kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲

چرا موضع اصلاح‌طلبان درباره مذاکره، خیانت و حماقت است(خبر ویژه)

افراطیون مدعی اصلاحات برای گرم کردن اجاق سرد مذاکره، می‌کوشند دیگران را هم به آرزواندیشی خود آلوده کنند. آنها با فضاسازی و تحریف ادعا می‌کنند دولت بعدی در ایران هرکسی باشد، با آمریکا مذاکره می‌کند و حال آنکه رئیس‌جمهور بعدی هرکس باشد، مجاز به مذاکره دوباره با رژیم عهدشکن و زورگوی آمریکا نیست.



در این زمینه محمدصادق جوادی حصار، به روزنامه آرمان گفت: پس از پيروزي جو بايدن در انتخابات چند سناريو محتمل است. نخست اينکه به همان شکل که بايدن عنوان کرده آمريکا دوباره به برجام باز‌گردد، اگر بايدن بلافاصله پس از حضور در کاخ سفيد دوباره به برجام باز‌گردد فرصتي پيش خواهد آمد که پنج به علاوه يک به تعهدات خود عمل کند.در چنين شرايطي ايران نيز به تعهدات برجامي خود باز‌خواهد گشت و به آنها عمل خواهد کرد. به ازاي انجام تعهدات طرفين گشايش‌هاي اقتصادي براي ايران پيش خواهد آمد، تحريم‌ها برداشته خواهد شد و فضاي اقتصادي ايران رونق خواهد گرفت و فضاي عمومي جامعه اميدوار خواهد شد. اين وضعيت در اتمسفر سياسي ايران نيز تغيير ايجاد خواهد کرد. گشايش و رونق اقتصادي در جامعه اين اميد را در بين مردم ايجاد خواهد کرد که براي انتخابات آينده از فضاي دلسردي که در آن قرار دارند، خارج شوند و با اميدواري و دلگرمي بيشتري به انتخابات رياست‌جمهوري آينده نگاه کنند. اگر اين اتفاق بيفتد در فضاي داخلي کشور مقاومت‌هايي رخ خواهد داد. عده‌اي هستند که تحت ‌تأثير فضاي تحريمي و ناکارآمد شدن دولت روحاني خود را برنده فضاي عمومي مي‌دانند و مسير را براي خود هموار مي‌بينند تا بتوانند در انتخابات1400 رياست‌جمهوري را به دست بياورند. اين در حالي است که اگر تحريم‌ها برداشته شود اهداف اين عده با چالش مواجه خواهد شد. به همان نسبت هرچه اميدواري در جامعه افزايش پيدا کند چالش‌هاي آنها جدي‌تر خواهد شد.
وی اضافه کرده است: دولت بعدي ايران چه راست راديکال باشد و چه چپ راديکال که بنده بعيد مي‌دانم شرايط براي حضور يک دولت چپ در ايران فراهم باشد به‌دليل شرايطي که امروز وجود دارد از گفت‌وگوهاي بين‌المللي استقبال خواهد کرد. شرايط امروز به شکلي نيست که با ادامه روند تحريم‌ها بتوان به توسعه اقتصادي دست پيدا کرد. بدون ‌ترديد هر دولتي که روي کار بيايد براي حل مشکلات اقتصادي و مراودات بين‌المللي بايد به سمت برجام باز‌گردند. در چنين شرايطي آمريکا بايد تحريم‌هاي خود را بردارد و کشورهاي اروپايي نيز مراودات اقتصادي خود را با ايران از سر بگيرند. تقريبا همه طيف‌هاي سياسي در ايران روي اين موضوع اتفاق‌نظر دارند. اصولگرايان افراطي عنوان مي‌کنند جريان اعتدالي توانايي کافي براي گفت‌وگو نداشته و در ميز مذاکرات شکست خورده است. به همين دليل اگر ما پاي ميز مذاکره برويم برنده مذاکرات خواهيم بود. اصولگرايان راديکال نيز اصل مذاکره و بازگشت به برجام را رد نمي‌کنند. با اين وجود عنوان مي‌کنند ما بايد پاي ميز مذاکره برويم و ما هستيم که در اين مذاکرات برنده خواهيم بود. اين در حالي است که در توافق برجام آمريکايي‌ها مدعي بودند سر آنها کلاه رفته و ايران برنده مذاکرات بوده است. مذاکراتي که توسط جريان اعتدالي و دولت حسن روحاني صورت گرفت. اينکه کساني که چنين ادعايي دارند قرار است چه فتح نماياني کنند مشخص نيست. اين افراد تنها ادعا مي‌کنند اگر ما باشيم حتما براي لغو تحريم‌ها با آمريکا و کشورهاي اروپايي مذاکره خواهيم کرد اما نه از جنس مذاکراتي که آقاي ‌روحاني و تيم ايشان انجام داده‌اند. اين افراد مدعي هستند گفت‌وگوهايي که انجام خواهند داد ارزشي و اصولي و از جنس گفتمان خودشان خواهد بود.
برخلاف ادعای این عضو حزب اعتماد ملی، جز افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، هیچ‌کس دیگری مدعی مذاکره مجدد با آمریکا نشده است؛‌ و در واقع این فضاسازی، فاقد مستند واقعی است. تلاش برای جنجالی کردن ماجرا و القای اینکه رقابتی برای قاپیدن مذاکره با آمریکا در جریان است(!؟) در حالی است که آقای روحانی به اقتضای بدیهیات عقلی، مذاکره دوباره با آمریکایی‌ها را دیوانگی خواند. در این میان نکته مهم‌تر این است که اولا بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها در دولت اوباما (به معاونت بایدن) وضع شد و ثانیا شروع نقض برجام و دور زدن آن در قالب تحریم‌های جدید (ویزا، آیسا، سیسادا و ریل‌گذاری تحریم‌های کاتسا در کنگره با همراهی دموکرات‌ها)، در دوره اوباما انجام شد که دعوت به مذاکره و توافق کرده بود. در هر صورت، جمهوری اسلامی ایران موضع روشنی دارد؛‌ اینکه برجام به‌عنوان توافقی که تعهدات آن تمام و کمال از سوی ایران انجام شود، قابل مذاکره دوباره نیست و آمریکا باید ضمن بازگشت به تعهدات خود، خسارت‌های پنج سال گذشته را جبران کند. این موضوع روشن‌تر از آن است که نیاز به مذاکره دوباره داشته باشد. در این میان امضای تلویحی اظهارات عناصر غربگرا و افراطی این است که برجام را به دست خودمان - و با وجود پرداخت هزینه‌های گزاف آن - ملغی بدانیم، در عین حال به اجرای یکطرفه تعهدات ادامه دهیم تا کدخدا ناراحت نشود، و ضمنا دوباره با او مذاکره کنیم تا ببینیم چه امتیاز جدیدی می‌خواهد تا واگذار کنیم!! احمقانه‌تر از این نمی‌شود به موضوع برجام و مذاکره نگاه کرد.