kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پیاده‌نظام رسانه‌ای دشمن با تحریف و سانسور مشغول کار است!

روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی با عنوان «تلاش‌های شرق و غرب برای تقویت برجام» نوشت: شرق و غرب سخن از برجام را در دستور کار خود قرار‌داده‌اند. با پیروزی جو بایدن در آمریکا و تقویت احتمال بازگشت آمریکا به توافق برجام حالا بسیاری از کشورهای جهان و مؤثر در این توافق اعلام کرده‌اند که باید تلاش کنند تا برجام حفظ شود. این در حالی است که عده‌ای از مخالفان دولت دست‌به‌کار شده‌اند تا مانع از احیای برجام شوند.


سرویس سیاسی-

در ادامه مطلب آمده است: چندی پیش نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل که از چهره‌های ضدایرانی در دولت دونالد ترامپ به حساب می‌آمد با اشاره به این‌که بایدن می‌خواهد به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازگردد مدعی شد که بازگشت جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به برجام اشتباه بزرگی است. همین حضور بایدن و تقویت احتمال بازگشت آمریکا باعث شده تا کشورهای مختلف به تکاپو بیفتند.
ذوق‌زدگی و خوش‌خیالی روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی از بازگشت بایدن به برجام در حالی است که بایدن همین دیروز در مصاحبه با شبکه سی ان ان، با انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران ازجمله خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، گفت: «نقطه پایانی این است که ما به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی ندهیم. او (ترامپ) از (توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به دست بیاورد، [ولی] چه‌کاری انجام دادند؟ آیا چیزی عایدشان شد؟ آنها (ایران)، توان هسته‌ای خود را افزایش دادند. هم‌اکنون به امکان دستیابی به مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر هستند به‌علاوه مسئله موشکی هم هست.»
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز چند روز پیش در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس اعلام کرد که احتمال بازگشت آمریکا به برجام تحت ریاست جمهوری بایدن وجود دارد؛ به‌شرط آنکه تهران از نقض تعهدات هسته‌ای خود دست بکشد. وی با طرح این مسئله که برلین همانند واشنگتن با آنچه «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، برنامه موشک‌های بالستیک و تهدید این کشور علیه اسرائیل» خوانده شد، مشکل دارد، گفت: ما باید به همراه ایران و آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کنیم تا ببینیم که آیا می‌شود که این توافق را به‌گونه‌ای توسعه دهیم که دیگر مشکلات را نیز شامل شود یا نه.
مدعیان اصلاحات همچنان مشغول دلخوشی به بایدن و شرطی‌‌سازی اقتصاد
عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اگر طرف آمریکایی اعلام می‌کند که به برجام بازخواهد گشت و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و ایران نیز با احیای برجام موافق است، باید این امر نهایی شود. اگر تحریم‌ها برداشته نشود ایران با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه خواهد شد. نباید این مسئله را به انتخابات و جناح‌بندی‌ها ربط داد. این یک مسئله ملی است، زیرا مردم امروز در فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر اینکه امروز مردم تحت‌فشار قرار گرفته‌اند، بلکه به علت نداشتن منابع مالی کافی که دولت نیز بارها به آن اشاره کرده، امروز نفوذ منطقه‌ای ایران نیز کاهش پیدا کرده است.»
فرجی راد در ادامه گفت: «فلذا منابع مالی و اقتصاد سالم مشکل‌گشاست و اولین کاری که مسئولان مجلس و دولت انجام می‌دهند باید این باشد که برجام را عملیاتی کنند و اقتصاد را به‌واسطه آن سامان داده و سیستم بانکی کشور را از تحریم نجات دهند. اگر این اتفاقات رقم نخورد، ایران ازنظر اقتصادی، ژئوپولتیک و نفوذ منطقه‌ای که دارد جلوتر نخواهد رفت».
جو بایدن در ماه‌های اخیر در اظهارات جداگانه صراحتاً تأکید کرده است که به شرطی به برجام بازخواهد گشت که اولاً ایران در ابتدا، کاهش محدودیت‌های خود را لغو کند و ثانیاً مذاکرات حول توان موشکی و قدرت منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران کلید زده شود. این موضع‌گیری دقیقاً عین اظهارات ترامپ و پمپئو درباره برجام است.
در این میان بایدن همانند اوباما و ترامپ به‌هیچ‌عنوان درباره لغو تحریم‌ها سخنی نگفته است و صرفاً وعده‌های نسیه در مقابل اقدامات نقد مطرح شده است.
کارشناسان و صاحب‌نظران بارها تأکید کرده‌اند که 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت نهادهای اجرایی و فقط 20 الی 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم‌هاست.
بااین‌حال، مدعیان اصلاحات همچنان رویکرد خسارت‌بار شرطی‌‌سازی معیشت مردم و گره زدن اقتصاد کشور به مذاکره و توافق با آمریکا را دنبال می‌کنند.
برجام برای آمریکا و بایدن مُرده است
روزنامه شرق در گزارشی نوشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی با توماس فریدمن، تحلیلگر نیویورک‌تایمز به تشریح مواضعش درباره دیپلماسی آتی دولتش با ایران و به‌ویژه در زمینه توافق هسته‌ای پرداخت.»
این نوشتار در ادامه آورده است: «بایدن، در پاسخ به این سؤال که آیا به دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای ایران که پیش‌ازاین در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان منتشر کرده بود، پایبند است یا نه، گفت: سخت خواهد بود اما بله.»
اما نکته مهم و قابل‌تأمل این گزارش آنجاست که شرق نوشته است: «بایدن ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در تارنمای سی‌ان‌ان در ارتباط با بازگشت به برجام در مقاله‌ای نوشته بود: «اگر ایران به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آمریکا به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به این توافق بازخواهد گشت» و تحریم‌هایی را که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده بود، لغو کند»
به جملات بایدن دقت کنید؛ اگر ایران به تعهدات برجامی‌­اش بازگردد آمریکا به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به این توافق بازخواهد گشت. در ادامه جمله‌ای که شرق آورده مبنی بر اینکه تحریم‌های دوره ترامپ را لغو کند، گویا ادعای این روزنامه است. چراکه اگر در شمار جملات بایدن بود در گیومه قرار می‌گرفت.
اما نکته این است که آمریکا در زمان اوباما به تعهداتش عمل نکرد و در زمان ترامپ به‌طورکلی زیر میز زد و از برجام خارج شد آن‌هم درحالی‌که ایران پیش از موعد تمام تعهداتش را انجام داد. در چنین شرایطی آمریکا در موضعی نیست که برای ایران تعیین تکلیف کند که اگر ابتدا ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد بعد آمریکا به برجام بازمی‌گردد! به‌طورقطع این آمریکا است که ابتدا باید حسن نیست خود را نشان دهد. دیگر آنکه به‌صورت بسیار زیرکانه‌ای بایدن برای بازگشت به برجام شرط گذاشته است: «به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی» این یعنی برای آمریکا آن برجام پیشین مرده است و آنها به توافقی دیگر فکر می‌کنند که برجام تنها نقش سکوی آغاز آن را دارد.
اما اینکه بایدن به چه چیزی فکر می‌کند در گزارش شرق به‌وضوح روشن است: «بایدن اکنون در قامت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این گفت‌وگو افزود: ببینید، بحث زیادی درباره موشک‌های نقطه‌زن و طیف دیگری از چیزهایی وجود دارد که موجب ثبات‌گرایی منطقه می‌شوند اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به کمی ثبات در منطقه توافق درباره برنامه هسته‌ای [ایران] است.»
تقطیع موضع بایدن در تیتر ارگان دولت
ارگان دولت در شماره روز پنج‌شنبه، با برش و تقطیع موضع بایدن در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مبنی بر بازگشت سخت به برجام، تیتر زد: «به برجام بر می‌گردیم» این در حالی است بایدن در این مصاحبه عنوان «سخت» را برای توصیف نحوه بازگشت به برجام به کار برده است اما در تیتر ارگان دولت حذف شده است. در گزارش روزنامه دولتی ایران آمده است: «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در نخستین موضعگیری اش درباره برجام بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، که در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» صورت گرفت، بار دیگر بر موضع بازگشت به برجام تاکید کرد و در عین حال آن را کاری دشوار دانست. به گزارش ایرنا، «بایدن» در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز به موضع خود مبنی بر اینکه اگر ایران به تبعیت از برجام بازگردد، آمریکا هم به توافق بازمی‌گردد و تحریم‌ها را لغو می‌کند، پایبند هست یا نه، گفت: «سخت خواهد بود، اما بله.»
غش‌وریسه رفتن این طیف به نفع بایدن در حالی است که روزنامه کریستین ساینس مانیتور (نزدیک به دموکرات‌ها) تأکید کرد بایدن قصد دارد از اهرم‌های فشار استفاده شده توسط ترامپ برای وادار کردن ایران به مذاکره در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران استفاده کند.
دموکرات‌ها و مشاوران بایدن بارها تأکید کرده‌اند بازگشت به برجام را مشروط به پذیرش شروط و مذاکرات جدید درباره (محدود کردن) توانمندی نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران می‌دانند، و حال‌آنکه تعهدات برجامی دولت آمریکا (اوباما) بلاشرط بوده است. آنان ضمناً گفته‌اند برجام را کافی نمی‌دانند و انجام تعهدات خود در آن را مشروط به تغییرات جدید در برجام و افزودن بر تعهدات ایران می‌دانند.