kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
بعد از اجرای قانون استفاده از کمربند ایمنی

طرح توقف در پشت خط عابر پیاده از 15 مهر اجباری می‌شود

رئیس پلیس راهور پایتخت از اجباری شدن توقف خودروها در پشت خط حریم عابر پیاده خبر داد و گفت: این طرح مهمترین و کلان‌ترین اقدامات راهنمایی رانندگی پس از اجرای قانون اجباری شدن بستن کمربند توسط سرنشینان خودروها می‌باشد.


به گزارش خبرنگار کیهان، سرهنگ تیمور حسینی دیروز در یک نشست خبری با رسانه‌ها تاکید کرد: در این طرح کلان که از نیمه دوم مهرماه اجباری می‌شود، عابران نیز موظف به رعایت حقوق رانندگان خواهند بود و در صورت قصور با ممانعت ماموران مواجه خواهند شد.
وی تاکید کرد: همان‌طور که رانندگان از مهرماه حق تجاوز به حریم عابر پیاده را نخواهند داشت. عابرین پیاده هم در هنگام چراغ قرمز ضمن رعایت حقوق راننده‌ها حق عبور از روی خطوط عابر پیاده را نخواهند داشت.
رئیس پلیس راهور تاکید کرد: در این طرح ما عزممان را جزم کرده‌ایم تا موضوع عدم تجاوز به گذرگاه عابر پیاده را به عنوان یک طرح کلان در سطح گذرگاه‌های پایتخت نهادینه کنیم، همان‌طور که در مورد جا انداختن استفاده از کمربند ایمنی عمل شد.
سرهنگ حسینی با اشاره به اینکه 52 درصد از تلفات ترافیکی پایتخت به موضوع عابران پیاده مربوط می‌شود تصریح کرد: توقف در پشت چراغ قرمز و احترام به عابر پیاده و بالعکس بارزترین رفتار ترافیکی است که نشان از حاکمیت انضباط ترافیکی در شهر دارد و باعث می‌شود تا امنیت عابران پیاده در هنگام عبور از تقاطع‌ها حفظ شود.
وی درباره ممنوعیت گردش به راست در هنگام قرمز بودن چراغ نیز تاکید کرد: دوربین‌های ثبت در تمامی چهارراه‌ها مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
رئیس پلیس راهور افزود: اطلاع‌رسانی در این مورد نیز به مدت 5 ماه صورت گرفته است که 3 ماه آن به صورت ارشادی بوده است لذا از این پس هر خودرویی که در چراغ قرمز اقدام به گردش به راست کند متخلف شناخته شده و جریمه خواهد شد.
سرهنگ حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم به شیوه قبلی عادت کرده‌اند و با این طرح به زحمت خواهند افتاد گفت: این نوع اجبارها به نفع مردم است و مردم عادت خواهند کرد، همان‌طور که جمع زیادی در ابتدای طرح کمربند ایمنی از استفاده از این وسیله کلافه می‌شدند، اما همان‌ها امروز معتقدند وقتی از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند کلافه می‌شوند.
در ساماندهی موتورسواران
 قاطع برخورد می‌کنیم
رئیس پلیس راهور پایتخت از افزایش 221 درصدی توقیف موتورسیکلت‌های متخلف خبر داد و ضمن هشدار مجدد به موتورسواران تصریح کرد: تخلفاتی همچون عبور از پیاده‌رو، تردد در محل‌های ممنوعه، عبور از چراغ قرمز و عدم استفاده از کلاه ایمنی از خطوط قرمز پلیس است و به شدت با متخلفان برخورد می‌کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه سهم تلفات موتورسیکلت‌ها در میان دیگر تصادفات بالای 48 تا 50 درصد را به خود اختصاص داده است و ما اجازه نخواهیم داد این روند ادامه یابد.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار عملکرد پلیس راهور تهران بزرگ در 4 ماهه نخست امسال گفت: خوشبختانه در 4 ماهه نخست امسال با تلاش همکارانمان توفیقات خوبی در جهت کاهش میزان تصادفات و تلفات داشتیم و موفق شدیم تا بیش از 14 درصد از آمار وقوع تصادفات در شهر تهران که معادل 3200 مورد تصادف بوده کم کنیم. همچنین در این مدت نزدیک به 10 درصد از مجروحین تصادفات رانندگی که معادل 648 نفر می‌شود کاسته شده است و بر اساس آمار پزشکی قانونی نیز تلفات ناشی از تصادفات در پایتخت به میزان 3 درصد کم شده است.
سرهنگ حسینی با تاکید بر ادامه طرح حذف تابلوهای بازدارنده غیرضروری از سطح خیابان‌های پایتخت نیز گفت: در این طرح تاکنون 678 تابلوی توقف ممنوع و 404 تابلوی غیرضروری حمل با جرثقیل جمع‌آوری شده و بالغ بر 337 تابلوی توقف ممنوع نیز زمان‌دار شده است.
وی گفت: با تلاش‌های راهنمایی و رانندگی در چهار ماه گذشته میزان حمل خودروهای متخلف به پارکینگ 9 درصد کاهش یافته است.
کاهش سرعت مجاز در بزرگراه آزادگان
 از 100 به 80
وی در ادامه با تاکید بر ضروری بودن استفاده از سیستم‌های هوشمند ITS در کنترل ترافیک شهر، از نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در بزرگراه آزادگان خبر داد و گفت: با توجه به نیاز موجود در بزرگراه آزادگان دوربین‌های ثبت تخلف در این بزرگراه نصب شده است و سرعت مجاز در این بزرگراه 80 کیلومتر در ساعت اعمال می‌شوند.
رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره طرح پلیس برای کاهش سرعت مجاز در بزرگراه‌های پایتخت گفت: طبق آخرین هماهنگی‌های انجام شده و با توجه به اتفاق نظر کارشناسان قرار شد تا سرعت در بزرگراه‌های تهران با توجه به نیاز هر بزرگراه تعیین شود و به نظر می‌رسد سرعت مجاز مورد نیاز در اغلب بزرگراه‌های پایتخت بیش از 80 کیلومتر در ساعت نباشد.