصت به‌دست‌آمده استفاده کند. اين رفتارهاي اشتباه اين ذهنيت را ايجاد کرده است که ايران مي‌خواهد از برجام خارج شود و اين امر سبب شده است تا اروپا به موضع‌گيري‌هاي پي‌درپي عليه ايران روي آورد و در اين عرصه بايدن را نيز با خود همراه کند».
یکی از علت‌های بی‌دستاوردی برجام این بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی به این ادراک رسیده بودند که هر بلایی بر سر توافق هسته‌ای بیاورند، در این سو از طرف دولت پاسخ قاطع و متقابلی دریافت نخواهند کرد.
همان‌طور که دولتمردان بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام لغو تمامی تحریم‌ها بود؛ اما این هدف هیچ‌گاه محقق نشد.بر همین اساس مجلس یازدهم پس از ۴ ماه بررسی فنی و کارشناسی، طرحی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تصویب و پس از تایید در شورای نگهبان، در قالب قانون به دولت ابلاغ کرد.
هدف اصلی این طرح بر هم زدن محاسبات طرف عهدشکن و هزینه مند کردن بی‌عملی طرف مقابل در اجرای تعهدات است.  
این طرح به آمریکا و اروپا این پیام مهم را ارسال کرد که روند بدون هزینه بودن عهدشکنی‌ها و بی‌عملی‌ها خاتمه یافته و این محاسبه که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند، دیگر اعتبار ندارد.
این طرح در حقیقت یک ابزار قدرت در دستان دولت و وزارت خارجه برای احقاق حقوق برجامی کشورمان است. این طرح با «زبان اقتدار» با طرف عهدشکن و زورگوی غربی سخن می‌گوید؛ چرا که تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می‌فهمند.
برخلاف ادعاهای اصلاح‌طلبان، انتظار کشیدن برای روی کارآمدن بایدن در آمریکا با هدف لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، رویکردی بیهوده و بی‌فایده است. چرا!؟؛ به این دلیل که اظهارات جو بایدن درباره برجام دقیقا تکرار مواضع دونالد ترامپ و پمپئو است.
قیمت مسکن در سال آخر دولت روحانی پس از تورم 600 درصدی
بازهم گران شد!
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با اشاره به افزایش دو برابری قیمت مسکن در یک سال گذشته نوشت: «تازه‌ترين آمار از معاملات مسكن دي ماه در پايتخت نشان مي‌دهد كه متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني نسبت به ماه گذشته 1.8 درصد افزايش و تعداد معاملات نيز با افزايش 37.6 درصدي به 3 هزار و 515 فقره رسيد. متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني نيز 27 ميليون و 386 هزار تومان اعلام شده كه نسبت به ماه گذشته 1.8 و دي ماه سال گذشته 98.3 درصد رشد داشته است. كاهش آهنگ رشد قيمت‌ها در بخش مسكن در اولين ماه از زمستان در حالي است كه گزارش مركز آمار از تورم مصالح ساختماني در پاييز، گوياي افزايش 21.6 درصدي نسبت به تابستان بوده است. از سوي ديگر بررسي شاخص اجاره در شهر تهران و كل مناطق شهري نشان مي‌دهد كه دي ماه، رشدي معادل 29.7 و 32.6 درصدي اتفاق افتاده است. »
گفتنی است در ابتدای دولت یازدهم قیمت هر مترمربع مسکن در تهران ۳میلیون و ۸۶۹هزار تومان بود که با شیبی تند در دولت روحانی مواجه شد و در آبان امسال از ۲۷ میلیون تومان هم عبور کرد و به متری ۲۷ میلیون و ۱۹۳هزار تومان رسید. بر این اساس، از ابتدای دولت یازدهم تا آبان امسال قیمت مسکن در تهران ۶۰۳ درصد افزایش یافته بود. از این جهت یک رکورد بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد ایران ثبت شده است. بعید است که این رکورد عجیب به این زودی‌ها در کشور تغییر کند، هرچند با وجود این نیاز دائمی مردم به مسکن بعید است تا پایان دولت عزم جدی در این حوزه یعنی ساخت مسکن برای اقشار مختلف مردم وجود داشته باشد.
سیاسی‌کاری مدعیان اصلاحات با اقدام ناشایست یک نماینده
روزنامه همدلی در مطلبی با تیتر «رد سیلی بر صورت قانون» به ماجرای برخورد نامناسب نماینده مجلس با سرباز پلیس راهور ناجا پرداخت و نوشت: «سربازِ وطن! سِیلی که بر صورت سرما زده‌ات در راهِ انجام وظیفه، از جانب آن قانونگذار(!) نواخته شد، مایه شرمندگی ماست، البّته اگر مدّعیان قانونگذاری را انصافی در چنته باشد و ازعهده جبران این شرمندگی به در آیند. قانونگذارانی که خود بهتر می‌دانند، بعضاً چگونه و با کدامین پشتوانه و به‌کارگیری چه روش‌هایی به خانه ملّت راه یافته و بر روی فرش قرمز این درگاه قدم گذاشته، قانون‌ را به هیچ‌انگاشته، به پشتگرمی قدرت، اینچنین بی‌محابا بر صورت شهروندانِ بی‌پناه سیلی می‌زنند.»
لازم به یادآوری است مدعیان اصلاحات که با تیترهایی نظیر «رد سیلی بر صورت قانون» و «سیلی به خدمت» و... به ماجرای برخورد نامناسب نماینده مجلس با سرباز پلیس راهور ناجا پرداختند در مورد مشابه (اهانت نماینده اصلاح‌طلب به کارمند گمرگ) در تیترهای خود نوشتند که «درازهی بهانه است اصل مجلس نشانه است!».