kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
بعد از طواف در حرم مطهر رضوی و حرم حضرت معصومه(س)

پیکر مطهر شهید فخری‌زاده امروز تشییع می‌شود

بر اساس تصمیم ستاد بزرگداشت شهید والامقام محسن فخری‌زاده، پیکر پاک و مطهر این شهید عزیز بعد از طواف در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برای آخرین دیدار با امام و مقتدای خود به حرم حضرت امام خمینی(ره) منتقل و امروز دوشنبه تشییع خواهد شد.


سرویس سیاسی-

پیکر شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته کشورمان و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که روز جمعه در ‌تروری ناجوانمردانه به شهادت رسید، دیروز یکشنبه در حرم حضرت معصومه(س) طواف داده شد.
پس از انجام طواف پیکر شهید فخری‌زاده، آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید بر پیکر وی نماز اقامه کرد.
این آئین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با حضور بهرام سرمست استاندار قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س)، فرماندهان نظامی و انتظامی ‌و شماری از مسئولان استان برگزار شد.
طواف و نماز بر پیکر این دانشمند برجسته کشورمان بدون اعلام قبلی و حضور خبرنگاران و مردم و در جمع اندکی از مسئولان و خانواده آن شهید در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) انجام شد.
همچنین مراسم وداع با پیکر شهید «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع شنبه شب در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) با حضور خادمین آن حضرت برگزار شد.
پیکر شهید فخری‌زاده، شنبه شب وارد حرم مطهر رضوی گردید و با حضور خادمین در روضه منوره و گرداگرد مضجع شریف ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) طواف داده شد.
پیکر مطهر این شهید شنبه به معراج شهدای تهران منتقل شد و بعد از آن وارد فرودگاه مشهد شد؛ سپس با مشایعت استاندار خراسان رضوی و مسئولان نظامی، انتظامی ‌و امنیتی استان به سوی حرم مطهر رضوی هدایت گردید.
دوشنبه؛ تشییع شهید فخری‌زاده
امیر سرتیپ دوم داوود عبدی، معاون روابط عمومی و فرهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص مراسم تشییع و تدفین شهید برجسته و ممتاز عرصه دفاعی محسن فخری‌زاده گفت: به اطلاع ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی می‌رسانیم بر اساس تصمیم ستاد بزرگداشت شهید والامقام محسن فخری‌زاده، پیکر پاک و مطهر این شهید عزیز بعد از طواف در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برای آخرین دیدار با امام و مقتدای خود به حرم حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه برده خواهد شد.
معاون روابط عمومی و فرهنگی وزارت دفاع افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مراسم وداع با پیکر پاک این شهید ‌ترور توسط کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاران ایشان برگزار می‌شود.
وی با تقدیر از احساسات پاک و پرشور مردم قدرشناس و غیور ایران اسلامی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و به منظور لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شیوع ویروس کرونا، مراسم تدفین و تشییع شهید فخری‌زاده با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و خانواده معظم شهید (روز دوشنبه) برگزار می‌شود.
امیر سرتیپ دوم عبدی تأکید کرد: بی‌شک دست قدرت الهی و اراده پولادین فرزندان ملت بزرگ ایران در زمان مناسب ‌گریبان جنایتکاران این اقدام خباثت‌آمیز ‌تروریستی را خواهد گرفت.
دلنوشته شهید فخری‌زاده
 تنها یک ماه پیش از شهادتش
روز گذشته در برخی کانال‌های تلگرامی ‌و شبکه‌های اجتماعی تصویری از دلنوشته قابل تأمل شهید محسن فخری‌زاده، دست به دست می‌شد.
شهید محسن فخری‌زاده در این یادداشت کوتاه که یک ماه قبل از شهادتش نوشته، آورده بود: «یک سوال دارم، چرا شهدا در جوانی سخنانی می‌گویند که عرفا در کهنسالی؟ البته می‌دانیم که این سخنان از عمق حکمت جاری شده از قلب بر زبان است نه آنکه سخنانی سطحی است.»(7/8/99)
روایت فرزند شهید فخری‌زاده از لحظه ‌ترور؛
جنگ تمام‌عیار بود
حامد فخری‌زاده، فرزند شهید محسن فخری‌زاده در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره جزئیات ‌ترور شهید فخری‌زاده گفت: جزئیات حادثه در اخبار منعکس شده است. آنچه می‌توانم بگوییم اینکه خانواده هم همراه شهید بودند و این حادثه نه تنها یک ‌ترور بلکه جنگ تمام‌عیار بود.
وی افزود: از لحظه شروع تا پایان حادثه مادر بنده همراه پدر حضور داشت و من هم با فاصله خیلی کمی ‌به محل حادثه رسیدم.
فرزند شهید فخری‌زاده همچنین درباره آخرین وضعیت محافظان شهید فخری‌زاده، اظهار داشت: جزئیات بهتر است توسط دوستانی که اطلاع دقیق‌تری دارند بیان شود. ما از لحظه حادثه همچون مردم در شوک به سر می‌بریم اما تا آنجایی که اطلاع داریم یکی از محافظان در زمان وقوع حادثه خود را جلوی حاج آقا (شهید فخری‌زاده) انداخت و به او هم تیراندازی شد اما به لطف خدا در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد؛ جزئیات دیگر را جویا نشده‌ایم.
حامد فخری‌زاده درخصوص مراسم خاکسپاری شهید فخری‌زاده نیز افزود: او متعلق به کل کشور بود. از این رو تصمیم‌گیری‌ها صرفاً توسط خانواده صورت نمی‌گیرد و این تصمیم‌گیری باید در سطح کلان باشد، هرگاه مشخص شد اطلاع داده می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه شهادت شهید «فخری‌زاده» را به تمام مردم ایران تبریک و تسلیت می‌گویم، خطاب به استکبار تصریح کرد: فکر نکنید با شهید کردن فخری‌زاده‌ها و سلیمانی‌ها این خاک بدون فخری‌زاده می‌ماند.
فرزند شهید فخری‌زاده گفت: این خاک فخری‌زاده و سلیمانی‌پرور است و قدرت خون فخری‌زاده و سلیمانی‌ها از خود آنها هزار برابر بیشتر است.
گفتنی است هفتم آذرماه 1399، محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به ‌دست عوامل  ‌تروریست در آبسرد تهران ‌ترور شد و به شهادت رسید.
شهید محسن فخری‌زاده متولد 1336 در شهر قم بود. او استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین(ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح و دارنده لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی بود. محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی عنوان شده بود. نام او در سال 2007 در لیست تحریم قرار گرفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این طی سخنانی از آقای فخری‌زاده نام برده است و رسانه‌های صهیونیستی نیز گفته بودند که او یکی از اهداف ‌ترور این رژیم بوده است.
جزئیاتی جدید از شیوه عملیات ‌ترور شهید فخری‌زاده
فارس نوشت: یک روز پس از حادثه ‌ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده، خبرنگاران فارس به جزئیاتی از این عملیات ‌تروریستی دست پیدا کرده‌اند.
بنابر این گزارش، ماشین ضدگلوله حامل شهید محسن فخری‌زاده و همسر وی، صبح جمعه به همراه ۳ ماشین تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت می‌کند.
ماشین پیشرو تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثی محل مقصد ‌ترک می‌کند.
در همین لحظات، صدای ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین، موجب جلب توجه دکتر فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود. فخری‌زاده به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا ‌اشکال در موتور خودرو بوده از ماشین پیاده می‌شود.
در همین لحظه از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین شهید متوقف بوده، از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت شهید صورت می‌گیرد. دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید برخورد می‌کند که منجر به قطع نخاع وی می‌گردد.
در این اثنا سرتیم حفاظت بدن خود را حائل پیکر شهید می‌کند و چند تیر نیز به بدن وی اصابت می‌کند. لحظاتی بعد همان نیسان متوقف شده نیز منفجر می‌شود.
پیکر مجروح شهید به درمانگاه و از آنجا با هلی‌کوپتر به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود که متأسفانه بعد از مدتی به شهادت می‌رسد.
 طبق گزارش فارس، در این عملیات که حدود ۳ دقیقه طول کشیده است، هیچ عامل انسانی در محل ‌ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند.
در همین رابطه بررسی هویت مالک خودروی نیسان، نشان‌دهنده خروج وی در ۸ آبان‌ماه سال جاری از کشور است.
تنها شاهد ‌ترور شهید محسن فخری‌زاده؛
عوامل ‌تروریستی آبسرد ۵ تا ۶ نفر بودند
با این حال، یکی از شاهدان عینی ‌ترور محسن فخری‌زاده در محل حادثه ‌تروریستی گفت: عوامل  ‌تروریستی آبسرد ۵ تا ۶ نفر بودند.
راننده عبوری در محل حادثه گفت: اول انفجار شد و بعد از دو طرف تیراندازی کردند، فردی هم وسط جاده به سوی من شروع به تیراندازی کرد. وی افزود: پس از انفجار خودرو نیسان بمب‌گذاری‌شده، عوامل ‌تروریستی به سمت خودرو شهید فخری‌زاده تیراندازی کردند و حتی یک تیر به سمت خودرو من شلیک شد و رادیاتور خودرویم سوراخ شده است.
ادامه واکنش‌های داخلی
و پیام به آمران و عاملان ‌ترور
علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت و این اقدام ‌تروریستی را محکوم کرد.
در پیام مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل آمده است: ‌ترور کوردلانه و ناجوانمردانه رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که از دانشمندان برجسته کشور محسوب می‌شد، بار دیگر دشمنی و خباثت بدخواهان این ملت و نظام را برملا کرد که برای دستیابی به اهداف و توطئه‌های شوم خود، شخصیت‌های دانشمند و علمی‌ را ‌ترور و به شهادت می‌رسانند.
ولایتی افزود: ملت ایران انتقام خون این شهید والامقام را از عوامل ‌تروریست و حامیان آنان خواهد گرفت.
سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس هم در پیامی‌ شهادت شهید فخری‌زاده را تسلیت گفت. در پیام تسلیت فرمانده سپاه قدس آمده است: دگر بار دستان پلید استکبار جهانی، صهیونیسم و دُوَل خالق و پرورش‌دهنده ‌تروریسم از آستین مزدوران منافق بیرون آمد و با تعدّی به ساحت پاک اُمّت شهیدپرور ایران اسلامی، دانشمندی وارسته، ولایی، نستوه و مجاهد را با گلوله‌های آمریکایی هدف قرار داد.
سردار قاآنی افزود: با تمامی نیروهای مدافع میهن اسلامی در گرفتن انتقام خون این شهید عزیز و تمامی شهداء از ‌تروریست‌های کوردل و اربابانشان هم‌پیمان می‌شویم.
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در مراسم گرامیداشت شهید محسن فخری‌زاده که به‌صورت مجازی برگزار شد، دانشمند برجسته کشورمان را سردار علم، دانش و فناوری توصیف کرد و ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند بزرگ گفت: خون‌بهای شهیدان ما بیرون رفتن آمریکا از سرزمین‌های اسلامی خواهد بود.
همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت:‌ ترور شهید فخری‌زاده و دیگر دانشمندان هسته‌ای توسط عوامل جنایت کار صهیونیست‌ها، نیازمند پاسخی قاطع و سریع است.
وی افزود: ضمن اینکه برای پایان بخشیدن به این‌گونه جنایت‌ها، لازم است موضوع از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری شود تا علاوه‌بر مجازات عاملان، از وقوع جنایت‌های احتمالی آینده پیشگیری گردد.
واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز در پیامی ‌تأکید کرد: بی‌تردید تمام عوامل و ایادی این حرکت مزدورانه با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی به‌زودی شناسایی و پاسخ سخت و کوبنده ملت ایران را دریافت خواهند کرد.