kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

اردوغان با رای مردم رئیس‌‌جمهور ترکیه شد

«رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به پیروزی رسید.


به گزارش واحد مرکزی خبر، اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که یکشنبه برگزار شد، با کسب بیشتر آرا به پیروزی رسید. «اکمل‌الدین احسان اوغلو» رئیس سابق «سازمان کنفرانس اسلامی، و «صلاح‌الدین دمیرتاش» رقبای اردوغان در این انتخابات بودند.
«سادی گوون» رئیس هیئت عالی انتخابات ترکیه گفت، با شمارش 99 درصد آرا اردوغان 52/3 درصد آرا را از آن خود کرد. وی همچنین، میزان آرای احسان اوغلو را 38/31 درصد و دمیرتاش را نیز 9/7 درصد اعلام کرد.
به این ترتیب،‌ اردوغان 60 ساله که از سال 2003 میلادی تاکنون دو دوره نخست‌وزیر ترکیه بوده است، از اکنون به بعد به مدت پنج سال رئیس‌جمهور این کشور است.
اردوغان پس از این پیروزی طی سخنانی گفت: پیروزی من در انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروزی اراده ملی و دموکراسی است. وی افزود: امیدوارم این انتخاب توام با خیر و برکت برای مردم ترکیه و کشورهای همسایه باشد.
حدود 53 میلیون نفر واجدان شرایط رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بودند. به گفته منابع خبری، میزان مشارکت در این انتخابات 73 درصد افراد واجد شرایط بوده است.
در ترکیه برای نخستین بار رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شده است. پیش از این ائتلاف‌های پیروز در پارلمان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کردند.
با تغییر قانون‌اساسی و افزایش اختیارات رئیس‌جمهور، نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر یافته است.همچنین در پی انتشار خبر پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری هزاران نفر از هواداران حزب وی (عدالت و توسعه) در خیابان‌های اسلامبول و آنکارا و دیگر شهرها شادمانی کردند.