kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
وزیر بهداشت:

بهار آینده واکسن داخلی کرونا را با اطمینان در خدمت مردم قرار می‌دهیم

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد: همان‌طور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را هم با اطمینان و خیال راحت در خدمت مردم عزیز قرار دهیم.

به گزارش وبدا، سعید نمکی در نشست خبری که دیروز در رصدخانه طرح شهید سلیمانی برگزار شد با بیان اینکه تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکایی طی روزهای گذشته به شدت بالا بود، اظهارداشت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته چهار هزار و281 نفر در آمریکا، هزار و 243 نفر در بریتانیا، هزار و 109 نفر در برزیل، هزارو 106 نفر در آلمان، 616 نفر در ایتالیا، 452 نفر در فرانسه، 408 نفر در اسپانیا و 171 نفر در ترکیه در پی ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
نمکی ادامه داد: علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که این ویروس به جهان تحمیل کرد، تعداد مرگ و میر ناشی از کووید 19 در کشور به کمتر از 100تن کاهش پیدا کرده است.
وی با اظهار تاسف نسبت به شرایط بیماری در استان مازندران به سفر چند روز گذشته خود به این استان اشاره و عنوان کرد: متاسفانه طی شبانه‌روز گذشته 21 هموطن ما در این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
وزیر بهداشت گفت: شهرهای ساری، آمل، قائمشهر، فریدونکنار و نکا در استان مازندران و دو شهر کردکوی و بندگز در استان گلستان از شهرهای قرمز کشور هستند. کارگران فصلی که برای چیدن مرکبات از استان گلستان به مازندران سفر کرده بودند در راه برگشت ویروس را منتقل کردند و دو شهر استان گلستان هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند که با تلاش مسئولان استانی شرایط بیماری در حال تثبیت است.
موارد شناسایی کرونای انگلیسی در کشور
همان 5 مورد قبلی است
نمکی با اشاره به ویروس جهش یافته اروپایی با منشا انگلیسی و بریتانیایی خاطر نشان کرد: به جز پنج مورد اعلامی، گزارشی از ابتلای جدید به این ویروس در کشور دریافت نشده است. با بررسی‌های صورت گرفته خوشبختانه ویروس جهش یافته‌ای در استان گلستان هم مشاهده نشده است.
مشاهده خیز جدید موارد سرپایی کرونا
در کشور
وی ضمن هشدار به مردم به دلیل امکان بروز خیز جدید بیماری در کشور، یادآور شد: هموطنان توجه داشته باشند با کاهش آمار مرگ و میر، مبتلایان و بستری‌های ناشی از کرونا دچار ساده انگاری و عادی پنداری نشوند. مواردی از خیز جدید بیماری در برخی نقاط کشور به خصوص در موارد سرپایی دیده می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش تعداد بستری و مرگ و میر شود.
وزیربهداشت تاکید کرد: هرگونه ساده انگاری چه در مسئولان و چه در مردم باز هم ما را وارد فاز خطرناکی خواهد کرد. با آنچه از روند بیماری در دنیا دریافت می‌کنیم همانگونه که ارتفاع فاز سوم بیماری در کشور ما بلندتر و سهمگین‌تر بود خدای ناکرده اگر موج چهارم ما را درگیر کند، قطعا با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد به همین دلیل مردم در حفظ این دستاورد ما را کمک کنند تا روزهای بهتری داشته باشیم. اگر تعداد مرگ و میر در مازندران اینگونه نبود به آمار50 مورد در روز نزدیک می‌شدیم.
آمادگی بانک مرکزی
برای تامین ارز واردات واکسن کرونا
نمکی با تاکید بر اینکه برای تهیه واکسن کرونا از منابع معتبر علیرغم بحث‌های موجود در کشور تلاش می‌کنیم، گفت: ما در وزارت بهداشت موضوع واکسن را تنها با نگاه کارشناسی و با ارائه گزارش‌های کارشناسی، خدمت تصمیم گیرنده‌های رده بالای نظام جمهوری اسلامی و بدون توجه به هر پدیده غیرکارشناسی، دنبال می‌کنیم.
وی افزود: در جلسه دیروز هیئت دولت موضوع را طرح کردیم و بانک مرکزی از طرف رئیس‌جمهور برای تهیه واکسن از منابع مشخص شده مکلف شد، خوشبختانه پروتکل‌های تزریق واکسن را هم تدوین کرده‌ایم.
فاز سوم واکسن مشترک را با دقت و وسواس
آغاز خواهیم کرد
وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه واکسن داخلی هم آنچه که در مجموعه مطالعه بالینی انجام داده‌ایم، بسیار موفق بوده است، درباره کار مشترک ایران و کوبا برای ساخت واکسن گفت: علیرغم برخی جو‌سازی‌ها ما در کوبا قدرتمندی ساخت واکسن را سال‌هاست به صورت مشترک دریافت کرده‌ایم؛ واکسن «هپاتیت بی» که بیش از 20سال است در کشور استفاده می‌شود یک کار مشترک بین انستیتو پاستور و کوبا است، همچنین پروژه تولید واکسن پنوموکوک را چندین سال است که با کشور کوبا آغاز کرده‌ایم.
نمکی ادامه داد: خوشبختانه واکسن کرونای تولید مشترک بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در بیرون از کشور پاس کرده و قرار است آن را در پاستور به صورت مشترک بسازیم. قراردادی را هم آماده کردیم و فاز سوم را با دقت و وسواس آغاز خواهیم کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: همان‌طور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را هم با اطمینان و خیال راحت در خدمت مردم عزیز قرار دهیم.
واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا
تاکنون عوارضی نداشته است
رئیس‌انستیتوپاستور ایران اظهارداشت: فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا که به صورت مشترک با کوبا در حال تولید است، تاکنون هیچ عارضه‌ای نداشته است.
علیرضا بیگلری با بیان اینکه فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن مشترک به صورت همزمان در دو کشور شروع خواهد شد، به خبرگزاری مهر گفت: انستیتو پاستور ایران در سال گذشته با کشور کوبا، همکاری برای ساخت واکسن «ذات الریه کودکان» را آغاز کرد.
بیگلری ادامه داد: واکسن کرونایی که با همکاری کوبا از 6-5 ماه گذشته آغاز شده و در مرحله کارآزمایی بالینی بوده منطبق بر «واکسن ذات‌الریه کودکان» است.
وی افزود: این واکسن، بسیار ایمن بوده و تاکنون هیچ عوارضی نداشته است.