kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

اعتراض مسکو به سفارت آمریکا درباره ایجاد ناآرامی در روسیه

وزارت امور خارجه روسیه، به سفارت آمریکا در مسکو درخصوص مداخله آشکار در امور داخلی این کشور هشدار داد.


دولت مسکو روز جمعه به سفارت آمریکا درخصوص مداخله در امور داخلی روسیه هشدار داد. وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرگونه تلاش برای پوشش تظاهرات‌ غیرقانونی، به عنوان مداخله آشکار در امور داخلی کشور ما محسوب شده و موجب واکنش متناسب با آن خواهد شد.»
سفارت آمریکا با اطلاع‌رسانی درباره نقاطی که برای تظاهرات ضددولتی درنظر گرفته شده بود، از شهروندانش خواسته بود در این مکان‌ها تردد نکنند. وزارت خارجه روسیه با اشاره به این اقدام، تاکید کرد: «[انتشار] چنین داده‌های جامعی، فراتر از نگرانی درباره شهروندان آنها در روسیه است.» این وزارتخانه افزود: «تمام اینها با دستورالعمل‌های تعلیمی تحریک‌آمیز برای برانگیختن اعتراضات در کشورهایی که با دولت آنها مخالف هستند، مطابقت دارد.»
مخالفان دولت روسیه قصد داشتند در اعتراض به بازداشت «الکسی ناوالنی»، یکی از رهبران مخالفان، تجمعات اعتراضی برگزار کنند. به گزارش فارس، ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه است، به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی، در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود.
گفتنی است، به نظر می‌رسد که این دو کشور همچنان در فضای جنگ سرد به سر می‌برند. گرچه تقابل با چین، بخشی از استراتژی ملی آمریکاست، اما به نظر می‌رسد که حساسیت‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ»، نسبت به روسیه بیشتر است. چندی پیش از روی کار آمدن بایدن، ‌اندیشکده «کارنگی» آمریکا در گزارشی نوشته بود، بایدن روسیه را بزرگترین تهدید برای آمریکا می‌داند، زیرا سیاست تضعیف کشورها و نهادهای غربی مانند ناتو‌، اتحادیه اروپا و واژگونی نظام لیبرال غربی را دنبال می‎کند. این ‌اندیشکده همچنین پیش‌بینی کرده بود که چهار سال آینده برای روابط آمریکا و روسیه، پرتلاطم خواهد بود.
حمایت آمریکا از معترضان
سفارت آمریکا در مسکو دیروز آشکارا اعلام کرد که از اعتراضات
ضددولتی در روسیه حمایت می‌کند.«ربکا راس» سخنگوی سفارت آمریکا‌، در این زمینه گفت: «گزارش تظاهرات در ۳۸ شهر روسیه و دستگیری معترضان و
روزنامه نگاران را نظاره‌گر هستیم.»
وی در ادامه گفت که آمریکا از حقوق معترضان حمایت کرده و هرگونه اقدام علیه آنها را محکوم می‌کند. هواداران «آلکسی ناوالنی»، منتقد دولت روسیه، بعد از ظهر دیروز به وقت تهران، در حمایت از وی به خیابان‌ها آمدند.
ناوالنی روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ (30 مرداد گذشته) هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک»، به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت. ناوالنی هفتم سپتامبر، چند روز بعد از آنکه دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد، از کما خارج شد. روسیه این ادعا را رد و اعلام کرد، آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود سم را نشان نداده است.