kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
روحانی در ستاد ملی مقابله کرونا:

یارانه ۱۰۰هزارتومانی به ۳۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود

رئیس‌جمهور گفت : مصوب شد برای حدود ۳۰ میلیون نفر به مدت چهارماه تا پایان امسال، به صورت بلاعوض ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شود.



حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با‌ اشاره به آغاز اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی افزود : هدف اصلی ما از این کار این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم و این انتقال به کمترین حد ممکن خود برسد و افراد مبتلا را سریع‌تر شناسایی کنیم و بدون نیاز به بستری سریع‌تر درمان و افراد نیازمند به قرنطینه به خوبی مراقبت و مواظبت شوند و تجمع و تردد را نیز کاهش دهیم. در بعضی جاها برای کاهش تردد و تجمع ناچار به تعطیلی شدیم.
رئیس‌جمهور بیان کرد: ما قبلاً می‌گفتیم همه پروتکل‌ها را برای سالم ماندن خود، اقوام و کاهش فشار از روی کادر درمان رعایت کنید، الان مورد دیگری اضافه شده که علاوه‌بر این‌ها، ما باید همه اصول را مراعات کنیم برای اینکه فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی که از امروز ایجاد می‌کنیم، هرچه سریع‌تر کم شود و اگر همه مراعات کنیم این مدت ممکن است ۱۰ روز بشود و اگر رعایت نکنیم ممکن است خدای ناکرده در این دو هفته هم به نقطه مطلوب نرسیم.
روحانی گفت: برای اینکه این تعطیلات بتواند ما را به هدف برساند الزاماتی داریم. اولین الزام، مسئولیت‌پذیری آحاد مردم است‌. یعنی اصلاً این تعطیلات پیامش فقط این بود که به مردم بگوییم مسئله ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنیم. بحث سر تعطیلی و بسته شدن مغازه نبود. بحث سر این بود که مردم در فاصله‌های اجتماعی و دورهمی‌ها مراعات کنند. مسئله دوم ضمانت اجرای مصوبات است‌. ما مصوبات زیادی را تصویب کردیم که اگر اجرا نشوند و فقط مرکب روی کاغذ باشد تأثیری ندارد و کاری نمی‌کند. آنچه هست باید اجرا شود.
روحانی گفت: افرادی هستند که مقداری بی‌مبالات هستند و دستگاه‌هایی که مسئولیت ضمانت اجرا با آنها است، دستگاه‌های ناظر، ضابطین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، بسیج، تعزیرات، اتحادیه‌ها و همه آنهایی که باید مراعات کنند و از طریق قرارگاه مرتب به آنها اطلاع‌رسانی و ابلاغ می‌شود همه باید اقدام کنند تا پایش مستمری نسبت به بیمارها صورت گیرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز پیشنهادی در جلسه مطرح و قرار شد قرارگاه روی آن بررسی کند و آن این بود که همه افراد باید کارت ملی یا یک کارت شناسایی معتبر دارای شماره ملی فرد همراه داشته باشند تا نگذاریم فرد مبتلا وارد سیستم حمل‌ونقل، کسب و کار و محل اجتماعات شود و آن را دنبال خواهیم کرد. الزام سوم لزوم همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است. اگر بنا باشد بگوییم این کار را قرارگاه یا نیروی انتظامی انجام دهد صحیح نیست. همه باید با هم و دست به دست هم این کار را انجام دهیم.
روحانی تصریح کرد: الزام چهارم کمک‌های محلات، مساجد، بسیج، خیرین، هلال‌احمر، سمن‌ها مخصوصاً نسبت به آنهایی که در قرنطینه هستند باید یاری کنند یا آنهایی که احساس می‌شود مبتلا هستند را به مراجع هدایت کنند تا از آنها تست گرفته و خوشبختانه امروز اعلام شد تست از ۲۰ هزار و ۲۵ هزار نفر تجاوز کرده و ان‌شاءالله روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع خواهد رسید و این خبر بسیار خوشی است.
وی اضافه کرد: الزام پنجم اطلاع‌رسانی به موقع، شفاف و روشن است. چه تصمیماتی که اینجا گرفته می‌شود چه تصمیمات قرارگاه و چه توصیه‌های وزارت بهداشت باید به موقع با زبانی روشن، صریح و ملموس برای مردم تشریح شود.مسئله ششم که بسیار مهم است اقناع‌سازی مردم است، مردم باید قانع شوند که ما در این شرایط راه دیگری نداریم. هیچ راهی جز همین توصیه‌ها، فاصله‌ها، مراعات اصول بهداشتی، دور هم جمع نشدن‌ها و کاهش تردد و اجتماع، نداریم.
روحانی اظهار کرد: موضوع هفتم هم اقدام صدا و سیما است که برای ساعات فراغت مردم برنامه‌های شادی داشته باشد و وقت آنها را پر کند و آموزنده هم باشد. دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم باید برای فرزندان از طریق فضای مجازی درس خود را ادامه دهند و این جز الزاماتی است که باید اجرا شود. مورد هشتم و آخر، اقدامات حمایتی و جبرانی است. یعنی حالا که گفتیم مردم دو هفته کسب و کار و فعالیت اقتصادی‌شان تعطیل شود حد امکان و توان باید مردم را یاری کنیم‌.
وی تاکید کرد: به همین دلیل امروز مصوب شد برای حدود نزدیک به ۳۰ میلیون نفر، ماهانه برای چهار ماه تا پایان امسال در هر ماه بلاعوض ۱۰۰ هزار تومان به آنها بدهیم و برای این ۱۰ میلیون و خرده‌ای خانواده وام یک میلیون تومانی مقرر شد شبیه به همان وام اوایل سال که بازپرداخت آن وام هم ۳۰ ماهه و بلاعوض است. برای وام هم تصمیم گرفته شد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئله پرداخت پول گاز و مشکلاتی که برای چک به وجود می‌آید و موارد دیگر، مشابه چیزهایی است که در اوایل سال تصویب کردیم و امهالی دادیم برای اینکه از مشکلات مردم کاسته شود. با اجرای طرح جامع با این ۹ الزام که همه باید دست به دست هم دهیم، مردم ما بتوانند با مشکلات کمتری این دوران را سپری کنند.