kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷

همه افراد جو بایدن یکی صهیونیست‌تر از دیگری




گرد آوری و ترجمه: سبحان محقق

اشاره
کابینه« جو بایدن» در حال شکل گیری است و اکثر اعضای آن، گرایشات شدید صهیونیستی دارند و دین شماری از آنها نیز یهودی است. در ارتباط با این مسئله که از یک طرف، یهودیان در آمریکا جمعیت زیادی ندارند و به کمتر از یک درصد می رسند، ولی از طرف دیگر، شمار زیادی از مقامات کاخ سفید تاکنون یهودی بوده و یا اکثریت قریب به اتفاق آنها، گرایش‌های صهیونیستی داشته اند، سؤالی است که تا کنون جواب های درستی به آن داده شده است. در مطلب حاضر، ابتدا ضمن فهرست کردن شماری از این علت ها، اعضای احتمالی کابینه بایدن و پست های قبلی آنها، ذکر می شوند و در خصوص مناسبات نزدیک برخی از کلیدی‌ترین چهره های کابینه آتی بایدن نیز مطالبی آورده شده است.
سرویس خارجی


مقدمه
در ارتباط با علل حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها، تاکنون حرف‌های زیادی زده شد؛ مثلا گفته‌اند که اولین مهاجران به قاره آمریکا(1654م.)، «پیوریتن»(فرقه‌ای مسیحی) بوده‌اند و اینها قائل به برتری قوم یهود هستند، اقتصاد و رسانه آمریکا در انحصار یهودیان قرار دارد، پایه سلطه آمریکا بر غرب آسیا و جهان اسلام، موجودیت اسرائیل است، ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای است که اسرائیل لابی‌های قدرتمندی چون «آیپک» در درون آن دارد، «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهور دوران جنگ جهانی دوم آمریکا، حامی تشکیل اسرائیل بوده است، ایده تشکیل رژیم نامشروع اسرائیل، تحت فشار آمریکا به سازمان ملل در 1948م. محقق شده است، منشاء شکل‌گیری آمریکا و اسرائیل، مشابه هم است(آمریکا و اسرائیل را انگلیسی‏ها به وجود آورده‌اند و این دو رژیم با اشغال سرزمین‌های دیگر و نابودی و ستم علیه مردم بومی، شکل گرفته‌اند)، مرگ «کندی» کار اسرائیلی‌ها بوده است و به سایر سیاستمداران فهمانده شد که مخالفت با اسرائیل، سرنوشت مشابهی را برای آنها رقم می‌زند، پول صهیونیست‌ها در انتخابات آمریکا جایگاه ویژه‌ای دارد،...
در اینجا، بحث ما چیز دیگری است و
می‌خواهیم بدانیم که اولا، ترکیب کابینه آتی آمریکا، از چه کسانی تشکیل می‌شود و این افراد چه پست‌هایی تاکنون داشته‌اند و ثانیا، مناسبات میان چهره‌های اصلی کابینه بایدن و رژیم صهیونیستی، تا چه حد است.
افراد بایدن
* آنتونی بلینکن، وزیر خارجه. پست‌های سیاسی او در گذشته، به ترتیب زیر بوده است:
- معاون وزیر خارجه (2015-2017)
- مشاور معاون امنیت ملی(2013- 2015)
- مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور(2009-2013)
* جانت یلین، وزیر خزانه‌داری. او سابقا رئیس‌فدرال رزرو بوده است.
* آلجاندرو مایورکا، وزیر امنیت داخلی.پست‌های سیاسی مایورکا تا کنون به ترتیب زیر بوده است:
- معاون امنیت داخلی وزیر خارجه
- مدیر خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا(2009-2013)
- وکیل دولت در ناحیه مرکزی کالیفرنیا(1998-2001)
* جک سالیوان، مشاور امنیت ملی. سالیوان این پست‌ها را داشته است:
- مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور(2013-2015)
- مدیر برنامه‌ریزی و تعیین
خط مشی(2011-2013)
* ران کلین، رئیس‌کاخ سفید.پست‌های سابق ران کلین به قرار زیر است:
-هماهنگ‌کننده پاسخ ابولا در کاخ سفید(2014-2015)
-رئیس‌کارکنان وابسته به جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور(2009-2011)
- رئیس‌کارکنان ال گور معاون رئیس‌جمهور(1995-1999)
ُُُُُُُُُُ*آوریل هینس، مدیر امنیت ملی.
پست‌های سابق وی به ترتیب زیر است:
- مشاور معاون امنیت ملی(2015-2017)
- معاون مدیر آژانس اطلاعات مرکزی(سیا) آمریکا(2013-2015)
*جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آب و هوا. او قبلا پست‌های زیر را داشته است:
- وزیر خارجه آمریکا(2013-2017)
- سناتور ایالت ماسوچوست در سنای آمریکا(1985-2013)
- نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا(2004)
- معاون فرماندار ماساچوست (1983-1985)
* لیندا توماس‌گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل. پست‌های پیشین وی به قرار زیر است:
- دستیار امنیتی دولت در امور آفریقا(2013-2017)
- مدیرکل سرویس خارجی آمریکا(2012-2013)
- سفیر آمریکا در لیبریا(2008-2012)
تونی بلینکن
بر اساس گزارش‌هایی که از آمریکا می‌رسد، کسی که پست وزارت خارجه آمریکا را اشغال خواهد کرد، یکی از این دو نفر هستند؛ تونی بلینکن و سوزان رایس. در ادامه، ضمن اشاره مختصر به زندگینامه این دو نفر، گرایشات صهیونیستی آنها را مورد دقت و کنکاش قرار می‌دهیم.
بلینکن متولد ۱۶ آوریل ۱۹۶۲ در نیویورک است. وی از پدر مادری یهودی به دنیا آمده و در سال ۱۹۷۱ به دنبال طلاق مادر از پدر، وی به همراه مادرش راهی فرانسه شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در‌هاروارد و در رشته حقوق
پشت سر گذاشت.
بلینکن از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ در شورای امنیت ملی آمریکا حضور داشته و همچنین، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور اروپا و کانادا بوده است. آشنایی نزدیک بلینکن با بایدن از سال ۲۰۰۲ آغاز شد. در سال ۲۰۰۲ وی به عنوان مدیر دفتر کمیته روابط خارجی سنا منصوب شده و تا سال ۲۰۰۸ در این سمت بوده است. در سال ۲۰۰۸ وی در کمپین انتخاباتی بایدن حضور داشت و عضوی از تیم انتقالی اوباما-بایدن بود.
از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وی به عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در خدمت اوباما بود. در این مدت وی در طراحی استراتژی آمریکا در قبال افغانستان، پاکستان و ایران فعالیت داشت.
وی همچین، از طراحان اصلی استراتژی آمریکا در قبال سوریه بود. در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ اوباما اعلام کرد که بلینکن را نامزد معاونت وزارت خارجه می‌کند. وی با ۵۵ رأی موافق در برابر ۳۸ رأی مخالف از سنا به این مقام رسید.
بلینکن در سابقه خود، زمانی که در شورای امنیت ملی تحت رهبری اوباما و به عنوان معاون وزیر امور خارجه فعالیت داشت، از مشارکت قوی‌تر آمریکا در جنگ سوریه حمایت می‌کرد. بلینکن در سال ۲۰۱۵ نیز از حمله ائتلاف سودی به یمن حمایت
کرده بود. او همچنین از حامیان بایدن در موضوع حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بوده است. بلینکن همچنان معتقد است که دیپلماسی باید «با قدرت بازدارندگی تکمیل شود» و «می‌توان از نیروی نظامی به عنوان یک وسیله ضروری برای داشتن یک دیپلماسی مؤثر استفاده کرد».
بلینکن و رژیم صهیونیستی
بلینکن 58 ساله، یک یهودی، دوست رژیم صهیونیستی و دشمن ایران است. او که از اعضای ارشد کمپین انتخاباتی بایدن بوده، پیامش در دوره تبلیغات انتخاباتی به یهودیان رای‌دهنده آمریکایی این بوده که «دونالد ترامپ» دوست خوبی برای اسرائیل نبوده است، زیرا او به جایگاه بین‌المللی آمریکا آسیب رسانده و با این اقدام خود، به جایگاه یهودیان نیز لطمه زده است.
بلینکن همچنین، با بیان این جمله که بایدن « حمایت نظامی از اسرائیل را با هیچ تصمیمی که اسرائیل اتخاذ می‌کند، گره نخواهد زد»، نشان داده است که رئیس‌جمهور تا چه‌اندازه حامی رژیم نا مشروع صهیونیستی خواهد بود.
رفتار بلینکن در قبال ایران نیز بسیار خصمانه است؛ او در سال 2015 برای امضای قرارداد هسته‌ای(برجام) اوباما در کنگره آمریکا، نقش کلیدی داشته است و در طول تبلیغات انتخاباتی بایدن نیز بارها گفته است که تصمیم ترامپ مبنی بر خارج شدن از برجام در سال 2018، خطر را برای اسرائیل از جانب ایران کمتر نکرده‌، بلکه بیشتر کرده است.او ماه گذشته به نشریه «جویش اسنایدر» گفته بود که حتی اگر برجام به شکلی تجدید شود و تحریم‌های هسته‌ای ایران معلق گردد، تحریم‌های غیر هسته‌ای را به عنوان یک حصار مستحکم علیه ایران‌، ادامه خواهد یافت ».
سوزان رایس و صهیونیسم
از سوزان رایس نیز در فهرست کابینه بایدن نام برده شده و رسانه‌ها نام او را هم به عنوان وزیر خارجه آمریکا، ذکر می‌کنند. رایس که در دوران اوباما‌، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سپس، مشاور امنیت ملی آمریکا بوده است، روابط چندگانه‌ای با رژیم صهیونیستی دارد. نخستین دیدارش از فلسطین اشغالی، به سال 1979 بر می‌گردد، زمانی که 14 سال بیشتر نداشت. رایس سال 2015 در آیپک(آمریکا) با یاد آوری این سفر به فلسطین اشغالی گفت: «ما در یاد واشم، سرمان را به نشانه‌اندوه، پایین آوردیم. ما در راه‌های باریک شهرقدیمی(بیت المقدس) قدم زدیم، از ماسادا بالا رفتیم، در دریای مرده شنا کردیم و در کیبوتس میوه چیدیم. نخستین خاطراتم از اسرائیل، در روح من حک شده است.»
رایس در سال 2009 به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل انتخاب شده است. او در کتابش [تحت عنوان] عشق دشوار‌، به یاد می‌آورد که در سازمان ملل توجه بسیار زیادی به اسرائیل می‌شده و «بخش اعظم این توجه‌ها، نادرست و به طور فزاینده‌ای منفی بوده است». او اضافه می‌کند که وظیفه‌اش، « ایستادگی و حمایت از اسرائیل در برابر حملات علیه مشروعیت و امنیت آن بوده است». رایس این را هم به عنوان کارنامه درخشان خود، متذکر می‌شود که مقابل تلاش‌های فلسطین برای عضویت در
سازمان ملل ایستاده است.
کاملا هریس و رژیم اسرائیل
از کاملا هریس نیز به عنوان معاون رئیس‌جمهور نام برده می‌شود. او هم مثل بلینکن، یک صهیونیست تمام عیار است.
هریس 56 ساله‌، که فرزند طلاق از مادر هندی و پدر جامائیکایی است، در دانشگاه‌هاروارد در رشته علوم سیاسی و اقتصاد درس خوانده است. او پس از بازگشت در سال 1989دکترای حقوق گرفت و در آلاباما دفتر وکالت زد و مشغول فعالیت شد. پس از مدتی، او دادستان کالیفرنیا شد و در سال 2014 با یک فرد یهودی
ازدواج کرد. در ارتباط با گرایشات صهیونیستی هریس، یک روزنامه‌نگار به نام «ران کامپیس»، گفت او «آیپکی‌تر از جی استریت» است. آیپک قوی‌ترین گروه صهیونیستی ذی‌نفوذ در آمریکاست.
هریس بیش از یکبار در فلسطین اشغالی به سر برده است. در سال 2017 او با گروهی از فعالان صهیونیست، در یک ضیافت صهیونیستی به نام «شام شابات» حضور یافت، و در این مراسم با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، دیدار و از مناطقی مثل
«دیوار غربی»، «یاد واشم»، «دادگاه عالی» و دانشگاه قدس دیدن کرده است. هریس طی یک سخنرانی در آیپک گفت: « من طی سال‌های رشد خودم در «بی اریا»، صندوق ملی یهود را به یاد می‌آورم، این صندوق جهت کاشت درخت در اسرائیل، اعانه جمع‌آوری می‌کرد. سال‌ها بعد، وقتی که من برای نخستین بار از اسرائیل دیدن کردم، میوه‌های آن تلاش‌ها و ابتکارها را دیدم، ابتکارهایی که واقعا باعث شدند در بیابان شکوفه ببار آید. او افزود: من در مناظر، صداها و شمیم «جروزالم»
[بیت المقدس] در آمیختم».
کریس کانز
کریس کانز سناتور ایالت دلاور، روابط نزدیکی با بایدن دارد و او را مرشد خود می‌داند.«‌هالی سویفر»، مدیر اجرایی شورای یهودیان دموکرات آمریکا،که به مدت چهار سال به عنوان مشاور سیاست خارجی کانز خدمت کرده‌، به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفته است که این سناتور «متفکر فوق‌العاده» در حوزه سیاست خارجی است. وی افزود: کانز به ارزش‌های روابط آمریکا و اسرائیل واقف بوده و قویا حامی حفظ امنیت اسرائیل است. به گفته سویفر، کانز به این دلیل از برجام حمایت کرد که فکر می‌کرده برجام حافظ منافع آمریکا و اسرائیل است. سویفر گفت: در سال 2016 و در پی توافق هسته‌ای با ایران، کانز به همراه سناتور «لیندسی گراهام»، با ارسال نامه‌ای برای اوباما(رئیس‌جمهور وقت)، از وی خواست بیشترین حمایت نظامی از اسرائیل را که در تاریخ سابقه نداشته باشد، به عمل آورد. در همان زمان، «سین کویت» سخنگوی کانز، به نشریه «فارین پالیسی» گفت: « اکنون دیگر این یک امر سری نیست که سناتور کانز در سنای [آمریکا]‌، قوی‌ترین متحد اسرائیل است.»
اسرائیل، خطری ‌برای نسل بشر
گفته‌اند، زمانی که تفنگ اختراع شده بود، چنین تصور می‌شد که دیگر جنگی رخ نخواهد داد؛ زیرا این ابزار جنگی را آن زمان، بسیار مرگبار می‌دانسته‌اند و برخی می‌گفته‌اند که این ابزار جنگی‌، به شکلی نامردانه، آدم می‌کشد! اما اکنون که بیش از چهار قرن از اختراع تفنگ می‌گذرد، می‌بینیم که نه تنها تفنگ جنگ را متوقف نکرده‌، بلکه به آن دامن نیز زده است و علاوه‌بر آن، بشر در استفاده از بمب هسته‌ای، که میلیون‌ها بار مخرب‌تر از تفنگ است، تردیدی به خود راه
نداده است. از روایت بالا، این نتیجه مهم را می‌توان گرفت که مرگبار و ویرانگر بودن یک سلاح، عامل استفاده نکردن از آن، نخواهد بود، و این گرایش‌، نسل بشر را تهدید می‌کند.
بر اساس این کلام معروف که دنیا با کفر باقی می‌ماند، ولی با ظلم باقی نمی‌ماند، یکی از عوامل تداوم جنگ(البته، در شکل دفاعی)، مبارزه با ظلم‌، استثمار و اشغالگری است. این حس و گرایش طبیعی بشری‌، سال‌هاست که در فلسطین و غرب آسیا وجود دارد و در حال حاضر جبهه مقاومت آن را نمایندگی می‌کند. از طرف دیگر، همان طور که اشاره شد، آمریکا در یک چشم‌انداز نا مشخصی، حامی رژیم نامشروع اسرائیل خواهد بود. این تداوم نبرد میان دو جبهه مقاومت و آمریکا، همیشه در شکل نبردهای متعارف باقی نخواهد ماند و احتمالا پای سلاح‌های غیرمتعارف نیز به میان خواهد آمد. بنابر این، بعید نیست که در نبرد آتی میان حامیان فلسطین و حامیان اسرائیل، نسل بشر به خطر بیفتد. در صورت استفاده گسترده از سلاح‌های اتمی، به خاطر گستردگی تشعشعات اتمی، حیات تا سال‌های سال در کره زمین، نا ممکن
خواهد شد.
منابع:
_______
Haaretz-
jewishvirtuallibrary.org-
- The jerosalempost
-Wikipedia
- خبرگزاری‌ها.