kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها:

تحریم‌ها تا سوم اسفند لغو نشود بازرسان آژانس را اخراج می‌کنیم

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها به‌ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.


سرویس سیاسی-

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، اظهار داشت: اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.
امیرآبادی فراهانی افزود: در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها تا تاریخ ذکر شده (سوم اسفند)، جمهوری اسلامی ایران حتماً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، این موضوع قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت موظف به اجرای آن است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: ما یک فرصت یک ماهه به آمریکایی‌ها داده‌ایم و دوم بهمن ماه دولت جدید آمریکا مستقر می‌شود، آنها تا سوم اسفند فرصت دارند اقدامات خود را برای رفع تحریم‌ها انجام دهند در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران پای منافع ملت خود خواهد ایستاد.
امیرآبادی با‌اشاره به اینکه هدف اصلی برجام رفع تحریم‌ها بود که این امر اتفاق نیفتاد، تاکید کرد: تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود هیچ دلیلی برای اجرای تعهدات خود نمی‌بینیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً اجرای تعهدات، بدون رفع تحریم‌ها به ضرر ملت ایران است و تاکنون از این موضوع ملت ایران خسارات دیده و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز هیچ ضرری نکرده‌اند.
تحریم‌ها باید فوری و کامل برداشته شود
رهبر معظم انقلاب- 19 دی- فرمودند:«در مورد برجام ما اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا نداریم، مهم این است که تحریم‌ها باید فوری و کامل برداشته شود».
ایشان در ادامه تاکید کردند:«این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است. اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد».
مقام معظم رهبری، تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و گفتند:«عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است».
تعهد در برابر تعهد
ایشان افزودند:«البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به‌صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود».
ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه در قانونی که اخیرا در مجلس مصوب شد و دولت در حال اجرای آن است تاکید به لغو تحریم‌ها شده است، اظهار داشت:«طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است اگر در زمان معین تحریم‌ها لغو نشود تعهدات برجامی کشورمان نیز کاهش پیدا خواهد کرد».
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند.
این قانون که مشتمل بر ۹ ماده و دو تبصره است در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ پس از رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در همان روز (۱۲ آذرماه) به تایید شورای نگهبان رسید. پس از آن محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.
پس از آن علیرغم جنجال‌ها و فضاسازی‌های برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای درباره طرح اخیر مجلس درباره لغو تحریم‌ها، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای به حاشیه‌سازی‌ها در این خصوص واکنش نشان داد و تاکید کرد که اقدام مجلس با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.
در بخشی از این بیانیه تاکید شد:«حدود دو ماه قبل، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را که جمعی از نمایندگان محترم مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشست‌های شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه کردند. شورا نیز ضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان محترم مجلس در ارائه و تصویب طرح‌های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع‌بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ شد».
نکته قابل توجه اینجاست که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با عصبانیت و نگرانی به مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها اعتراض کرد و در اقدامی مداخله‌جویانه و گستاخانه مدعی شد که دولت روحانی نباید این قانون را اجرا کند.
در همین رابطه پمپئو بیانیه‌ای گستاخانه در واکنش به مصوبه مجلس ایران برای لغو تحریم‌ها صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: ایالات متحده آمریکا قانونی که به تصویب مجلس ایران و شورای نگهبان رسیده را محکوم می‌کند. این مصوبه چیزی جز جدیدترین ترفند رژیم برای استفاده از برنامه هسته‌ای‌اش جهت ارعاب جامعه بین‌المللی نیست.
تروئیکای اروپا نیز در اقدامی خصمانه، موضع مشابهی اتخاذ کرد. علت این عصبانیت و نگرانی کاملا آشکار است؛ چرا که این مصوبه، دولت و وزارت خارجه را در مقابل عهدشکنی و گستاخی طرف غربی در موضع قدرت قرار می‌دهد. این مصوبه، ابزار قدرت در اختیار دولت قرار داد و به همین خاطر جیغ طرف عهدشکن به هوا برخاست.
لازم به ذکر است که آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، 4 دی ماه به تصویب هیئت وزیران رسید.
در پانزدهم دی‌ماه نیز بالاخره بعد از ماه‌ها انفعال و مماشات دولت با بدعهدی و پیمان‌شکنی غربی‌ها، دولت در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها، از آغاز تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در فردو خبر داد.
آغاز غنی‌سازی 20 درصد در ایران، خشم آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا را در پی داشت.
آمریکا در کنار تروئیکای اروپا جزو بدهکارهای برجام است. این کشورها از اولین روز اجرای برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
از اردیبهشت 97، آمریکا به‌طور رسمی و اروپا نیز به‌طور عملی از برجام خارج شد. حالا بدهکارهای برجام به‌جای تلاش برای جبران بی‌عملی‌های خود، ژست طلبکار به خود گرفته است.اروپا در برجام 11 تعهد داشت که تاکنون به هیچکدام از این تعهدات عمل نکرده است.
فریب لبخند اروپایی‌ها را نخوریم
کمال خرازی، رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی درباره برخورد با زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی در برجام، عنوان کرد: با خوش‌وبش و لبخند و روابط ظاهری نباید فریب خورد.
وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: وقتی خاطرات خودم را از زمانی که در وزارت امور خارجه بودم مرور می‌کنم می‌بینم در همان موقع روابط ما با اروپایی‌ها خیلی نزدیک شده بود و رفت و آمدهایمان خیلی نزدیک بود؛ ولی در عین حال با تمام اینها از شیطنت‌هایی که داشتند دست برنداشتند.
وی افزود:‌ قول می‌دادند ولی به قول خود عمل نکردند. در همان زمان هم نیامدند که برای سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی در ایران کارهای جدی انجام دهند. کارهای زیادی انجام شد، ولی نه در آن حدی که تحول جدی رخ دهد و حضور اینها در کشورمان دائمی‌تر شود.
گفتنی است مصوبه اخیر مجلس، محاسبات طرف عهدشکن را به‌هم ریخت و این پیام را داد که دیگر عهدشکنی و بی‌عملی در برجام، بدون هزینه نخواهد بود.