kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
درخشان:

مشکلات گازی اخیر به برنامه‌های توتال در پارس جنوبی مربوط است

استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه علامه گفت: مشکلات گازی اخیر صرفا به دلیل افزایش تقاضا نیست بلکه عمدتا به خاطر افت فشار گاز در فازهای پارس جنوبی و تاثیر برنامه‌های توتال است.



به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود درخشان در رادیو اقتصاد با ‌اشاره به دلیل مشکلات گازی اخیر در کشور خاطرنشان کرد: بنده از زمان دولت دوم خاتمی در مورد حساس‌ترین بخش اقتصاد که انرژی بود با کمک مرحوم سعیدی که از بزرگ‌ترین صاحب‌نظران مخازن نفتی کشور و مسئول نظارت بر مخازن نفت و گاز قبل از انقلاب بود پیش­‌بینی کردیم که ایران علیرغم مخازن فوق عظیم پارس جنوبی تا چند سال دیگر دچار مشکلات جدی می‌شود.
وی افزود: بنده در سال 85 برای بسیاری از مسئولان سخنرانی کردم. آن زمان بنده به عنوان مشاور در معاونت علمی و فناوری در مسائل نفت و گاز بودم و گفتم که ما در 1400 دچار مشکلات جدی گازی خواهیم شد اما هیچ کس توجه نکرد.
استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: این بحران گازی که به وجود آمده صرفا به دلیل افزایش تقاضا نیست بلکه عمدتا به خاطر افت فشار گاز در فازهای پارس جنوبی است و بنده تصور می‌کردم که این افت فشار از سال 1400 شروع می‌شود اما دیدیم که از سال 1399 شروع شده است. البته بحث افت فشار پارس جنوبی را تا به الان مسکوت گذاشته‌اند. الان هم وزارت نفت عمق فاجعه را بیان نکرده است. این افت فشار به دلیل بهره‌برداری غلط از پارس جنوبی رقم خورده است.
درخشان خاطر نشان کرد: زمانی که پارس جنوبی کشف شد همین شرکت توتال هم برای ایران و هم قطر برنامه‌ریزی کرد و علت مشکلات اخیر به برنامه‌ریزی آنها برمی­‌گردد. نکته جالب ماجرا اینکه تا همین اواخر آقای زنگنه برای اجرای پروژه فاز 11 از شرکت توتال دعوت می‌کرد و مجدد به آنها خوش‌آمد می‌گفت، در حالی که توتال بود که این بلا را در پارس جنوبی به سر ما آورده بود. مشکل کشور ما این است که مسئولان دلواپس مردم نیستند و هیچ کوششی برای اصلاح ساختار اقتصاد نمی‌کنند.
استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه به اعتقاد بنده بیماری فعلی اقتصاد ایران طولانی و مزمن است، افزود: البته متاسفانه دولت ما از سریال برجام دست برنمی‌دارد و مردم را هفت سال سرگرم دیدن آن کرده است. الان هم بعد از جنایات آمریکا و به شهادت رساندن سردار دلها و دانشمندان کشور، هنوز دولت می­‌گوید از پای این سریال بلند نشوید، قسمت­‌های خوب سریال برجام دارد اتفاق می‌افتد. به نظر من باید هم‌اکنون از ظرفیت مجلس‌مان که حرف‌­های انقلابی می‌زند به خوبی استفاده شود.
درخشان ادامه داد: آن شاه نادان می‌خواست با این دلارهای نفتی به دروازه‌های تمدن بزرگ برسد و نمی‌­فهمید و برخی امروزی­‌ها هم نمی‌فهمند که بزرگ­ شدن کشور از درون است نه بیرون. متاسفانه این واژه سرمایه­‌گذاری خارجی و انتقال فناوری را با برداشت غلط در مغز ما کردند و ما دانشگاهیان هم در کلاس‌­ها گفتیم و این دانشجویان بعدا مشاوران مدیران کشور شدند و به مسئولان گفتند و مسئولان هم الان به رویاپردازی خودشان مشغول هستند.
وی تصریح کرد: بنده قراردادهای نفتی از زمان دارسی تا IPC را یک به یک  مطالعه کردم. تا به حال یک فناوری در این چارچوب منتقل نشده و در IPC هم همینطور است.
استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه علامه گفت: مگر اینکه فناوری را به این معنا ترجمه کنیم که مثلا پیچ و مهره دستگاه را چگونه باید ببندیم. شما این دستگاه را از هر کجا بگیری یک کسی را می‌آورند تا آموزش نحوه کار بدهند. آموزش نحوه کار که انتقال فناوری محسوب نمی‌شود. انتقال فناوری یعنی روش مدیریت مخازن و نحوه ساخت پالایشگاه‌ها را یاد بدهند و مواردی از این دست.
درخشان تصریح کرد: دلیل تداوم ناکامی اقتصادی کشور بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی این است که دولت تدبیر و امید، توجهش را به ایجاد رابطه با آمریکا متمرکز کرده است و از اقتصاد ملی غافل شده. شما بفرمایید در این دولت چه برنامه اساسی در راستای خنثی­ کردن آن برنامه­‌های تحت عنوان تعدیل اقتصادی انجام شد؟ این برنامه‌­ها از دولت اول هاشمی از سازندگی شروع شد و دیکته­‌هایی است که صندوق بین­‌المللی پول به دولت‌های ما تحمیل کرده است.