kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
پس از 20 روز

ترامپ سرانجام شکست را پذیرفت /انتقال قدرت صورت می‌گیرد

سرانجام پس از 20 روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،«دونالد ترامپ» تلویحاً شکست را پذیرفت و فرمان رسمی انتقال قدرت را صادر کرد. با این وجود، وی بار دیگر طی توئیتی اعلام کرد، انتخابات به سرقت رفته است و به زودی در دادگاه، جزئیات این تقلب بزرگ ثبت خواهد شد.





عصر دوشنبه به وقت آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد «اداره کل خدمات عمومی آمریکا» به تیم انتقالی «جو بایدن» خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است. ساعتی بعد، ترامپ، که هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است،‌ در رشته توئیتی، با تایید این موضوع، افزود که دستور داده مراحل اولیه برای انتقال قدرت به بایدن آغاز شود.این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است، که طی 20 روز گذشته جنجال‌آمیز شده بود. ترامپ تا کنون از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات جلوگیری می‌کرد.رسانه‌های آمریکایی از این اتفاق به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، ترامپ تاکنون به بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنا بر زبان نیاورده است. در هر حال، ترامپ نشان داد که غیر قابل پیش‌بینی است و این احتمال همچنان وجود دارد که او در روند انتقال قدرت سنگ‌اندازی کند. بنابراین، هنوز زود است که بگوییم آمریکا به ساحل آرامش رسیده است.
نامه «اداره کل خدمات عمومی آمریکا» به تیم انتقالی بایدن اجازه خواهد داد که علاوه‌بر دسترسی به بودجه‌های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفت‌و‌گو با همتایان خود در نهادهای دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند. «امیلی مورفی» روز دوشنبه مدعی شد که طی دو هفته گذشته برای صادر نکردن این نامه، تحت فشار کاخ‌سفید و یا هیچ مقام و نهاد دیگری نبوده و تنها منتظر نهایی شدن معیارهای لازم برای صدور آن بوده است.مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت آن با دموکرات‌هاست، مورفی را برای ادای توضیحات در این باره احضار کرده است.
فاسدترین انتخابات
 ترامپ در رشته توئیتی، با تشکر از« امیلی مورفی»، رئیس‌سازمان خدمات عمومی، که از منصوبان خود وی است، گفت که مورفی مورد آزار و تهدید قرار گرفته است و او نمی‌خواسته اتفاقات ناخوشایند برای مورفی یا خانواده‌اش و یا دیگر کارکنان سازمان خدمات عمومی بیفتد. ترامپ در توئیت اول نوشت: «می‌خواهم از امیلی مورفی، رئیس‌سازمان خدمات عمومی به خاطر فداکاری سرسختانه و وفاداری‌اش به کشورمان، تشکر کنم. او مورد آزار، تهدید و سوءاستفاده قرار گرفته است و من نمی‌خواهم شاهد وقوع این اتفاقات برای او، خانواده‌اش و کارکنان سازمان خدمات عمومی باشم. پرونده ما با قدرت ادامه دارد و ما این مبارزه خوب را ادامه می‌دهیم و معتقدم که پیروز می‌شویم. با وجود این، من در راستای منافع کشورم، توصیه کرده‌ام که امیلی و تیم او کارهای لازم درخصوص پروتکل‌های اولیه را انجام دهند و به تیم خودم هم گفته‌ام همین کار را انجام دهند».
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دومش نوشت: «آنچه که به سازمان خدمات عمومی اجازه داده شده انجام دهد، کار مقدماتی با دموکرات‌هاست و این موضوع باید با ادامه پیگیری موارد مختلف ما (شکایت‌های حقوقی ما از تقلب و تخلف در انتخابات) انجام شود، انتخاباتی که به عنوان فاسدترین انتخابات در تاریخ سیاسی آمریکا ثبت خواهد شد. ما داریم با بیشترین سرعت پیش می‌رویم. هرگز (نتایج برآمده از) آرای  تقلبی و دومینیون را تایید نخواهیم کرد». ترامپ دیروز همچنین در توئیت جدیدی، بار دیگر ادعای تقلب خود را مطرح کرد و نوشت:«79 درصد رأی‌دهندگان به ترامپ، باور دارند که «انتخابات به سرقت رفته». آنها صددرصد درست می‌گویند، اما ما هم سخت در حال جنگیدن هستیم. شکایت و دادخواهی بزرگ ما که جزئیات تقلب در آن تشریح شده، به زودی (در دادگاه) ثبت می‌شود. انتخابات متقلبانه».
معرفی اعضای کابینه بایدن
همزمان با صدور رسمی فرمان آغاز روند انتقال قدرت، بایدن نیز رسماً تعدادی از اعضای کابینه خود را اعلام کرد. بر اساس گزارش ان بی‌سی،«آنتونی بلینکن» رسما به عنوان وزیر خارجه دولت بایدن معرفی شده و «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما، نیز قرار است نماینده ویژه بایدن در امور آب و هوایی باشد.همچنین، خانم« لیندا توماس‌گرینفیلد» به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل، معرفی شده است.علاوه‌بر این، «جیک سالیوان»، یکی از نزدیکترین دستیاران «هیلاری کلینتون»، در منصب مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار خواهد گرفت. علاوه‌بر انتصاب‌های فوق، «آلخاندرو مایورکاس» به عنوان رئیس امنیت داخلی و« آوریل‌هاینس» در سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا انتخاب شدند.  بایدن همچنین، «ژانت یلن» را به عنوان وزیر خزانه‌داری دولت آتی خود منصوب کرد. یلن، قبلاً رئیس‌بانک مرکزی آمریکا بوده است.
مواضع بیلنکن و سالیوان در قبال ایران
«بلینکن» درخصوص وضعیت فعلی آمریکا و خروج این کشور از توافقات متعدد در دوران ترامپ، معتقد است خارج بودن آمریکا از توافقات، به جایگاه و نفوذ این کشور آسیب می‌زند. بلینکن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت:
« اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد. اما از آن به عنوان سکو استفاده می‌کنیم و در همکاری با متحدان و شرکایمان تلاش خواهیم کرد آن را محکم‌تر و طولانی‌تر کنیم. فکر می‌کنم این حُسن را دارد که ما را در کنار متحدان و شرکایمان قرار می‌دهد تا بتوانیم با هم به شکلی موثرتر علیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فشار بیاوریم و اطمینان یابیم وقتی بحث این فعالیت‌ها در میان است، این ایران است که منزوی است نه آمریکا».
سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن، نیز که به عنوان دستیار امنیتی بایدن در دوران معاونت ریاست‌جمهوری او کار کرده و از دستیاران دیرینه هیلاری کلینتون محسوب می‌شود، از کسانی است که ادعا می‌شود در مذاکراتی نقش داشته که زمینه مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام در سال ۲۰۱۵ را فراهم کرده است.او در سال ۲۰۱۹ در یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز، تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران را احمقانه توصیف کرد و نوشت، این اقدام در حالی رخ داد که هیچ مدرکی درباره عدم پایبندی ایران به توافق، قابل پیش‌بینی نبود و پیش‌بینی نشد.  او در این یادداشت، مدعی شد: «ایرانی‌ها باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند، زیرا تصور اینکه آمریکا تحریم‌های قابل توجهی را رفع می‌کند،... اشتباه است».
مواضع در قبال تل‌آویو
به نوشته روزنامه صهیونیستی«تایمز اسرائیل»، بلینکن (وزیر خارجه احتمالی بایدن) می‌گوید:«آمریکا در دولت او، بدون قید و شرط به تل‌آویو کمک خواهد کرد. بایدن کمک نظامی خود به اسرائیل را به هیچ تصمیم سیاسی آن (این رژیم) مرتبط نخواهد کرد».جیک سالیوان هم به عنوان مشاور سیاست خارجی مبارزات انتخاباتی بایدن در ماه سپتامبر(شهریور)، در مصاحبه با یاهو نیوز طی اظهارنظری، به تمجید از نقش دولت ترامپ در کمک به مذاکرات عادی‌‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات پرداخت و آن را دستاوردی مثبت برای سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا خواند.در این مصاحبه، که قبل از امضای توافق میان دو طرف صهیونیست و اماراتی در کاخ سفید صورت گرفت، او گفت که پایه‌ این توافق در زمان اوباما گذاشته شد.به گفته «مارک ملمن» موسس گروه اکثریت دموکرات برای اسرائیل، سالیوان هم به طور عمومی و هم خصوصی به شدت در اردوگاه حامی اسرائیل قرار داشته است. به گزارش فارس، به طور کلی بایدن و مشاورانش قبلاً در چند موضع‌گیری، علیرغم بیان ادعای قصد او برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، با عباراتی مبهم و غیرصریح، از لزوم «توافقی دیگر» با ایران صحبت کرده‌اند که این موضوع بیشتر با عنوان تقویت توافق فعلی مورد بحث قرار گرفته است.بایدن در یادداشتی در این خصوص نوشت: «من مسیر روشنی برای بازگشت به دیپلماسی در برابر ایران قرار خواهم داد. اگر ایران به پایبندی کامل توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا به عنوان نقطه شروعی برای ادامه مذاکرات، به توافق هسته‌ای خواهد بازگشت. ما به همراه متحدان مان برای تقویت توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد.»با این حال، این توضیح بایدن درباره بازگشت به برجام با تفسیرهایی همراه شده است.
خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل هم گزارش داد، هیچ مقامی در اروپا تصور نمی‌کند که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بدون ایجاد تغییراتی در برجام، به این توافق بازخواهد گشت.«لاورنس نورمن»، خبرنگار این روزنامه آمریکایی، گزارش داد، بسیاری از مقام‌های اروپایی فکر می‌کنند جو بایدن از مسئله خروج آمریکا از برجام، به عنوان «یک اهرم فشار مفید» استفاده خواهد کرد.