kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا و اروپا بدانند کلمه به کلمه قانون مجلس را اجرا می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آمریکا و اروپا گفت: این آخرین شانس است که به تعهداتتان برگردید و برجام را حفظ کنید. ما به کلمه کلمه قانون مجلس عمل خواهیم ‌کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با بیان اینکه شاهد هیچ اتفاق جدیدی درباره برجام نبودیم ادامه داد: موضع ما همان است که قبلا گفتیم و باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم. تا موقعی که این اتفاق نیفتد و پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد.
خطیب زاده تصریح کرد: اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد و تحریم‌ها را تماما بردارد و شرایط به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد همه اقدامات ایران برگشت پذیر هستند و ایران متناظر با آن اقدام خواهد کرد؛ ما منتظر اقدام خواهیم بود، صحبت زیاد شنیدیم الان وقت عمل است اگر دولت جدید آمریکا مایل است نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می‌گیرد و به اجرای تعهداتش برگردد.
بی عملی آمریکا و اروپا
وی خاطرنشان کرد: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی را داد که هیچ کدام را نتوانست انجام دهد؛ انتفاع جمهوری اسلامی از موارد رفع تحریمی مندرج در برجام به دلیل عدم پایبندی تعهدات از سوی اروپا واقعا محدود بوده است؛ اینستکس شروع شد که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را بی‌اثر کند، اینستکس درست نشد برای اینکه اروپایی‌ها برای پرداخت بدهی‌هایشان به ایران به جای اینستکس به دنبال کانال سوئیس بروند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اگر روزی قرار باشد جزییات عدم پایبندی اروپا بیان شود لیست بلندبالایی است ادامه داد: تاریخ و حافظه تاریخی ما به دقت همه این‌ها را ثبت کرده و بهتر است اروپایی‌ها به جای فرافکنی‌ها هر چه زودتر به اجرای موثر تعهداتشان برگردند.
خطیب زاده درباره بحث خروج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، بیان کرد: تکلیف مجلس در قانون اخیر برای دولت و سازمان انرژی اتمی روشن است. اگر طرف‌های ما در برجام از جمله اروپا و آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تعهداتشان را انجام ندهند طبیعتا ایران باید نظارت‌های فراپادمانی یا آنچه به عنوان پروتکل الحاقی گفته‌ می‌شود را متوقف کند.
وی توضیح داد: این نظارت‌های فراپادمانی نظارت‌هایی هستند که در ایران صورت می‌گیرند و ایران به صورت داوطلبانه پذیرفته ذیل برجام اینها را انجام دهد. اینکه کم و کیف آن چگونه خواهد بود کاملا در قانون مشخص است.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ولی همکاری ایران با آژانس متوقف نمی‌شود و به معنای اخراج بازرسان  آژانس به صورت کلی نیست، بلکه به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی در جمهوری اسلامی ایران است. هم طرف‌ها در اروپا  و سازمان انرژی اتمی می‌دانند و شفاف این کارها انجام می‌شود و به آنها اعلام شده است.
اجرای قانون مجلس
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: این آخرین شانس اروپایی‌هاست که به تعهداتشان برگردند و برجام را حفظ کنند. ما به کلمه کلمه قانون مجلس عمل خواهیم ‌کرد.
وی با تأکید بر اینکه ما طراحی‌های خودمان را براساس عکس‌العمل کس دیگری نچیدیم، اظهار داشت: نمایندگان مجلس برای اینکه نقض عهد طرف مقابل چاره‌ای را نگذاشته مگر اینکه گام‌های کاهشی دیگری اتفاق بیفتد، طراحی شده است. هر زمانی گام‌ها را اصلاح کنند ما هم تمام اقدامات از جمله ۲۰ درصد کاملا برگشت‌پذیر است و مکانیسم آن خیلی ساده است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه طرف مقابل به صورت موثر اجرای تعهداتش را انجام دهد یعنی پول ما در حسابمان باشد و صادرات نفت ما به صورت زنجیره وار انجام شود و هر زمان این اتفاقات بیفتد ایران متناسب گام‌های خود را برگشت پذیر می‌داند و می‌تواند انجام می‌دهد.
خطیب زاده درباره بازگشت آمریکا به برجام افزود: ‌اینکه دولتی روزی به دلیلی دلش نمی‌خواهد و با واژه دل نخواستن از توافقی که ذیل قطعنامه شورای امنیت است بیرون برود و فردا بگوید می‌خواهم برمی‌گردم. این شدنی نیست.
وی توضیح داد: آمریکا یک بار تلاش کرده است از موقعیت خودش در سازمان ملل متحد و شورای امنیت و بندهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ سوءاستفاده کرده و تحریم‌ها را برگرداند و این موضوعی است که هم به نفع اروپایی‌ها و هم به نفع کلیت برجام است که نباید اجازه داد کسی به خاطر دل بخواهی یک روزی بخواهد از بندها استفاده کرده و کلیت برجام را زیر سؤال ببرد. آنچه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید کاملا مبنای حقوقی، دقیقی و منطقی دارد و روی آن فکر شده است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید منتظر بمانیم ببینیم چه راه‌حل‌هایی برای آن وجود خواهد داشت. اینگونه نیست که به محض اراده، آمریکا در برجام حضور داشته باشد. بازگشت به برجام باید متعهدانه و مسئولانه باشد.
نفتکش ایرانی
خطیب زاده درباره توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های اندونزی اظهار کرد: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم.
وی افزود: موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد، سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز همین طور و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع‌رسانی می‌شود.
بدهی کره جنوبی به ایران
سخنگوی وزارت خارجه درباره پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی بیان کرد: در مورد بدهی ما از کره هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و منتظر راه‌حل‌هایی هستیم که در سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره گفته شد؛ امیدواریم این راه‌حل‌ها عملیاتی شود. مسائل ما با کره جنوبی در حوزه بدهی جلو نمی‌رود.
خطیب زاده تاکید کرد: از این گونه اظهارات که توقیف نفتکش کره جنوبی و نفتکش ایران در اندونزی با هم در ارتباط است، همیشه مطرح می‌شود؛ موضوع فنی است و در مسیر خود پیگیری می‌شود. قبلا این موضوع را با کشورهای شرق آسیا داشتیم.
اجازه نمی‌دهیم داعش خود را سازماندهی کند
وی درباره عملیات تروریستی اخیر در عراق و جان گرفتن دوباره داعش اظهار کرد: درد و رنج مردم عراق درد و رنج ماست. عملیات تروریستی اخیر در عراق قلب و جان ما را آزرد. آن عملیات تروریستی کور در بغداد نشانگر روح کریه تروریسم در منطقه است و برخی به جای پرداختن به ریشه‌های آن فکر می‌کنند با برخی زد و بند‌های سیاسی می‌توانند بهره‌برداری‌هایی کنند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: برادران ملت و دولت عراق در ایران هستند تا این بحران‌ها را از سر بگذرانند، جمهوری اسلامی ایران در کنار متحدان و کشور‌های دوست اجازه نخواهد داد که بار دیگر داعش در عراق و یا مناطق دیگر خودش را سازماندهی کند.
نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خطیب زاده افزود: شرق سیاسی و شرق اقتصادی در حال برآمدن و رشد است و این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و شناخت از دنیای پساغربی است؛ جمهوری اسلامی ایران برای اینکه از برخی برداشت‌های نادرست فاصله بگیرد، نقشه راه‌های راهبردی را طراحی کرده است و نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین برای این است که از بالا و پایین رفتن‌های روزمره فاصله بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: ما در سیاست خود اقمار هیچ کسی نمی‌شویم و بالاترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران استقلال، آزادی و معرفی راه سوم به جهان است و در روز‌های پیش رو شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود؛ آقای ظریف، بیش از چند ده بار به مسکو رفته است و خوب است که تعداد سفر‌های وی به منطقه و آسیا را با سفر‌هایی که به غرب رفته است، مقایسه کنید.