kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

تدارک گسترده ارتش نارنجی برای حمله به استقلال‌طلبان شرق اوکراین

ارتش اوکراین اعلام کرد، برای انجام مرحله نهایی حمله به دونتسک آماده می‌شود.


سخنگوی ارتش اوکراین دیروز گفت نیروهای دولتی این کشور شهر دونتسک را به محاصره کامل خود درآورده‌اند و خود را آماده انجام مرحله نهایی حمله به این شهر می‌کنند.
آنطور که واحد مرکزی خبر به نقل از «رویترز» نوشته، «آندره لیسنکو» همچنین اعلام کرد، طی عملیات نظامی که در هفته‌های گذشته علیه استقلال‌طلبان صورت گرفته، ارتش موفق شد، ارتباط بین استقلال‌طلبان دونتسک را با استقلال‌طلبان لوهانسک قطع کند تا بدین ترتیب همه چیز برای انجام حمله نهایی مهیا شود. وی اعلام کرد، طبق برنامه اول به دونتسک و بعد به لوهانسک حمله می‌شود. این مقام نظامی به زمان انجام این حمله اشاره نکرد. ارتش نارنجی اوکراین طی هفته‌های گذشته با حمایت‌های آمریکا و غرب و با استفاده از سلاح‌های ممنوعه موفق به قتل عام استقلال‌طلبان شدند. چندی پیش وزیر دفاع اوکراین گفته بود، موفق شده است طی یک عملیات نظامی 1000 نفر از استقلال‌طلبان را به قتل برساند!
از سوی دیگر، پایگاه خبری «دویچه‌وله» آلمان اعلام کرد، کیف با درخواست آتش‌بس استقلال‌طلبان دونتسک مخالفت کرده است. کیف دلیل این مخالفت را جلوگیری از رسیدن کمک روس‌ها به استقلال‌طلبان عنوان کرده است.
براساس این گزارش، کیف نه تنها با این درخواست موافقت نکرده، بلکه این شهر را ساعت‌ها زیر باران شدید گلوله قرار داد. طبق برخی اخبار رسیده، براثر حملات گسترده خمپاره‌ای به این شهر، علاوه بر کشته شدن شماری از مردم و مخالفان، به بیمارستان شهر نیز خساراتی وارد شد. بسیاری از ساختمان‌های مسکونی نیز در این حملات تخریب شدند. ارتش اوکراین پس از این حملات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، شمار زیادی از مخالفان را به قتل رسانده‌اند. در این بیانیه آمده، شماری از نظامیان ارتش نیز در حملات متقابل استقلال‌طلبان کشته شدند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، اثرات تحریم‌های غرب علیه روسیه که به خاطر بحران اوکراین اعمال شده، در حال بروز است؛ البته در کشورهای غربی. «هاینز کریستین استراش» رهبر حزب راستگرای آزادی اتریش در این باره اعلام کرد، قطع مبادلات تجاری بین اتریش و روسیه به ویژه در بخش کشاورزی به اتریش آسیب‌زده و این در حالی است که فقط دو روز از قطع ارتباط تجاری این دو می‌گذرد.
براساس این گزارش وی در ادامه افزود: مقام‌های اروپایی به جای دعوت از روسیه برای گفت‌وگو و مذاکره تحریم‌ها را اعمال می‌کنند که این تحریم‌ها بخش کشاورزی را به ورطه نابودی می‌کشاند. مقام‌های اروپایی تنها به فکر کاهش تبعات منفی این تحریم‌ها هستند.
این مقام ارشد سیاسی اتریش در ادامه تأکید کرد: تنها راهی که اجازه تشدید اوضاع در روابط با روسیه را نمی‌دهد این است که اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر تحریم‌ها را لغو کرده و به ابزارهای سیاسی بازگردد.
رهبر حزب آزادی اتریش گفت: روش‌های جنگ سرد برای حل و فصل تنش‌ها در قرن 21 دیگر قابل قبول نیست. علاوه بر این وی ضمن انتقاد از مقام‌های اوکراینی گفت: تهدید به توقف انتقال گاز طبیعی از روسیه به اروپای مرکزی توهین به متحدان اوکراین است. به گزارش تسنیم، پیش از این نیز کشورهای اروپایی نگرانی خود نسبت به عواقب راه‌اندازی جنگ اقتصادی با روسیه را ابراز داشته‌اند. روسیه به تازگی در واکنش به تحریم‌های غرب، واردات مواد غذایی و کشاورزی از غرب را ممنوع اعلام کرد. روسیه دیگر گوشت قرمز، ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات، آجیل، پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی را از اروپا، کانادا، استرالیا و نروژ وارد نمی‌کند. قرقیزستان از جمله کشورهایی است که برای صادرات این محصولات به روسیه اعلام آمادگی کرده است.