kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
رئیس‌ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

واحدهای آموزشی کانکسی و سنگی ناایمن برچیده می‌شوند

رئیس ‌سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: واحدهای آموزشی ناایمن کانکسی و سنگی برچیده و تعطیل می‌شوند و برای اجرای این هدف اقدامات جایگزین نیز شروع شده است.




به گزارش ایرنا، مهرالله رخشانی‌مهر، گفت: چهار هزار مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد که تلاش می‌شود با احداث مدارس مقاوم و درخور شان دانش‌آموزان، بساط این مدارس برچیده شود.
وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته مدارس خشتی و گلی در استان‌های مختلف کشور برچیده شده و در رویکرد جدید، نسبت به جایگزینی مدارس ایمن به جای مدارس کانکسی اقدامات و برنامه‌ریزی لازم در حال اجراست.
وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساخت مجتمع‌های آموزشی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از کشور پروژه نیمه تمام مدرسه سازی بلاتکلیف وجود ندارد.
وی با ‌اشاره به طولانی بودن مدت ساخت برخی پروژه‌های مدرسه‌سازی بیان کرد: با انتخاب پیمانکار پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی کشور در مرحله تکمیل بوده و در سه سال اخیر کمترین کلنگ‌زنی و شروع پروژه جدید اتفاق افتاده است.
وی همچنین گفت: تا سه سال پیش این سازمان حتی پروژه‌های معوق از سال ۸۳ را در دست اجرا داشت ولی در این مدت تلاش شد تا با اولویت دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام و تاثیرگذار در استان‌ها، منابع مورد نیاز تزریق شده و نابسامانی رفع شود.
وی ادامه داد: احداث ۴۰۰ واحد استخر و ۸۰۰ سالن ورزشی مدارس از سال ۱۳۹۰ در سطح کشور با تامین اعتبارات استانی شروع شده و در ۱۰ سال اخیر بسیاری از این پروژه‌ها به حال خود رها شده است.
رخشانی‌مهر بیان کرد: ساخت سالن‌ها و استخرهای ورزشی در استان‌های برخوردار از منابع وزارت نفت به صورت جدی پیگیری شد به طوری که امسال ۱۶ استخر و ۴۵ سالن ورزشی مدارس در کشور تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
وی پرهیز از کلنگ‌زنی و شروع پروژه‌های جدید بدون بررسی تخصصی را اولویت کاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ذکر کرد و گفت: در این زمینه با سرعت تصمیم‌گیری کرده و در صدد هستیم تا با تامین اعتبار، پروژه‌های عمرانی را به اتمام برسانیم.
وی افزود: استان‌ها از تغییر کاربری و فروش فضاهای آموزشی مازاد بر اساس لایحه بودجه سالانه استقبال نکرده و در این بخش عملکرد پائینی را داشتند.
وی اظهار کرد: از سال ۹۶ تاکنون در لایحه بودجه سالانه فروش املاک آموزشی با تغییر کاربری مورد تاکید و توجه قرار گرفته اما به غیر از استان فارس، سایر استان‌ها از این ظرفیت بهره‌ای نگرفته‌اند.
رخشانی‌مهر اضافه کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سالانه، به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها اختیار داده شده تا نسبت به تغییر کاربری و فروش املاک آموزشی خود در مکان‌های مختلف اقدام کنند تا منابع مورد نظر بعد از واریز به خزانه به استان‌ها برگردد.