kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نماینده سابق اصلاح‌­طلب: کار کردیم اما انتظارات مردم خیلی بالا بود!




سرویس سیاسی -
روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با پروانه مافی، نماینده طیف موسوم به اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید در مجلس قبل منتشر کرده است.
این نماینده مجلس دهم مدعی شده چون برخی از افرادی که در زمان انتخابات در لیست امید بودند پس از راهیابی به مجلس به فراکسیون مستقلان (حامیان دولت تدبیر و امید) پیوستند به این واسطه: «طبیعی است عملکرد مجلس نمی‌تواند بخشی از انتظار عمومی را برآورده كند. چون لیست ائتلاف در قالب فراكسیون امید قرار نگرفت، مجلس فاقد یک اکثریت بود. مجلس در حوزه‌های سیاسی شاید كارنامه مطرحی نداشت، در‌عین‌حال می‌توانم بگویم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه زنان كارهای خوبی انجام داد و در حقیقت از خودش كارنامه مناسبی بر جا گذاشت؛ البته در حوزه سیاسی هم مواردی را داشتیم كه بسیار اثرگذار بود اما آن انتظار بالایی[!!] كه مردم در حوزه سیاسی داشتند كه فراكسیون امید بتواند اصلاحات انجام دهد تا حدی محقق نشد.»
این نماینده گفته است کارهای بسیاری توسط اصلاح‌طلبان مجلس قبل انجام شده اما انتظارات مردم خیلی بالا بوده است. این نماینده همچنین گفته کارهایی که انجام داده‌اند در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است که این نشان از بی‌خبری پروانه مافی از انتظارات اصلی مردم دارد. به عبارتی گویا اصلاح‌طلبان هنوز هم نمی‌دانند انتظارات اصلی مردم در حوزه معیشتی است.
سپس این نماینده سابق مجلس گفته است: «من چون نایب‌رئیس‌كمیسیون شوراها بودم، می‌خواهم این نکته را هم درباره حوزه سیاسی اضافه کنم که برگزاری انتخابات شوراهای پنجم به‌صورت رقابتی و منصفانه بسیار قابل‌توجه و مهم بود و در راستای قولی كه اعضاي فراكسیون به مردم داده بودند، بسیار سعی شد این انتخابات، یك انتخابات مردمی و سالم باشد. با زحمت زیادی كه نمایندگان در كمیسیون تحمل كردند، انتخابات به خوبی اداره و نظارت شد که كار بزرگی بود.»
بازهم بی‌خبری این نماینده مجلس پیشین از مفاسد بسیاری که در شوراهای شهر اتفاق افتاد در نوع خود عجیب است. به راستی آیا پروانه مافی از ماجراهای شوراهای شهر در نقاط مختلف بی‌خبر است و یا به سیاق همیشگی، اصلاح‌طلبان باز هم در پی فریب مردم هستند؟
سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان با دولت تدبیر و امید آسیب جدی دید
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به موضوع چگونگی حضور جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت و نوشت: «از آنجا كه مردم دولت فعلي را محصول اجماع و حمايت اصلاح‌طلبان مي‌داند، لذا جريان اصلاحات، تخريب و تضعيف دولت را از سوي هر جريان سياسي يا نهادهاي ديگر خلاف قواعد سياسي مي‌داند. بخشي از نا‌كارآمدي و عدم توفيق دولت در حل مشكلات روزافزون اقتصادي و اجتماعي، ناشي از سوء‌تدبير و فساد و غير‌شفاف بودن خود اعضاي دولت است. خصوصا شخص اول دولت (رييس‌جمهور) را در شرايط پيش آمده اقتصادي مقصر مي‌شمارند لذا به نوعي سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان به عنوان پشتوانه و سوخت حركت اين دولت‌ نيز آسيب جدي ديده است و نيازمند به ترميم و بازسازي اساسي است.»
اصلاح‌طلبان بارها از دولت به عنوان رحم اجاره‌ای خود یاد کرده‌اند. این طیف همچنین خود را تضمین روحانی اعلام کرده و دولت را در قبضه خود دارد.
رویکرد و عملکرد خسارت‌بار این طیف در اعتماد بلا وجه و بلاشرط به آمریکا، موجب بر باد رفتن فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم ملی، فراگیر شدن رکود در کشور، گرفته شدن نفس تولید و تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی، بیکاری هزاران کارگر، گرانی افسارگسیخته و کاهش شدید ارزش پول ملی شد.
روزنامه آفتاب یزد طی مطلبی به نقل از یک فعال اصلاح‌طلب نوشته بود: «تا سال 1400 امکان ترمیم سرمایه اجتماعی از سوی اصلاح‌طلبان وجود ندارد. در حال حاضر چشم‌انداز روشنی پیش روی اصلاح‌طلبان نیست و جامعه تا سال 1400 اقبالی به آنها نشان نمی‌دهد.»
علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز گفته بود: «اصلاح‌طلبان در کل سرمایه اجتماعی خود را به طور چشم گیری از دست داده‌اند.»
همچنین، صادق زیباکلام به روزنامه آرمان گفته بود: «متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان حاضر نیستند این واقعیت را درک کنند که اعتبار اجتماعی آنها خدشه‌دار شده است. اگر جریان اصلاحات را یک سرمایه اجتماعی بدانیم واقعیت این است این سرمایه دچار زلزله شده است.»
وی در ادامه گفته بود: «بنده معتقدم این مسئله نقطه آغاز فروپاشی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در این زمینه سکوت کردند و به روی خود نیاوردند که در رفتار و عملکرد آقای روحانی شریک هستند. اصلاح‌طلبان باید بپذیرند که مسئولیت عملکرد آقای روحانی با آنهاست... رهبران اصلاحات هیچ‌گاه نسبت به وضعیت موجود از مردم عذرخواهی نکردند. رفتار اصلاح‌طلبان خطاب به مردم به معنای این است که «می‌خواستید رای ندهید.»
افکار عمومي، دولت روحاني را منتسب به جريان اصلاحات مي‌داند
محمد‌صادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «افکار عمومي جامعه دولت آقاي روحاني را به‌رغم همه فراز‌و‌نشيب‌ها منتسب به جريان اصلاحات مي‌داند.»
جوادی‌حصار در ادامه گفت: «جريان اصلاحات بي‌عيب و نقص نيست؛ اما معدل عملکرد اين جريان از بقيه جريان‌هاي کشور بالاتر است. اين در حالي است که صداوسيما در داخل و رسانه‌هاي خارجي در بيرون از کشور دست به دست هم داده‌اند تا اصلاح‌طلبان را از چشم مردم جامعه بيندازند. جريان اصلاحات مانند گوهري است که اگر در خاکستر بيفتد يا حتي به لجن نيز کشيده شود در اولين فرصت شست‌و‌شو شده و با يک بازنگري، درخشاني و شکوفايي خود را نشان خواهند داد.»
این فعال سیاسی مدعی اصلاحات علی‌رغم اذعان به اینکه «کارنامه دولت روحانی به پای مدعیان اصلاحات نوشته می‌شود» مدعی شده است که معدل عملکرد جریان مدعی اصلاحات از بقيه جريان‌هاي کشور بالاتر است.
این ادعا در حالی است که مدعیان اصلاحات در دولت روحانی و مجلس دهم و شورای شهر پنجم به هیچ عنوان کارنامه قابل دفاعی ارائه نکرده‌اند.