kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
خطیب‌زاده:

پاسخ آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده را با حداکثر درد می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر کس تعدی کرده پاسخ خواهد گرفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را متناسب و با حداکثر درد به آمران، طراحان و عاملان ترور شهید فخری‌زاده خواهد داد.



سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره واکنش‌ها به ترور شهید فخری‌زاده عنوان کرد: در شهادت دکتر فخری زاده حجم بالای محکومیت را از کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی دریافت کردیم. در حوزه خلیج‌فارس جز یک کشور بقیه محکوم کردند. برخی با کلمات جدی محکوم و در تماس‌های تلفنی برخی بسیار با شدت این اقدام را محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و متحدان ایران حتی کسانی که متحد ایران نبودند، البته همانطور که وزیر خارجه گفت برخی از کشورهایی که داعیه‌داران حقوق بشر هستند انتظار می‌رفت جدی‌تر محکوم کنند ولی طبیعی است یک سر این داستان به برخی سیاست‌های مورد حمایت خود آنها برگشته است و ضمن اینکه نمی‌توانند محکوم نکنند در عین حال از برخی کلمات استفاده کردند که مورد انتقاد ما بود در باب دعوت به خویشتنداری که از نظر ما دعوت کمتر از انتظار است.
وی با بیان اینکه موج محکومیت ادامه دارد، اظهار داشت: همه به طور جدی می‌دانند انگشت این محکومیت به سمت رژیم‌اشغالگر قدس است.
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سکوت و عدم موضع گیری برخی حکام عرب حکایت از همکاری آنها با رژیم صهیونیستی دارد؟ اظهار داشت: متاسفانه یک کشور تنها در این زمینه موضع نگرفته است و بقیه کشورهای پیرامون و شش کشور از هفت کشور عربی حوزه خلیج‌فارس موضع گرفتند و آن یک کشور هم باید در سیاست‌های خودش تجدیدنظر کند. اگر ردپایی از کسی پیدا شود، همانطور که مقامات کشور‌اشاره کردند هم آمران و هم عاملان مجازات خواهند شد.
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که گفته شده و سیاست قطعی ماست، پاسخ خودش را به آمران و عاملان خواهد داد، متناسب، مستقل و با حداکثر درد برای آنهایی که این کار را صورت دادند. انتظار داریم هر چه زودتر موضع درست اتخاذ شود.
پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی در اولویت ایران
خطیب زاده درباره اظهار گلایه نمایندگان مجلس عراق مبنی بر همکاری نامناسب دولت عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی عنوان کرد: این موضوع در اولویت پیگیری‌های جمهوری اسلامی در تمام سطوح بوده است. رسما بارها به صورت مکتوب، شفاهی و در ملاقات‌ها به دولت عراق گفته شده که مسئولیت قطعی نسبت به این اتفاق دارد. سردار سلیمانی مهمان دولت عراق و به دعوت آنها به این کشور سفر کرده و در خاک عراق مورد حمله تروریستی واقع شده است.
وی با بیان اینکه مسئولیت اصلی متوجه دولت عراق است، همکاری‌های بسیار خوبی از مجاری مختلف داشتیم ولی کافی نبوده‌اما همچنان در سطوح مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم.
بازداشت دیپلمات ایرانی یک توطئه‌چینی بوده
سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر در بلژیک در بازداشت به سر می‌برد، اظهار داشت: درباره دیپلمات ما از همان اول گفتیم اساسا دادگاه و این پروسه قضایی که شروع شده به خاطر مصونیت دولت‌ها و دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیت ندارد و به رسمیت نمی‌شناسیم. به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک طی می‌کند، احترام می‌‌گذاریم.
خطیب‌زاده افزود: گفته‌ایم از جهت شکلی و ماهوی این مسیر و این پروسه کاملا غیرقانونی و غیرمشروع است ولذا به رسمیت نمی‌شناسیم. تا الان دادستانی آنجا درخواستی برای صدور حکم داشته که دادگاه حکمی را صادر نکرده و امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد.
وی گفت: بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود. این کوته‌بینانه است. این یک توطئه‌چینی بوده و ایشان قربانی این توطئه‌چینی است که یک سر آن گروهک منحط منافقین است و یک سر همین کمپین فشار حداکثری بر ایران است. با جدیت و قوت مسیر خود را ادامه می‌دهیم تا از منافع تک تک شهروندان ایران و آقای اسداللهی به خاطر مصونیت‌های که داشته و توسط چندین دولت اروپایی نقض شده، حفاظت کنیم.
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره واکنش بحرین و امارات به ترور شهید فخری زاده در حالی که این دو کشور اقدام به عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، گفت: ما به کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل آشکارسازی کرده‌اند با صراحت گفتیم هر تهدید امنیتی علیه ایران صورت بگیرد، بدون معطلی و لحظه‌ای درنگ پاسخ خواهیم داد. ما به ظن پاسخ نمی‌دهیم به شواهد پاسخ می‌دهیم.