kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

حضور نماینده ولی‌فقیه استان خوزستان در منازل آب گرفته مردم اهواز

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در منازل مردم آسیب دیده و متاثر از بارش‌ها در منطقه کمپلو اهواز حضور و از نزدیک در جریان مشکلات مردم گرفتار در آب قرار گرفت.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در پی بارش‌های شدید طی روزهای گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌های شهر  در شهرهای خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز، آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها مشکلات فراوانی را برای مردم و ساکنان بوجود آورده است.
حجت‌الاسلام سید محمد موسوی نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در منازل مردم آسیب دیده و متاثر از بارش‌ها در منطقه کمپلو اهواز رفت تا از نزدیک وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دهد.
اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز آغاز شده اما مشکلات ناشی از آبگرفتگی شدید که این روزها بازهم‌گریبان‌گیر شهروندان شده، حکایت از عدم برنامه‌ریزی و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری در طول سال‌های گذشته دارد.
بارش شدید باران در چند روز گذشته موجب آبگرفتگی معابر خوزستان ‌بویژه شهرستانهای ماهشهر، اهواز، آبادان، رامشیر، خرمشهر، ایذه و کارون شده است.
گزارش‌ها از ورود آب به تعدادی از منازل، خاموشی یا فرورفتن خودروها در آب، اختلال در حرکت وسایل نقلیه و در راه ماندن عابران خبر می‌دهد.
بنا بر اعلام مدیرعامل هلال احمر خوزستان، ارزیابی خسارت‌ها و امدادرسانی به ساکنان مناطق متأثر از بارش باران در استان در حال انجام است.
شبکه فرسوده فاضلاب و عدم برخورداری از شبکه دفع آب‌های سطحی در بسیاری از شهرهای خوزستان از جمله اهواز همواره مشکلات متعددی را برای شهروندان پدید آورده است.
بنا بر اعلام اداره آبفا اهواز، از مجموع ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب اهواز حدود ۹۰۰ کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده بوده است و هفتاد درصد فاضلاب شهری از ۲۷ نقطه به رودخانه کارون می‌ریزد.
با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز که در روزهای تابستان نیز شاهد جاری شدن فاضلاب در معابر هستند، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ به رئیس‌جمهور دستور دادند تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.
سرانجام بعد از یک سال از صدور این فرمان، تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز که خود به بازنگری اساسی نیاز دارد، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد و عملیات اجرایی آن با عنایت مقام معظم رهبری در راستای تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به ساماندهی وضعیت فاضلاب اهواز و کارون در ۲۱ آبان ماه سال جاری آغاز شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در این خصوص با بیان اینکه احداث شبکه در معابر اهواز نیازمند اعتبارات کلان و عزم ملی است، اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ سیلاب آذرماه ۹۸ ، طراحی و برنامه‌ریزی اجرای طرح ضربتی احداث شبکه‌ دفع آب‌های سطحی  آغاز شد.
وی افزود: با تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری و آبفا اهواز و با نظارت شورای شهر ۵۷ نقطه فوق بحرانی شناسایی شد تا میزان و مدت آبگرفتگی در آنها به حداقل برسد؛ اغلب این پروژه‌های ضربتی در ماه‌های گذشته اجرا شد و بازهم در توان خود و از محل اعتبارات شهرداری در مناطق بحرانی پروژه‌هایی در دستورکار خواهیم داشت.
به گفته حجت‌الاسلام جاسم موسی پور مسئول کمیته آب‌های سطحی شورای شهر اهواز حل اساسی مشکل فاضلاب اهواز در گرو اصلاح حدود ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه ریزشی و فرسوده فاضلاب اهواز و احداث شبکه‌های اصلی و فرعی دفع آب‌های سطحی است؛ مشکل فاضلاب اهواز پس از اجرای کامل طرح جامع حل می‌شود که اجرای آن حداقل سه سال به طول می‌انجامد.
وی گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز و طرح شبکه آب‌های سطحی در اهواز اجرا شده و انتظار می‌رود در سایر شهرهای خوزستان نیز پروژه‌های مشابه صورت گیرد اما مشکلات ناشی از آبگرفتگی شدید که این روزها بازهم‌گریبان‌گیر شهروندان شده، حکایت از عدم برنامه‌ریزی و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری در طول سال‌های گذشته دارد.
۸۰۰ نیروی جهادی
در حال امدادرسانی
به مناطق آسیب‌دیده خوزستان هستند
مسئول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: ۸۰۰ نیروی جهادی برای امدادرسانی در مناطق دچار آبگرفتگی در شهرستان‌های اهواز و ماهشهر وارد عمل شدند.
سرهنگ پاسدار یونس زبیدی، در گفت‌و‌گو با ایرنا در اهواز بیان کرد: در پی بارندگی‌های اخیر و بالا آمدن آب‌های سطحی و فاضلاب در شهرستان‌های اهواز و بندر ماهشهر، گروه‌های جهادی برای امدادرسانی به این مناطق اعزام شدند.
وی افزود: اکنون ۱۳۴ گروه جهادی بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) در مناطق آسیب‌دیده بندر امام خمینی(ره) و به‌ویژه شهر چمران در بندر ماهشهر مشغول امدادرسانی هستند.
وی ادامه داد:  همچنین اعضای ۳۰ پایگاه مقاومت بسیج در شهرستان‌های اهواز و بندر ماهشهر در مناطق مختلف مشغول کمک‌رسانی هستند.
وی گفت: اسکان اضطراری، پخت غذای گرم، تهیه آب‌ ‌آشامیدنی، مواد غذایی و اقلامی نظیر پتو از جمله خدمات گروه‌های جهادی به مردم آسیب‌دیده است.
وی ادامه داد: گروه‌های جهادی علاوه‌بر کمک به تخلیه آب از منازل، در زمینه تعمیر و مرمت منازل آسیب‌دیده نیز اقداماتی را آغاز کرده‌اند.
سرهنگ زبیدی  گفت: پیش از این نیز گروه‌های جهادی زیرپوشش سپاه ولیعصر (عج)، از ماه‌های گذشته در مناطق کم برخورداری نظیر منبع آب اهواز، بازسازی،‌ترمیم و کمک به نیازمندان را آغاز کرده و تا رفع مشکلات عمده مردم در مناطق حضور دارند.
شهرداری اهواز قادر به
دفع آب‌های سطحی نیست
استاندار خوزستان هم با‌ اشاره به اینکه دفع آب‌های سطحی جزو وظایف شهرداری‌ها است گفت: به دلیل ضعیف بودن زیرساختهای شهر اهواز شهرداری قادر به دفع آب‌های سطحی با حجم بالا نیست.
غلامرضا شریعتی افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته بین هشت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های دفع آب‌های سطحی اهواز نیاز است  که این رقم از عهده شهرداری خارج است.
وی اظهار داشت: شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرهای شیب‌دار  نیست به همین دلیل دفع آب‌های سطحی به هنگام بارندگی بسیار سخت است.
شریعتی ادامه داد: به همین دلیل  نیاز به  ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های گسترده است که آب‌های سطحی را جمع‌آوری کنند.
دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای امدادرسانی فوری به سیل‌زدگان خوزستان‌
با دستور رئیس ‌ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نیروهای امدادی و جهادی این ستاد برای کمک به آسیب‌دیدگان بارش‌های اخیر در استان خوزستان، به این مناطق اعزام شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سعید سلیمانی مدیرعامل بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، با حضور در منطقه سیل‌زده درویشیه شهرستان کارون ضمن بازدید از وضعیت منازل آسیب دیده و دیدار با مردم‌، با اعلام این خبر اظهار داشت: از روز دوشنبه و درپی دستور محمد مخبر رئیس‌ ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نیروهای امدادی و جهادی بنیاد احسان با تمام قدرت و توان به این مناطق اعزام شدند.
وی افزود: در این مدت از طرف ستاد اجرایی توزیع 10 هزار بسته بهداشتی شامل ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده، 5 تن برنج، 5 تن مرغ و دیگر اقلام جیره خشک بین آسیب‌دیدگان از آب‌گرفتگی در حال انجام است.
سلیمانی با ‌اشاره به تخریب برخی منازل و وسایل زندگی مردم گفت: احداث دو آشپزخانه در اهواز و یک آشپزخانه در سربندر برای طبخ 50 هزار پرس غذای گرم نیز از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می‌باشد. مدیرعامل بنیاد احسان از راه‌اندازی طرح «مهارت احسان» پس از پایان تخلیه منازل از آب‌گرفتگی خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از پایان این مرحله‌، توسط گروه‌های جهادی متخصص همکار ستاد‌، وسایل آسیب‌دیده مردم این مناطق را تعمیر خواهیم کرد و تا آخرین لحظه عادی شدن شرایط زندگی درکنار مردم این مناطق خواهیم ماند.