kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
روز دوم و پایانی رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش

سامانه «جلال» در رزمایش نزاجا عملیاتی شد

در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش، برای نخستین بار از سامانه‌های پایش الکترواپتیکی سیار «جلال» و کنترل و فرماندهی جی‌آی‌اس متحرک استفاده شد. این سامانه نیازمندی‌های ضروری یک فرمانده را جهت کنترل و هدایت عملیات در یک منطقه دورافتاده، مناطق عملیاتی و مناطق رزمایشی تأمین می‌کند.



روز دوم و پایانی رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش دیروز چهارشنبه در سواحل مکران برگزار شد. در این رزمایش انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی به‌منظور ارزیابی مهارت‌های چندگانه تیپ‌های حرفه‌ای نزاجا عملیاتی شد.
رصد شناورهای بیگانه توسط پهپادهای ارتش
گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ با بهره‌گیری از انواع سامانه‌های پهپاد از جمله پهپادهای ارتقایافته مهاجر ضمن اجرای عملیات شناسایی هوایی منطقه رزمایش، رصد و شناسایی شناورهای بیگانه در محدوده آب‌های بین‌المللی منطقه رزمایش را انجام دادند.
یکی از ویژگی‌های این رزمایش کسب مهارت در به‌کارگیری همزمان پهپادها، انواع بالگردها و هواپیماهای ترابری در یک مقطع زمانی کوتاه بوده که با موفقیت انجام شد.
اجرای عملیات متحرک هوایی
توسط نیروهای مخصوص
همچنین تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا عملیات متحرک هوایی و تاخت در نوار ساحلی را با موفقیت انجام داده و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در کمترین زمان ممکن به نقطه مبدأ بازگشتند.
تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در جریان این رزمایش عملیات متحرک هوایی را با پشتیبانی ۱۰ فروند بالگرد ۲۱۴ انجام داده و پس از هلی‌برد نسبت به طرح ریزی و اجرای عملیات تاخت و انهدام پایگاه‌های ساحلی اقدام و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.
سامانه «جلال»
در رزمایش نزاجا عملیاتی شد
علاوه‌بر این، برای نخستین بار در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش از سامانه‌های پایش الکترواپتیکی سیار جلال و کنترل و فرماندهی جی‌آی‌اس متحرک استفاده شد.
به گزارش فارس، پایش دقیق مناطق مختلف و اهداف تعبیه شده در رزمایش اقتدار ۹۹ برای نخستین بار توسط سامانه پایش الکترواپتیکی سیار جلال استفاده شد.
این سامانه در جهاد خودکفایی و مرکز بهینه‌سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده و با قابلیت انتقال تصاویر به دوردست و در تاریکی شب به کلیه مراکز کنترل و فرماندهی، می‌تواند داده‌های راداری و اپتیکی را تلفیق کند.
همچنین در این رزمایش سامانه کنترل و فرماندهی جی‌آی‌اس متحرک به‌منظور تسهیل در کنترل و هدایت عملیات و تهیه و تولید انواع داده‌های جغرافیایی و نقشه‌های عملیاتی بهره‌برداری شد.
این سامانه نیازمندی‌های ضروری یک فرمانده را جهت کنترل و هدایت عملیات در یک منطقه دورافتاده، مناطق عملیاتی و مناطق رزمایشی تأمین خواهد کرد.
آمادگی نیروی زمینی
در اجرای عملیات‌های ویژه و ترکیبی
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: این رزمایش بخشی از توان نیروی زمینی ارتش را که با پشتیبانی نیروی هوایی و حضور مؤثر هوانیروز و تیپ‌های نیروی زمینی در منطقه حساسی از کشور برگزار شد به منصه ظهور رساند.
وی با ‌اشاره به توان رزمی و برد عملیاتی تیپ‌های حرفه‌ای نیروی زمینی ارتش و بیان اینکه طی این دو روز چندین نوع عملیات ترکیبی در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا انجام شد، اظهار داشت: در این رزمایش تلفیقی از جنگ افزار و تجهیزات را از نیروهای چندمهارته و یگان‌های چندمنظوره ارتش مشاهده کردیم.
فرمانده کل ارتش در تبیین عملیات ترکیبی و چند وجهی گفت: عملیات ترکیبی از پیچیده‌ترین نوع عملیات‌ها است که معمولاً توسط نیروهای واکنش سریع و تیپ‌های حرفه‌ای انجام می‌شود و نیروی زمینی در این رزمایش نشان داد که در بالاترین سطح آمادگی جهت اجرای عملیات‌های ویژه و ترکیبی قرار دارد.
امیر سرلشکر موسوی افزود: سلسله رزمایش‌هایی که در طول یک ماه گذشته در سطح نیروهای مسلح کشور برگزار شد که شما گوشه‌ای از آن را مشاهده کردید در واقع هشداری برای دشمنان ملت و بدخواهان نظام بزرگ ایران اسلامی است که در صورت بروز هرگونه حرکتی که بر پایه محاسبات غلط انجام گرفته باشد پشیمان خواهد شد.
تقدیر سرلشکر باقری
از فرماندهان ارتش و سپاه
رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح گفت: قدرت‌های استکباری فرامنطقه‌ای بویژه رژیم تروریست ایالات متحده و ارتجاع منطقه آگاه هستند که ضربت متقابل، سهمگین و ویران‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فراتر از حد تصور، مهیای پاسخ آنی و واکنش سریع به خطای راهبردی آنان است.
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح در پیامی با قدردانی از فرماندهان کل ارتش و سپاه به دلیل برگزاری موفق رزمایش‌های اخیر، تاکید کرد: این رزمایش‌های غرورانگیز که در عرصه‌های زمینی، دریایی، پدافندی، موشکی و پهپادی رقم خورد، جلوه‌های شکوهمندی از قدرت خیره‌کننده درون‌زای دفاعی و نظامی فرزندان ملت ایران در ارتش و سپاه برابر هر نوع تجاوز، تعرض و تهاجم دشمنان را پدیدار و تحسین دوست و دشمن و شگفتی کارشناسان زبده نظامی و رسانه‌های معتبر جهانی را برانگیخت.
در بخشی از این پیام آمده است: قدرت‌های استکباری فرامنطقه‌ای به‌ویژه رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا و ارتجاع منطقه آگاه هستند که ضربت متقابل، سهمگین و ویران‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فراتر از حد تصور، مهیای پاسخ آنی و واکنش سریع به خطای راهبردی آنان در طمع ورزی به استقلال، امنیت و تمامیت ارضی میهن اسلامی است.