kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
نیوزویک:

بازگشت به برجام مقدمه‌ای برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای خواهد بود!

یک نشریه آمریکایی گزارش داد جو بایدن ویلیام جی. برنز دیپلمات بازنشسته را به‌عنوان رئیس‌بعدی سیا و جانشین جینا هاسپل نامزد خواهد کرد.

نشریه نیوزویک با‌اشاره به این خبر نوشت: گزارش مطبوعاتی منتشرشده توسط تیم انتقال قدرت بایدن اعلام کرد برنز درک بالایی از تهدیدهای پیشروی ما و تعهد خستگی‌ناپذیری برای محافظت از مردم آمریکا دارد» و در صورت تأیید شدن «اولین دیپلماتی خواهد بود که به‌عنوان رئیس‌سیا مشغول به کار خواهد شد.»
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: نقش برنز در مذاکرات منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط پرزیدنت اوباما امضا شد و در سال ۲۰۱۸ توسط پرزیدنت ترامپ لغو شد، یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای وی به حساب می‌آید.
به گزارش مشرق، برنز همراه با جیک سالیوان (انتخاب بایدن برای مشاور امنیت ملی) یک کانال دیپلماتیک مخفی با ایران داشتند که یک توافق میان‌دوره‌ای را بین تهران و گروه پنج بعلاوه یک (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا بعلاوه آلمان) رقم زد. این رویداد در ادامه منتج به برجام شد.
نیوزویک در این گزارش تصریح کرد: تیم تازه‌وارد بایدن استدلال کرده که بازگشت به برجام اولین قدم به سمت مذاکرات بیشتر درباره برنامه موشک بالستیک ایران و استفاده این کشور از نیروهای نیابتی منطقه‌ای خواهد بود.
این نشریه آمریکایی در پایان گزارش نوشت: ایران پس از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، رفته‌رفته از تعهداتش در چارچوب این توافق دست کشیده است و به دنبال ترور دانشمند هسته‌ای محسن فخری زاده در ماه نوامبر، مجلس ایران رأی به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده و جلوگیری از بازرسی‌های بین‌المللی از سایت‌های هسته‌ای کشور داد.
لازم به ذکر است که جو بایدن چندی پیش در یادداشتی تاکید کرده بود که در پی آن است تا سیاست شکست خورده ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» را در قالبی جدید با عنوان «فشار هوشمند» اجرا کند.
بایدن همچنین چندی پیش گفته بود: «ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم شد و همچنین به برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای نیز خواهیم پرداخت».
اظهارنظر درباره گسترده‌تر شدن مفاد برجام از سوی مقامات دولت جدید آمریکا، فقط به اظهارات بایدن خلاصه نمی‌شود.
آنتونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن و گزینه احتمالی وزارت امور خارجه در هفته‌های گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد. اما ما از آن (برجام) به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم. به این ترتیب زمینه بهتری برای «فشار جمعی» علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که وقتی بحث این فعالیت‌ها به میان آمد، این ایران است که منزوی می‌شود، نه آمریکا». بلینکن در ادامه تاکید کرد: «برجام باید در همین موضوع هسته‌ای اصلاح شود و محدودیت‌های بیشتری بر ایران اعمال شود. همچنین برجام باید حوزه وسیع‌تر از هسته‌ای را شامل شود و به منطقه و موشکی نیز تسری پیدا کند. علاوه‌بر این، ایران باید نخست به تعهدات برجامی خود بازگردد و پس از آن آمریکا چنین کاری خواهد کرد».
بلینکن یکی از طراحان و حامیان تحریم‌های ضدایرانی است. بلینکن معتقد است که تحریم‌های ضدایرانی باید تا زمانی که توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر با تهران امضا نشده، همچنان ادامه یابد.
در هفته‌های گذشته «دانیل بناییم» مشاور و نطق‌نویس «جو بایدن» در زمان معاونت ریاست‌جمهوری و نامزد دولت او برای منصب «کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه» در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفت: «خروج ترامپ از برجام به اعتماد ایرانی‌ها ضربه‌ای ویرانگر زد و به منظور بازگرداندن آنها به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیر راهبردی به ایران داده شود».
وی در ادامه تصریح کرد: «دادن «امتیازات جذاب اما غیر راهبردی به ایران» باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».
هم بایدن و هم ترامپ در رویکردی زورگویانه و غارتگرانه تاکید دارند که برجام ناقص است و باید با دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان، این توافق تکمیل شود.