kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

تحلیف بایدن در شهر متروکه با زور اسلحه

مراسم تحلیف «جو بایدن» دیروز در شهر واشنگتن در حالی برگزار شد که به دلیل گستردگی تدابیر امنیتی، پایتخت آمریکا به شهری خالی از سکنه و متروکه تبدیل شده بود. این در حالی است که میراث«دونالد ترامپ» برای رئیس‌جمهور جدید نیز اقتصادی ویران و کشوری دچار تفرقه است و بایدن شرایط بسیار سختی را پیش رو دارد.



ظهر دیروز به وقت آمریکا(8.30 شب به وقت ایران) مراسم تحلیف بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با حضور 25 هزار نیروی نظامی تا دندان مسلح در «واشنگتن دی سی» برگزار شد. پایتخت آمریکا طی دیروز و روزهای گذشته از ترس آشوب‌های احتمالی‌، کاملاً به یک شهر متروکه تبدیل شده بود. بر اساس گزارش‌ها، اکثر خیابان‌های منتهی به کاخ سفید و کنگره، بسته شده و حصار‌های سیمی، موانع بِتُنی، و مراکز ایست بازرسی متعددی در سراسر واشنگتن دی سی ایجاد شده است.
به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی حتی بسیاری از افراد بی‌خانمان را که همیشه در مرکز شهر به دنبال سرپناه بوده‌اند، از منطقه‌ای که در حال حاضر منطقه‌ای امنیتی است، بیرون رانده‌اند. تا لحظه تنظیم این خبر، هنوز جزئیاتی از این مراسم انتقال قدرت و آشوب‌های احتمالی در واشنگتن، یا سایر ایالت‌ها، منتشر نشده است. ایندیپندنت درباره وضعیت روزهای گذشته پایتخت نوشت:«ساکنان شهر واشنگتن در خداحافظی‌های شان، عبارت «امن باشید» را به کار می‌برند، اما اشاره آنها به ویروس کرونا نیست. کل منطقه «نشنال مال» (بخشی از پارک ملی و پارک‌های موسوم به مموریال که در شرق آن، ساختمان کنگره و در شمال آن، کاخ سفید قرار دارد) در قرنطینه قرار گرفته است.تاکنون دو نفر به دلیل تلاش در متقاعد کردن مأموران برای عبور از پست‌های نگهبانی در «منطقه سبز»، بازداشت شده‌اند، این منطقه برای حفاظت از رئیس‌جمهور جدید در نظر گرفته شده است.یکی از کسانی که بازداشت شد، دو تفنگ و ۵۰۰ گلوله در کامیونش حمل می‌کرد. از سوی دیگر، چند ساعت مانده به مراسم تحلیف، «اف بی‌آی» در چند ایالت به مراکز پلیس محلی اعلام کرد در مورد احتمال تعبیه مواد منفجره در صندلی‌های کنگره‌های ایالتی، در آماده‌باش باشند. دست‌کم ۱۹ تن از فرمانداران از گارد ملی کمک خواسته‌اند. روز سه شنبه نیز بایدن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی، وارد واشنگتن شد تا در مراسم تحلیف خود شرکت کند.
اخراج 12 نیروی گارد ملی
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز دیروز گزارش داد، 12 نفر از اعضای گارد ملی آمریکا از مأموریت مرتبط با برگزاری مراسم تحلیف بایدن، به دلیل ارتباط آنها با شبه نظامیان راستگرا، کنار گذاشته شدند. این در حالی است که طبق اعلام آسوشیتدپرس، هنوز توطئه‌ای علیه بایدن کشف نشده است.رئیس‌گارد ملی آمریکا در ادامه اعلام کرد: «نمی‌توان به افراد تندرو و یا افرادی که دارای افکار افراطی هستند، اجازه داد داخل صفوف ارتش آمریکا حضور داشته باشند.سخنگوی پنتاگون نیز طی سخنانی گفت: ما هیچ ریسک نمی‌کنیم، و هر فردی که درخصوص او سوء ظنی‌ وجود داشته باشد، را از مراسم تحلیف خارج می‌کنیم. افرادی که از مراسم تحلیف کنار گذاشته شدند، سخنان ناشایستی را بر زبان آورده‌اند».سخنگوی پنتاگون گفت:« ما کاملا مطمئن هستیم در مراسم تحلیف، هیچ تهدیدی وجود ندارد.طبق اعلام آسوشیتدپرس، پنتاگون اقدام به بازرسی ۲۵ هزار نیروی گارد ملی کرده است. این نیروها به منظور ایجاد امنیت مراسم تحلیف، به واشنگتن آورده شده‌اند. رسانه‌ها نیز سه شنبه شب به وقت محلی، تصاویر کاروانی متشکل از ۲۰۰ وسیله نقلیه نظامی به مقصد واشنگتن را منتشر کردند. با وجود شدیدترین تدابیر امنیتی، اما دختر بایدن سه شنبه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد‌، نگران جان پدرش در مراسم روز تحلیف است.
ترامپ رفت
دیروز ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که همه شبکه‌های اجتماعی او را تحریم کرده‌اند، بانک‌های بزرگ گفته‌اند دیگر با شرکت‌های او همکاری نمی‌کنند و قضات ایالتی نیز اعلام کرده‌اند به پرونده‌های فساد وی رسیدگی خواهند کرد. «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت آمریکا‌، دیروز طی پیامی در توئیتر، با اشاره به روز پایانی دوران ریاست جمهوری ترامپ، نوشت که او بدترین و خطرناکترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بوده است. سندرز در این پیام توئیتری افزود: «امروز آخرین روزِ بدترین و خطرناک‌‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست. برای چهار سال ترامپ تلاش کرد تا میان مردم ما شکاف بیندازد. هم اکنون وظیفه ما جمع کردن مردم گرد دستورالعملی است که برای همگان و نه فقط ‌اندک تعدادی کار کند». سندرز همچنین طی پیامی در حساب توئیتری خود، دستاورد‌های ریاست جمهوری چهار ساله ترامپ در آمریکا را این گونه تشریح کرد: « بایدن این‌ها را از ترامپ به ارث خواهد برد: بدترین اقتصاد از زمان رکود بزرگ(1939)، بدترین بحران بهداشت عمومی در ۱۰۰ سال گذشته، نابرابری گسترده در ثروت، تهدید موجودیتی ناشی از تغییرات اقلیمی، نظام نژادپرستانه مهاجرت. این سناتور ایالت «ورمونت»، رفع چنین بحران بی‌سابقه‌ای را مستلزم اقدامات بی‌سابقه دانست».
در آغاز راهیم!
 ترامپ در آخرین روز حضور خود در کاخ سفید، طی سخنرانی خداحافظی گفت‌، مفتخر است که تنها رئیس‌جمهور چند دهه قبل آمریکاست که جنگ جدیدی را آغاز نکرده است. ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی، بدون اشاره به سخنرانی تحریک‌آمیز خود در حوادث روز ششم ژانویه (17 دی) در حمله طرفدارانش به کنگره گفت: «حمله به کنگره، اقدامی وحشتناک برای تمامی آمریکایی‌ها به شمار می‌آید.» وی اضافه کرد: «همزمان با آمادگی برای انتقال قدرت، می‌گویم حرکتی را که شروع کردیم، تنها یک آغاز است.»ترامپ در بخشی از سخنرانی خود، ترور بی‌شرمانه سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» را یکی از دستاوردهای دولتش توصیف کرد و مدعی مقابله با نظام ایران شد. بر اساس برخی گزارش‌ها، ترامپ تصمیم دارد بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری، حزب جدیدی را تشکیل دهد. جزئیاتی درباره نام این حزب سیاسی و زمان اعلام موجودیت آن، منتشر نشده است. اما نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ هفته گذشته با شماری از متحدان و همسنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی، گفت‌و‌گو و اعلام کرده است، در راستای شعار سیاسی‌اش، یعنی «نخست آمریکا»، مایل است حزب تازه را «حزب میهن‌پرست» بنامد. کاخ سفید همچنین روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای، خبر داد که ترامپ دستور عفو و تخفیف مجازات ۱۴۳ نفر را صادر کرده است. در میان این افراد، عفو ۷۳ نفر شده و ۷۰ نفر دیگر تخفیف مجازات گرفته‌اند. کاخ سفید در این بیانیه، لیست کامل این افراد را آورده است که از میان آنان، نام «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید و مشاور ترامپ، به چشم می‌خورد.این در حالی است که قبلا هم برخی منابع خبر داده بودند که ترامپ، استیو بنن را که متهم به کلاهبرداری است و ظاهراً با شورش‌های کنگره ارتباط داشته، عفو کرده است.
شرکت‌های بزرگ علیه طرفداران ترامپ
پایگاه اینترنتی روزنامه «واشنگتن پست» نیز گزارش داد، آن دسته از قانون‌گذارانی که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراض کرده‌اند، از دریافت کمک مالی ۲۰ شرکت از مجموع ۳۰ حامی مالی متعلق به کمیته‌های اقدام سیاسی (PAC) محروم شده‌اند.147 قانونگذار جمهوری‌خواهی که اوایل این ماه با تایید پیروزی انتخاباتی بایدن مخالفت می‌کردند، حمایت بسیاری از حامیان بزرگ خود را از دست داده‌اند، البته نه همه آنها را.واشنگتن پست با 30 شرکتی که بیشترین پول را در اختیار کمپین‌های انتخاباتی قانون‌گذاران معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌دهند، تماس گرفت. این کمک‌ها از طریق کمیته‌های اقدام سیاسی (PAC) در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد. دو سوم این شرکت‌ها یعنی حدود ۲۰ شرکت اعلام کردند تصمیم گرفته‌اند همه یا بخشی از کمک‌های خود را به این کمیته‌ها به حال تعلیق درآورند. از سوی دیگر، 10 شرکت نیز اعلام کردند یا در کمک‌های مالی خود بازبینی خواهند کرد و یا اینکه اصلا قصد ندارند به سبب رویداد‌های این ماه، دست به اقدام خاصی بزنند.شکاف در نوع پاسخ شرکت‌ها نشان می‌دهد که مدیران اجرایی در آمریکا هنوز هم با تنش‌ها و خشونت‌های سیاسی خونین اخیر و تبعات آن برای شرکت‌های بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
کار سخت بایدن
از نظر کارشناسان غربی، بایدن در حوزه سیاست خارجی، با توجه به آسیب‌های وارد شده به وجهه آمریکا طی چهار سال اخیر و تفرقه شدید داخلی، کار دشواری در پیش دارد. رویترز طی گزارشی، با اشاره به نظرات دیپلمات‌ها با سابقه غربی، نوشت: «دیپلمات‌های کهنه کار و کارشناسان مسائل سیاست خارجی می‌گویند‌، یک آمریکای به شدت دچار تفرقه که در آن خطر بروز خشونت سیاسی وجود دارد، کار بایدن را سخت‌تر می‌کند». این خبرگزاری افزود: «دیپلمات‌های آمریکایی (از این پس اگر) با صدای بلند از ناکامی دیگر کشورها برای برقراری هنجارهای دموکراتیک حرف بزنند، ممکن است که با صدای بلند به تزویر و دورویی متهم شوند»!